bazarnews

کد خبر: ۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
ویژه های روز
اعتراف پزشک تبریزی در قتل همسر و مادربزرگش، تجمع کارمندان مخابرات مقابل مجلس، هشدار جدی سازمان هواپیمایی به زائران اربعین، هیچ! سهم تولیدات داخلی در کارت‌های اعتباری، ابلاغ مصوبه حذف کارت‌های بنزین،"رهن ملک" شرط پرداخت وام بانکی شد، قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از مردم برای سپرده گذاری! گرانی سکه و کاهش نرخ دلار و هزینه سالانه آرایش در ایران بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود است، مهمترین اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز یکشنبه (9 آبان ماه ۱۳۹۵ ) بودند.
بازار نیوز - برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی روز یکشنبه بازار نیوز در ادامه آمده است که با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود. گزیده اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز یکشنبه ( 9 آبان‌ماه ۱۳۹۵) را در لینک‌های زیر بخوانید.


رئیس اسبق شورای اصناف با اشاره به ناکارآمدی کارت های اعتباری در بخش کمک به تولیدات داخلی، گفت: متاسفانه با تصویب خرید کالاهای خارجی آن هم با کارت های اعتباری دیگر کسی به سمت خرید تولیدات داخلی با کیفیت نرفت، بنابراین اگر سرمایه گذاری و نظارت در بخش تولید داخلی بیشتر شود و هزینه طرح کارت های اعتباری به بخش تولیدات داخلی کلان، متوسط و حتی خرد اختصاص می یافت، بیشتر شاهد رونق وتوسعه این مهم در چرخه اقتصادی بودیم و در وهله اول معضل بیکاری که در حال حاضر گریبان گیر اقتصاد شده است هم از بین می رفت.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تاکید کرد: قاچاق باید از مبدا تا مقصد و بعد تا کف بازار کنترل شود و اگر همه مردم و اصناف دست به دست هم دهند می توان در این زمینه به اقتصاد و تولیدات داخلی کمک کرد و در غیر این صورت صنف لوازم خانگی نمی تواند به طور کامل و به تنهایی با مسئله قاچاق لوازم خانگی مبارزه کند.


طبق گزارش سازمان ملل سال ۲۰۱۴ سوئد کمترین نابرابری درآمدی را میان کشورها دارد و نمره ضریب جینی این کشور ۲۵ اعلام شده‌ است. همچنین جایگاه بعدی به اوکراین با نمره ۲۵٫۶ و  نروژ با نمره ۲۵٫۸ رسیده است.

طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، نمره ایران ۳۸.۳ بوده است و برخی دیگر از کشورهای صنعتی و توسعه یافته، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند که از جمله آنها آمریکا با ضرب جینی ۴۰٫۸.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند، طبق آمار در سال ۲۰۱۴ عبارتند از: برزیل با نمره ۵۴٫۷،  شیلی با نمره ۵۲٫۱،  مالزی با نمره ۴۶٫۲،  آرژانتین با نمره ۴۴٫۵،  چین با نمره ۴۲٫۱،  قطر با نمره ۴۱٫۱،  آمریکا با نمره ۴۰٫۸،  روسیه با نمره ۴۰٫۱ و ترکیه با نمره ۴۰.


مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی، از افزایش ۶۵ درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز در مبادی ورودی خبر داد و گفت: میزان محکومیت ریالی پرونده های رسیدگی شده توسط شعب ویژه سازمان در ۷ ماه گذشته سال ۹۵ بیش از ۱ هزار ۸۱۸ میلیارد ریال بوده است.

در ۷ماهه اول سال ۹۵ تعداد پرونده های قاچاق کالا و ارز وارده به شعب سازمان ۲۸ هزار و ۴۴۳ فقره بود در حالی که در هفت ماهه سال ۹۴ این رقم حدود ۲۲ هزار فقره بوده است،باید توجه داشت که بر خلاف تصور برخی افراد افزایش کشفیات دلیل افزایش حجم ورود قاچاق نبوده بلکه این امر نتیجه هماهنگی، همسویی و هم افزایی اقدامات دستگاه های متولی مبارزه است.

وی، کشف ۲۱۰ کانتینر لوازم خانگی قاچاق در مبادی ورودی را ناشی از تشدید اقدامات مقابله در مبادی ورودی و در راستای بالا بردن ریسک قاچاق دانست و گفت: این پرونده در حال رسیدگی است.

 طی ۷ ماه سال ۹۵ بیشترین پرونده وارده به شعب ویژه قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات مربوط به استان های هرمزگان با ۲۹۸۰ فقره پرونده، فارس با ۲۳۹۰ فقره پرونده و سیستان و بلوچستان با ۲۲۰۴ فقره پرونده سومین استان بوده است. همچنین استان قم با ۱۲۱ فقره طی ۷ ماه گذشته کمترین میزان پرونده های مکشوفه قاچاق را به خود دیده است.


اولین گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص روند اجرای برجام که مشتمل بر بررسی عملکرد شش ماهه کلیه طرف‌های دخیل در جامعه اقدام مشترک است در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد.

این گزارش که از سوی سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شد در ۶ بخش مشتمل بر مبانی و منابع گزارش، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، اجرای تعهدات ۱+۵، وضعیت رفع تحریم ها، موارد نقض عهد و پیمان شکنی طرف آمریکایی و جمع بندی پیشنهادات است.

متن کامل این گزارش که از سوی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد در لینک خبری مشاهده کنید.


وزیر ارتباطات هفته گذشته نامه‌ای به وزیر کار نوشته و در آن به صورت ضمنی خبر از احتمال تعدیل مخابراتی‌ها درصورت اجرای این طرح داده است، در این راستا صبح امروز چند صد نفر از پرسنل بخش خصوصی شرکت مخابرات ایران از سراسر کشور مقابل مجلس تجمع کردند تا خواهان عقد قرارداد مستقیم، تبدیل وضعیت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق مواد ۳۸ و ۳۶ قانون کار و امنیت شغلی شوند.

به گفته تجمع کنندگان، شرکت‌های تابعه و وابسته به مخابرات از سال ۸۸ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، به بخش خصوصی واگذار شده اند و قرار بود پس از خصوصی‌سازی نیروهای مشغول به کار جذب مخابرات و تعیین و تکلیف شوند، اما پس از گذشت ۸ سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (یکشنبه 9 آبان)


مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۴,۵ درصد از درآمد سالانه‌ خود را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند؛ این درحالی است که آلمانی‌ها تنها ۱.۵ درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ۱.۷ درصد از درآمد سالانه‌ خود را برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

 براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١ میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند.

در واقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه می‌کنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ٨٠ هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام می‌شود. البته گفته می‌شود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحی‌های زیبایی وجود ندارد.

یک منبع آگاه گفت: پزشک تبریزی که ادعا می شد همسر و مادربزرگش بر اثر خوردن غذای نذری فوت کرده‌اند، به دست داشتن در قتل این دو اعتراف کرده است. برای دریافت جزئیات بیشتر از  این حادثه به لینک خبری مراجعه کنید.

سازمان هواپیمایی کشور در هشداری جدی از زائرین اربعین حسینی که قصد سفر با هواپیما را دارند خواست که به دلیل عدم توانایی در پیگیری شکایات، بلیط بازگشت به ایران را از عراق تهیه نکنند.


قیمت فروش آپارتمان در محدوده خیابان الهیه+ جدول

در کشور ایران نیز برآوردها موید این واقعیت تلخ است که سالانه ۱۱ هزار نفر در کشور بر اثر استعمال مواد دخانی فوت می کنند.در آخرین بررسی ها و مطالعات انجام شده درخصوص جایگاه کشورها از حیث سرانه مصرف سیگار، یونان در رتبه اول قرار دارد و کشور ایران نیز در جایگاه ۶۷ جهان ایستاده است.

آنچنان که در رسانه ها منعکس شده،قریب به ۴۵ درصد از سیگار مصرفی کشور از مسیرها و کانال های قاچاق وارد می شود و به تعبیری از مجموع دخانیاتی که به صورت روزانه در ایران استعمال می شود،تنها ۵۵ درصد به صورت قانونی وارد و توزیع می شود و مابقی آن مشمول کالاها و محصولاتِ دخانیِ غیر قانونی می شود.

شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در مهر ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۲۴,۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

-  شاخص بهای تولیدکننده در مهر ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳,۹ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

- شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۴ به‌ میزان ۳,۲ درصد افزایش یافته است.

دست تولید کنندگان بسته شد

به‌رغم عضویت ۱۶۳ کشور در سازمان تجارت جهانی، هنوز تعداد زیادی از کشورهایی که جایگاه مهمی در اقتصادجهانی دارند موفق به عضویت در این سازمان نشده‌اند. 

عضویت در سازمان تجارت جهانی می‌تواند منافع زیادی برای اقتصاد کشورها به همراه داشته باشد، به همین خاطر کشورهایی که تاکنون موفق به عضویت در این سازمان نشده‌اند، قدم‌های مهمی در راستای عضویت و بهره‌مندی از منافعی که می‌تواند برای آنها به‌ همراه داشته باشد، برداشته‌اند. 

در این میان کشورهایی هستند که تلاش‌ آنها برای عضویت به قدمت خود سازمان بر‌می‌گردد، مانند سودان که فرآیند عضویتش از قبل از شکل‌گیری سازمان شروع و تا به امروز ادامه دارد.

بر اساس آخرین آمار، در سال ۲۰۱۶ ایران با داشتن تولید ناخالص داخلی اسمی به ارزش ۳/ ۴۱۲ میلیارد دلار، بیست و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، از طرفی کشورمان در جایگاه نخست بزرگ‌ترین اقتصادها در میان کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی نیستند نیز قرار گرفته است. 

البته پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی، احتمال پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بسیار افزایش یافته است، اما بازهم دستکاری‌های سیاسی برخی از کشورهای عربی به ویژه عربستان از موانع اصلی عضویت به‌شمار می‌آید، با این حال برای اینکه فرآیند عضو شدن بتواند با سرعت بیشتری ادامه یابد باید ضروریات این سازمان برآورده شود، از این ضروریات می‌توان به تجدیدنظر در یارانه‌های صادراتی، کاهش تعرفه‌ها، شفافیت و قوانین مربوط به حق نشر اشاره کرد.

به گزارش سایت کانادایی ترید‌ ردی: اقتصاد ایران بسیار قوی است که صادرات اصلی آن را مواد شیمیایی، گاز طبیعی، نفت، پلاستیک، انواع میوه‌ها و تولیدات سرامیکی تشکیل می‌دهند. پیوستن به سازمان تجارت جهانی با توجه به اینکه کاهش سطح تعرفه‌ها را به‌ دنبال دارد باعث خواهد شد تا توانایی صادرات این کشور بیش از پیش افزایش یابد و گستره وسیعی از کالاها را بتواند به نقاط مختلف دنیا صادر کند.

شبکه المیادین در خبری فوری به نقل از سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که زلزله ای به بزرگی ۶,۶ ریشتر شهر «نورچا» در استان پروجای ایتالیا را لرزاند. این زمین لرزه در رم هم احساس شد. توضیحات بیشتر درخصوص میزان خسارات و تلفات این زمین لرزه در لینک خبر آورده شده است.

ولی‌الله سیف در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از مهار تورم افسار گسیخته سال‌های گذشته و برقراری ثبات اقتصادی نسبی در جامعه و به ویژه پس از ظرفیت‌های ایجاد شده در فضای پسابرجام، تلاش برای سرعت دادن به رونق اقتصادی به منظور افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و در نهایت، ارتقای سطح معیشت مردم سرلوحه اقدامات نظام بانکی و سیاستگذاران اقتصادی کشور است.

در همین راستا اعطای بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی حدود ١٣هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط از ابتدای سال جاری تاکنون، از جمله افتخارات نظام بانکی است.

این اتفاق خوشایند در حالی رخ داده است که بر اساس برآوردهای اولیه، پیش‌بینی می‌شد تنها ۷۵۰۰ واحد مشمول طرح باشند و البته روند اعطای این تسهیلات کماکان ادامه دارد، همچنین بانک مرکزی برای تسهیل هرچه بیشتر پرداخت تسهیلات به این واحدها، این بنگاه ها را از موانع دریافت تسهیلات از جمله داشتن چک برگشتی، مطالبات غیرجاری، رعایت نکردن نسبت مالکانه و کمبود منابع استانی مستثنی کرده است.

سپرده‌های خرد و کلان مردم عزیزمان که حاصل تلاش شبانه‌روزی‌شان است، اکنون و در شرایطی که اقتصاد کشور دچار تنگنای اعتباری است، به عنوان پشتوانه و منبعی برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط به کار گرفته شده است. 

به بیان بهتر هرچند عزم جدی نظام بانکی در استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای کمک به تولید، صنعت و اشتغال نقش مهمی در این امر داشته است، اما بدون شک سهم عمده‌ای از دستاوردهای اخیر را بایستی به پای مردم نوشت. کشاورزان، کارگران، کارمندان، تجار، صاحبان مشاغل و تک‌تک افرادی که به عنوان صاحبان اصلی این کشور، با اعتماد به نظام بانکی، سرمایه‌هایشان را در راه رشد و توسعه ایران عزیز خرج کرده و به سهم خود در سربلندی آن شریکند.

لازم به ذکر است که رئیس کل بانک مرکزی در حالی پرداخت بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی را از افتخارات نظام بانکی می داند که کمتر تولیدکننده‌ای امکان دریافت این تسهیلات آنهم با سودهای بالا را پیدا کرده است.


سکه گران شد+ جدول قیمت

سکه گران شد+ جدول قیمت
سکه گران شد+ جدول قیمت


عباس کاظمی معاون وزیر نفت درباره تصویب مصوبه حذف کارت بنزین، گفت: با تصویب این مصوبه دیگر نیازی به عرضه کارتی بنزین نیست. وی، با اشاره به ابلاغ مصوبه عرضه تک نرخی بنزین، تصریح کرد: مطالعات مهندسی حذف کارت‌های سوخت در سطح پمپ بنزین‌های کشور آغاز شد.


نرخ یورو ، دلار و انواع ارز + جدول
نرخ یورو ، دلار و انواع ارز + جدول

امروز ۲۵ میلیون و ۴۱ هزار نفر از مردم ایران به صورت حضوری سرشماری شدند که بیش از ۲۹ درصد کل جمعیت کشور را شامل می‌شود.

شاخص کل بورس که روز گذشته تحت تاثیر عملکرد برخی از صنایع بازار و گزارش‌های میان‌دوره‌ای آنها رشد چشمگیری را رقم زد، طی انجام معاملات امروز یکشنبه، روند آرام‌تری در پیش گرفت به طوریکه در انتهای معاملات تنها یک واحد افت کرد و در ارتفاع ۸۰ هزار و ۳۳۹ واحدی قرار گرفت.

سقوط ناچیز شاخص کل بورس پایان معاملات+نمودار

سقوط ناچیز شاخص کل بورس پایان معاملات+نمودار
با آغاز توزیع کارت‌های اعتباری از ابتدای مهرماه، بازار پرداخت وام های بانکی از رونق افتاد و بانکی‌ها به متقاضیان دریافت تسهیلات پیشنهاد می کنند که از این کارت‌ها استفاده کنند، ولی در این میان برخی از شعب با تعیین شرایط عجیب برای ضمانت و وثایق وام های بانکی کار را برای مردمی که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، سخت کرده است.
یکی از بانک های اصل چهل و چهاری که مشتریان زیادی هم دارد به متقاضیان دریافت تسهیلات می گوید این بانک از ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان وام می دهد آنهم با سود ۲۱ درصد، ولی شرط پرداخت تسهیلات در این بانک نیمه خصوصی مهم است، این بانک به متقاضیان دریافت تسهیلات ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومانی اعلام کرده که برای دریافت این تسهیلات حتماً باید سند ملکی به عنوان وثیقه معتبر در رهن بانک بگذارند.

طبق نمودار منتشر شده از پرفروش ترین کالاهای تجاری در هفته اول آبان ماه ،میعانات گازی در صدر لیست پرفروش ترین ها قرار گرفت.
 شکل‌های زیر را بر اساس داده‌های مندرج در سامانه گزارش‌های روزانه تجارت گمرک تهیه شده است.

نمودار کالاهای پرفروش تجاری در هفته گذشته

گروه خودرویی پس از رشد خیره کننده زمستان سال گذشته از ابتدای سال ۹۵ وارد دوره برگ ریزان شد و اکثر نمادهای گروه شاهد اصلاح های طولانی شدند . همانطور که در بررسی های قبلی  مورد بحث قرار گرفت طبق انتظار در انتهای سیکل کاهشی شاهد رشد این گروه بودیم . این دوره از ریزش هم با ۴۳ روز به کار خود پایان داد .


بورس خودرو کی تکان می خورد؟

بورس خودرو کی تکان می خورد؟

اما علی رغم رشد ادامه دار شاخص کل، این گروه در دوره استراحت ( اصلاح زمانی ) قرار دارند.
همانطور که در چارت مشخص شده نسبت شاخص خودرویی به شاخص کل از حدود هفته اول نوامبر مستعد رشد است، بدین معنی که شاخص خودرویی به نسبت کل بازار رشد بیشتری خواهد داشت . 
در اشل بزرگتر و با نگاهی به شاخص خودرو انتظار داریم بواسطه سیکل زمانی کف از حدود ۱۰ روز آینده شاهد اتمام اصلاح کوتاه مدت این گروه باشیم و این رشد در نهایت تا اسفند ماه ادامه پیدا کند ( البته با اصلاح های کوچک در میانه مسیر ).
دو هدف می‌توان برای این شاخص در نظر گرفت؛ اول اصلاح ریزش اخیر و سناریو دوم رشد تا حدود ۳۰ هزار که فعلا سناریو دوم از احتمال بیشتری برخوردار است.

بورس خودرو کی تکان می خورد؟

خودروسازی آلمانی«BMW»، از محصول جدیدش (M۷۶۰Li xDrive) رونمایی کرد برای اطلاعات بیشتر به لینک خبر مراجعه کنید.












خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: