bazarnews

کد خبر: ۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
یک کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با بازار نیوز: بررسی دلایل سقوط آزاد قیمت نفت
رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران،گفت: به طورحتم پس از اتمام هیجانات انتخاباتی و ورود تقاضای جدید به بازار نفت قیمت ها تصحیح خواهند شد زیرا قیمت نفت خام کمتر از 50 دلار برای تولیدکنندهای اوپکی و غیراوپکی تامین هزینه ها را به دنبال ندارد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز - پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث آشفتگی در بازارهای جهانی شد به طوری که قیمت جهانی نفت به زیر 46 دلار رسید.

قیمت نفت برنت آمریکا در نتیجه پیشتازی ترامپ حدود 4 درصد کاهش یافت به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت با 47 سنت کاهش به 45 دلار و 57 سنت رسید حتی در اواسط روز گذشته تا رقم 44 دلار و 40 سنت هم پایین آمد که پایین ترین رقم از 11 اوت تاکنون بوده است، همچنین قیمت نفت خام آمریکا با 50 سنت کاهش به 44 دلار و 48 سنت رسید.

به گزارش بازار نیوز به نقل از رویترز، حسین سید، تحلیلگر بازار نفت در این باره می گوید: «آمریکا در حال تجربه کرده نسخه دیگری از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) است، سرمایه گذاران دچار آشفتگی شده اند، زیرا پیروزی ترامپ به معنای در پیش بودن آشفتگی های سیاسی و اقتصادی است.»

همچنین دانیل یرگین، تحلیلگر موسسه آی اچ اس در این باره می افزاید: «نتیجه انتخابات آمریکا به چالش های پیش روی صادرکنندگان نفت می افزاید، زیرا این اتفاق احتمالا منجر به ضعیف تر شدن رشد در اقتصاد آشفته جهان می شود.»

در این راستا رضا پدیدار، درگفتگو با خبرنگار بازار نیوز، در پاسخ به این سوال که چرا انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور باعث سقوط آزاد قیمت جهانی نفت شد؟ گفت: به طورحتم کاهش قیمت جهانی نفت مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد: معتقدم کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت با روی کارآمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا کاملا غیرحرفه ای بوده به طوری که رویکرد ترامپ درخصوص بازارهای اقتصادی  بیشتر بر پایه احساسات و هیجانات مطرح شده است.

پدیدار، افزود: روز گذشته سه بار قیمت ها در بورس های جهانی افزایش و کاهش پیدا کرده است به طوری که دیروز صبح در بازارهای معاملاتی که به صورت الکترونیکی در بورس نیویورک انجام می شود قیمت شاخص نفت آمریکا 3.5 درصد کاهش، سپس نیم درصد افزایش و بعد از آن یک درصد کاهش و دوباره 9 سنت افزایش پیدا کرد.

وی، ادامه داد: همچنین سهام شرکت های بورسی هم در بازار سرمایه دچار تب و تاب و التهاباتی شدند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، با اشاره به ذخیره سازی بیش از حد نفت در آمریکا، اظهارداشت: معتقدم ذخیره سازی بیش از حد نفت درکشور آمریکا باعث سقوط آزاد قیمت جهانی نفت شد.

پدیدار، افزود: ذخیره سازی بیش از حد نفت آمریکا علاوه بر کاهش قیمت جهانی نفت باعث کاهش قیمت گاز در آمریکا هم شده است به طوری که قیمت گاز در آمریکا از نوسانات کمی برخوردار بود، اما مازاد تولید و ذخیره سازی بیش از حد نفت باعث کاهش قیمت این فرآورده نفتی هم شده است.

وی، ادامه داد: موسسه نفت آمریکا (ای پی آی) که یک نهاد غیردولتی است تاکید کرد که سطح ذخیره سازی نفت آمریکا در هفته گذشته و هفته جاری از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است که با افزایش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا پیش بینی می شد که قیمت جهانی نفت کاهش قابل توجهی پیدا کند. 

پدیدار، افزود: علاوه بر افزایش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا، دونالد ترامپ قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مناظره های خود اعلام می کرد که آمریکا باید سطح تولید نفت خود را افزایش دهد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت خام است که 50 درصد را تولید و 50 درصد دیگر را وارد می کند در این راستا دونالد ترامپ تاکید داشت که باید سطح تولید نفت آمریکا افزایش پیدا کند تا واردات نفت خام به این کشور کمتر شود، این امر به عنوان سیاست کلی نشان می دهد که آمریکا سطح خرید نفت خام را در بازارهای جهانی کاهش خواهد داد چنانچه این امر اتفاق بیافتد سطح تقاضا خرید کاهش و حجم عرضه افزایش پیدا می کند و به دنبال آن قیمت جهانی نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا خواهد کرد. 

وی، ادامه داد: معتقدم در حال حاضر کاهش قیمت جهانی نفت هیجان انتخاباتی است، زیرا روند تاریخی در طول 40 سال گذشته نشان داده که آمریکا هیچ زمان سطح خرید نفت خام از بازارهای جهانی را کاهش نداده و همیشه رو به افزایش بوده است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد: مازاد تولید و عرضه نفت در بازار وجود دارد، اما هم اکنون نیمکره شمالی در فصل سرما است به همین دلیل تقاضای خرید نفت در بازار بیشتر خواهد شد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: معتقدم تا یک ماه آینده تاثیرات ناموزون و هیجانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بازارهای اقتصادی پابرجا خواهد ماند، زیرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک فرآیند سیاسی است و به محض اینکه فرآیند سیاسی وارد فرآیند اقتصادی شود بازتاب هایی در فضای اقتصادی جهان از خود نشان خواهد داد، به طوری که انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا فرآیندهای اقتصادی بازار از جمله بورس را تحت شعاع خود قرار داد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد: تا ظرف یک ماه آینده روند افزایشی در خصوص قیمت جهانی نفت نخواهیم داشت به طوری که قیمت ها در این سطح خود را نگه می دارند، اما پس از گذشت یک ماه با کاهش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا، ورود تقاضای جدید خرید نفت از سوی نیمکره شمالی به دلیل فصل زمستان، برابری دلار با ارزهای معتبر و تغییرات نرخ سهام در بازار سرمایه، قیمت نفت از سطح فعلی به سطح منطقی تری افزایش پیدا می کند و به دامنه 50 دلار خواهد رسید.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: قیمت نفت سبک آمریکا باید به حدود 50 دلار و قیمت نفت برنت دریای شمال از 46 دلار به بیش از 50 دلار برسد و این امر بعد از تثبیت شرایط سیاسی که حداقل یک ماه به طول می انجامد، حاصل خواهد شد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تصریح کرد: به طورحتم پس از اتمام هیجانات انتخاباتی و ورود تقاضای جدید به بازار قیمت ها خود را تصحیح می کنند، زیرا قیمت نفت خام زیر 50 دلار برای تولیدکنندهای اوپکی و غیراوپکی تامین هزینه ها را به دنبال ندارد. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: