bazarnews

کد خبر: ۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
ویژه های روز
۶۱۴ رابطه کارگزاری بین بانک‌های ایرانی و خارجی، ممانعت از افشای درآمد مسئولان؛ عامل ایجاد فساد، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف مشی رهبری عمل می کند، ۶۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج، فعالیت جدید قاچاقچیان در تلگرام، انتقاد شدید مطهری از طول دادن پرونده سعید طوسی، گرانی بلیت پرواز عتبات عالیات، خبر خوش پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان، یکسان سازی نرخ ارز تا پایان امسال، دفاع جهانگیری از عملکرد دولت در کاهش نرخ سود بانکی، گرانی سکه و دلار در بازار امروز تهران، افت ۷۵ واحدی شاخص کل بورس مهمترین اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز دوشنبه ( 10 آبان ماه 1395 ) بودند.
بازار نیوز - برخی از مهم‌ترین‌ خبرهای اقتصادی روز دوشنبه بازار نیوز در ادامه آمده است که با کلیک روی تیتر هر خبر، متن کامل آن در دسترس خواهد بود. گزیده اخبار اقتصادی بازار نیوز در روز دوشنبه ( 10 آبان‌ماه ۱۳۹۵) را در لینک‌های زیر بخوانید.

طرح «رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان نظام» هفته گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، اما اعضای مجمع نه تنها افشای اموال را محرمانه دانستند، بلکه برای افشاکنندگان اموال چه به صورت سهوی و چه عمدی هم مجازات در نظر گرفتند!
مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دارایی‌هایی که مسئولان باید اعلام کنند مشمول کلیه اموال غیرمنقول و حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون، سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها، مؤسسات مالی اعتباری و نظایر آنها  و هرگونه منبع درآمدی مستمر خواهد بود.
در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین مصوب شد که هریک از مسئولان و کارکنان که مأمور تهیه، ثبت، ضبط و حفظ فهرست دارایی‌های افراد مشمول یا اسناد و اطلاعات مرتبط با آن هستند یا برحسب وظیفه اسناد مذکور در اختیارشان قرار می‌گیرد، اگر عمدا مرتکب افشا یا انتشار مندرجات این اسناد شوند یا خارج از حدود وظایف اداری، آنها را در اختیار دیگران قرار دهند یا به هر نحوی دیگران را از مفاد آنها مطلع کنند، به یکی از مجازات‌های درجه شش مقرر در ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ محکوم خواهند شد.
• در همین راستا احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و موسس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، با ابراز تاسف از مشی نادرست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به خبرنگار بازار نیوز، گفت: متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام همیشه در مسیر کتمان سیر می کند، برای مثال بحث افشای اموال و دارایی مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت جزو مواردی ذکر شده که محرمانه است و نباید منتشر شود!
• چرا باید درآمد افراد که از جیب بیت المال داده می شود، کتمان بماند؟ ممانعت از افشای درآمد مسئولان، عاملی در جهت ایجاد فساد است، به طوری که در تاریکی شب جرایم زیاد می شود ولی با تابش نورآفتاب به شهر مجرم از محل فرار می کند.
• امیر المومنین با ابقای قضاوت از جان مردم صرف نظر کرد، اما از بدعت های مالی صرف نظر نکرد و روی منبر رفتند و فرمودند: مال های حرامی که خورده شده حتی اگر به مهریه زنان رفته باشد را به بیت المال باز می گردانم. مهریه ای که در حقوق اسلامی مصون از تعرض است.
• در قانون انتشارات و دسترسی به آثار و اطلاعات که در سال ۱۳۸۸ تصویب شد، شما به عنوان یک ایرانی می توانید به جز اسناد دولتی، تمام اسناد، اطلاعات و تصمیمات حکومت را درخواست کنید و دستگاه های ذی ربط هم موظف است بدون کم و کاست آنها را در خدمت شخص قرار دهد. ضمن اینکه حتی حق ندارند که دلیل درخواست اسناد را جویا شود ضمن اینکه ستاد تا ۱۰ روز فرصت دارد اسناد را تحویل دهد و در صورتی که قصوری در این زمینه باشد، مجرم است و در قانون هم جرمش مشخص شده است.
• تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عدم افشای اموال مسئولان مخالف مشی رهبری است، بنابراین مجلس باید اعتراض کند و این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کند.

سومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام دارای چهار بخش عمده‌ترین تحولات سه ماهه گذشته در حوزه‌های "رصد و نظارت"، "رفع تحریم‌ها"، "فعالیت‌های هسته‌ای" و "چالش‌ها" است که هر کدام از این بخش‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که در لینک خبری مشاهده کنید.

معاون نظارتی بانک مرکزی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب، گفت: پس از ابلاغ نرخ ۱۸ درصد سود تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی ما نیز با تمام توان به عملکرد بانک ها در سراسر کشور در این حوزه، نظارت می‌کنیم.
• بانک هایی که وام های بد پرداخت کردند دچار انجماد بازگشت پول به خودشون شدند و برای سرپوش گذاشتن روی ورشکستگی خودشان دائم با آن چه بانک مرکزی به عنوان دستور العمل و بخشنامه می دهد مقابله می کنند و برای جذب پول بیشتر به روش های متفاوت با کاهش نرخ سود بانکی مقابله می کنند.
• اگر صورت های مالی بانک ها ارائه شود همه بانک ها، ۱۲ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان دارند و ورشکسته هستند.
• حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در سال قرض الحسنه پس انداز جاری داریم و از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج پیش بینی شد، تاکنون ۳۲۰ هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است و ۶۸۰ هزار نفر هم در صف هستند.
• مؤسسات بانکی ۱۰ هزار میلیارد تومان سود می گیرند بدون اینکه از تولید حمایت شود، اما بانک مرکزی نظارت نمی کند.
• در ۷ ماهه امسال ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.
• اینکه شأن بانک مرکزی حفظ حقوق سپرده گذاران است شبکه بانکی ما را خراب کرده است و در هیچ جای قانون چنین جمله ای نداریم. وظیفه بانک مرکزی سیاست گذاری پولی کشور است و باید به تسهیلات گیرنده و تولیدکننده توجه شود.

 طبق قانون همه ایرانیان موظف هستند در سرشماری سال ۱۳۹۵ شرکت کنند و اطلاعات صحیح به مامور سرشمار بدهند، ولی در صورتی که شهروندان از وظیفه خود امتناع کنند آیا جرمی مرتکب شدند؟ پاسخ این سوال را در لینک خبری جویا شوید.

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه نه تنها وزارت راه و شهرسازی که تمام دولت یازدهم مشکلات و مسائل مسکن مهر را تحمل می‌کند، اعلام کرد: ما در این پروژه شلختگی را به دوش می‌کشیم که از دوران قبل به ما رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پروژه جانمایی بسیار نامناسب آن بود تا این حد که دولت مجبور شد نسبت به ساخت دیوار حائل ۱۷ متری اقدام کند و حتی با توجه به این‌که برای برخی از سایت‌ها معبر دسترسی نیز طراحی نشده بود، نیاز به ساخت این معابر و تونل‌ها وجود داشت.

در مقطعی دولت قبل بدون کار مطالعاتی و کارشناسی دقیق از متقاضیان برای مسکن مهر پول دریافت کرد، ما با توجه به فشاری که از سوی منابع داخلی روبه‌رویم که این مساله تکمیل خدمات زیربنایی را دشوار می‌کند، پروژه مسکن مهر پردیس را دنبال می‌کنیم و البته در این مسیر هم‌راستا با خریداران هستیم. به جای کنایه‌زدن به یکدیگر تمام مقدمات کار فراهم شود تا این پروژه هر چه زودتر به مرحله‌ی نهایی خود برسد. دولت وارث تصمیمات اشتباهی است که در دوره قبل گرفته شده که البته این تصمیم اشتباه را ما باید تحمل کنیم و نباید خریداران بابت این موضوع جریمه شوند.

رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ای به سازمان برنامه و بودجه، جزئیات اصلاحات بانکی بودجه ۹۵ را ابلاغ و سقف تسویه مطالبات بانک‌مرکزی از بانکها، مطالبات بانک ها از دولت و افزایش سرمایه بانک ها را تعیین کرد.
رئیس‌جمهور در این ابلاغیه تسویه مطالبات دولت به ۱۲ بانک را مورد تاکید قرار داده است. بر اساس این ابلاغیه، مجموع تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک ها ۴۵۰.۳ هزارمیلیارد ریال و مجموع تسویه مطالبات قانونی بانک ها از دولت ۲۹۰.۸ هزارمیلیارد ریال خواهد بود. همچنین حداقل افزایش سرمایه دولت در بانک ها مجموعا ۱۵۹.۵ هزارمیلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

جزئیات اصلاحات بانکی بودجه 95 ابلاغ شد / افزایش بدهی دولت به بانک ها

محمدباقر نوبخت، درخصوص نامه تعدادی از نمایندگان به رییس جمهوری برای بخشش جریمه دیرکرد بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان،گفت: در اصلاح قانون بودجه ۹۵ برای اجرای تبصره ۳۵ آیین نامه اجرایی تعریف شده است که این آیین نامه اجرایی به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی،سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مرحله نهایی تدوین است. آیین نامه بخشش جرایم دیرکرد بانکی درمدت یک ماه آینده در هیئت دولت تصویب و برای ابلاغ می شود و همچنین ارز هم تا پایان سال جازی تک نرخی می شود.

در حال حاضر حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان از مجموع سرمایه ۷۰ هزار میلیاردی بانک‌ها درگیر بنگاهداری است. 
براساس قانون بانک‌ها می‌توانند تا ۴۰ درصد سرمایه را به بنگاهداری اختصاص دهند، از این‌رو از رقم ۷۰ هزار میلیاردی حدود ۲۸ هزار میلیارد در این رابطه مجاز است، اما اکنون به ۳۸ هزار میلیارد افزایش یافته و نرخی نزدیک به ۵۴ درصد سرمایه بانک‌ها را درگیر سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و املاک کرده است.
کمتر از یکسال و نیم به پایان مهلت بانک‌ها برای فروش اموال و املاک مازاد باقی مانده، اما تازه‌ترین آمارها نه تنها از اجرای این روند نشانی ندارد، بلکه از انحراف ۱۰ هزار میلیارد تومانی در سقف قانونی تعیین شده با آنچه که بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند خبر می‌دهد.

با وجود برنامه ریزی مسئولان برای کنترل نرخ بلیت پرواز تهران نجف، اما با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی شاهد افزایش قیمت غیر منطقی و ایجاد بازار سیاه هستیم.برای دریافت قیمت ها به لینک خبری مراجعه کنید.

طبق مصوبات موجود هیچ یک از اپراتورهای ارتباطی مجاز نیستند به دلیل بدهی یکی از خط‌های مشترک،دیگر خطوط او را قطع کرده و یا بدهی یک خط را به آنها انتقال دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک خبری مراجعه کنید.

تازه ترین آمارهایی که وزارت صنعت و معدن در خصوص روند واردات کالاهای «سرمایه‌ای، مصرفی و واسطه‌ای» منتشر کرده است نشان می دهد در مرداد ماه سال جاری روند واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای کاهش پیدا کرده و واردات کالاهای مصرفی رشد داشته است،
 با وجود آنکه آمار اعلام شده از تاثیر منفی کاهش روند واردات کالای «واسطه‌ای و سرمایه‌ای» بر بخش تولید حکایت دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند تاثیر واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای یک به یک نبوده و برخی از کالاهای واسطه‌ای که وارد کشور می‌شود، عمدتا کالای سرمایه‌ای است.

مجموع واردات اقلام «سرمایه‌ای» به کشور در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، ۳۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است. از طرفی، واردات کالای مصرفی نیز در مدت مذکور، یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار گزارش شده است. همچنین مطابق آمارها، حجم واردات کالای واسطه‌ای نیز در این مدت، بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۶ میلیون تن به ارزش ۹ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار ثبت شده است.

براساس آمار منتشر شده، مجموع صادرات کالاهای سرمایه‌ای صادر شده در پنج ماه منتهی به مرداد امسال، ۶۸ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار گزارش شده است، صادرات کالای مصرفی نیز در مدت مذکور، ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار ثبت شده است. همچنین حجم صادرات کالای واسطه‌ای در این مدت، برابر با ۴۵ میلیون و ۹۶۶ هزار تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار بوده است. به گفته کارشناسان، از دلایل افت صادرات کالای سرمایه‌ای، می‌توان به چالش‌های به وجود آمده در روند صادرات ماشین‌ آلات صنعتی اشاره کرد؛ روندی که موجب شد صادرات کالای سرمایه‌ای با افت مواجه شود.


آیا کاهش واردات کالاهای واسطه ای تولید را گران می کند؟
آیا کاهش واردات کالاهای واسطه ای تولید را گران می کند؟

به دنبال اقدام پلیس در توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا، قیمت این محصولات در بازار کاهش یافته است برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و جزئیات آن به لینک خبری مراجعه کنید.

شاخص کل بورس تهران که در ابتدای معاملات امروز (دوشنبه) روندی صعودی در پیش گرفته بود، رفته رفته در حین انجام معاملات مسیر خود را تغییر داد و در انتهای معاملات افت ۷۵ واحدی را رقم زد.
در این زمینه برخی بر این باورند، به دنبال رشد خیره‌ کننده که در معاملات اولین روز هفته جاری رقم خورده است، بازار فاز اصلاحی به خود گرفته است. 

به هرحال در معاملات امروز شاخص کل بازار سرمایه در ارتفاع ۸۰ هزار و ۲۶۳ واحدی قرار گرفت و شاهد داد و ستد ۸۶۵ میلیون سهم طی ۱۰۱ هزار و ۵۵۰ نوبت در بازار شدیم. 
بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)

بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)

علی مطهری، درباره پرونده سعید طوسی و اظهاراتی مبنی بر اینکه رسانه‌ای شدن این موضوع تضعیف نظام است، گفت: ظاهرا مقامات قضایی رعایت مصلحت خودساخته را کرده‌اند که مثلا چون متهم قاری قرآن است بهتر است به طور جدی پیگیری نشود، که البته این روش اشتباه است و با عدالت اسلامی و علوی سازگار نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده طبیعی به نظر نمی‌رسد. همین طولانی شدن باعث شده که برخی شاکیان به رسانه های بیگانه پناه ببرند و بعد متهم به معاونت در جرم شوند. وقتی فردی چنین پرونده‌ای دارد چرا در یک مراسم رسمی کشوری مانند افتتاحیه مجلس دهم از او به عنوان قاری استفاده می شود؟ طبعا این شائبه پیش می آید که می خواهند شاکیان را بترسانند تا دست از شکایت خود بردارند.

دلار گران شد + قیمت

دلار گران شد + قیمت
بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)
بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)

معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص عملکرد دولت در کاهش نرخ سود بانکی، گفت: باید در نحوه پرداخت سود اوراق مشارکت مراقبت شود که به دستاورد مهم دولت در کاهش نرخ سود بانکی خدشه وارد نشود. مشروح جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در لینک خبر دریافت کنید.

طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح شهر باعث شد قاچاقچیان شروع به پخش کالاهای خود از طریق شبکه های مجازی به ویژه تلگرام نمایند. فروشندگانی که در این حیطه مشغول فعالیت هستند سودهای زیادی را هم به دست می‌آورند زیرا علاوه بر اینکه کالای قاچاق را می‌فروشند، نه مالیاتی می‌دهند و نه هزینه سرباری متوجه آنهاست.
تنها با داشتن یک خط اینترنت پرسرعت و یک دستگاه لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه، میلیون‌ها تومان اجناس مختلف از سوی این فروشندگان غیرقانونی به فروش می‌رسد و مشخص نیست در صورتی که خریدار از کالا ناراضی باشد، چطور باید آن را پیگیری کند.

هیأت وزیران در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، با انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک، بابت پرداخت بدهی‌های وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، از جمله پاداش پایان خدمت بازنشستگان موافقت کرد.

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از افزایش ۴,۴۱ درصدی شاخص کل قیمت تولیدکننده نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به سال گذشته است.


قیمت خودروهای وارداتی 100 تا 200 میلیون تومانی + جدول

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در روزهای 14 تا 21 آبان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) از ساعت  9.30 تا 20.30 برگزار می شود.

بسته مهمترین اخبار اقتصادی روز (دوشنبه 10 آبان)

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: