bazarnews

کد خبر: ۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
دبیر اول کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
دبیر اول کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: تفاوت قیمت سوخت ما با کشورهای همسایه بیش از 4 برابر محاسبه می‌شود و این فاجعه بار است.
به گزارش بازار نیوز - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که 24 آبان ماه برگزار شد با 112 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از  212 نماینده حاضر در جلسه علنی پارلمان با یک فوریت طرح مجدد به کارگیری کارت سوخت موافقت کردند. 

طبق نظر نمایندگان مجلس، با تصویب این طرح و بازگشت دوباره کارت سوخت، ضمن ارائه وضعیت سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، افزایش شفافیت عرضه سوخت و از همه مهمتر جلوگیر از قاچاق بنزین هم کاهش می یابد.

قیمت سوخت افغانستان 4 برابر گران‌تر از سوخت ایران!/ قاچاق سوخت پاشنه آشیل نظام استدر همین راستا سیدحسن حسینی دبیر اول کمیسیون اقتصادی در مجلس که از مخالفان حذف کارت سوخت نیز است، به خبرنگار بازار نیوز گفت: صدها میلیارد تومان برای سامانه کارت هوشمند سوخت هزینه شده است و نمی توانیم با یک تصمیم انفرادی این هزینه گزاف و کلان را بسوزانیم!

وی با اشاره به اینکه کارت سوخت تنها راه کنترل و نظارت بر قاچاق سوخت است، افزود: هیچ تضمینی نیست که دوباره مشمول تحریم و مشکلاتی در حوزه سوخت و یا حتی جیره بندی بنزین نشویم، پس الزامی برای حذف کارت سوخت وجود ندارد.

حسینی تاکید کرد: هر زمانی که قیمت سوخت ما با قیمت سوخت کشورهای همجوار مثل افغانستان، عراق و ترکیه برابری کرد آن وقت می توانیم ادعا کنیم که نیازی به کارت سوخت نداریم، ضمن اینکه متاسفانه قیمت سوخت ما چندین برابر از نرخ سوخت کشورهای خلیج فارس هم پایین تر است. 

تفاوت قیمت سوخت ما با کشورهای همسایه بیش از 4 برابر است
دبیر اول کمیسیون اقتصادی در مجلس تصریح کرد: در کشورهای مثل ترکیه و عراق و حتی افغانستان نرخ هر لیتر سوخت 4 هزار و 500 هزار تومان است در حالی که در ایران هر لیتر 1000 تومان به فروش می رسد. با این فاصله قیمت بدون کارت سوخت وضعیت قاچاق بنزین در ایران خسارت های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: کارت سوخت به عنوان یک سامانه کنترلی حجم استفاده از سوخت را در کل کشور به وزارت نفت اعلام می کند و حتی در بسیاری از موارد میزان استفاده بهینه و یا بیش از حد مجاز را می توان در نقاط مختلف کشور تشخیص دهد.

قاچاق سوخت پاشنه آشیل نظام 
حسینی خاطر نشان ساخت: هیچ توجیهی برای حذف این شبکه هوشمند نیست. در حال حاضر قاچاق سوخت به پاشنه آشیل ما در نظام تبدیل شده است و به اعتقاد من هزینه حداقلی برای نگهداری از این سامانه برای کنترل و نظارت بر این بخش ارزشمند است.

وی در این خصوص اضافه کرد: روزانه تریلی های با 2 تانکر که هر تانکر چند هزار لیتر سوخت در خود جای می دهند، سوخت ارزان ما را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند و از طرفی کوله‌برها هم با چهارپایان بنزین را قاچاق می کنند، پس تا زمانی که قیمت سوخت ما از کشورهای همسایه پایین تر باشد نمی توانیم تمام مرزها را 100 درصد کنترل کنیم و قطعا قاچاق سوخت هم خواهیم داشت. با کارت سوخت شخص تنها می تواند از سهمه خودش استفاده کند و یا سهیمه دیگران را خریداری کند.

حسینی اذعان داشت: نظام کنترلی به معنای اجبار در سهمیه بندی نیست، بلکه به این معناست که جایگاه سوخت در مرزها را از نظر مصارف عمومی و حمل و نقل کنترل کنیم به طور مثال در مرز بازرگان می توان به راحتی میزان مصرف سوخت را تشخیص داد و اگر 1 میلیون لیتر سوخت مصرف شده تفاوت آن با ماههای قبل که 100 هزار لیتر بوده است را به راحتی می توان تشخیص داد. موضوع رصد تنها با سامانه کارت سوخت امکان پذیر است و با حذف آن قاچاق هم بیشتر می شود.

وی در خصوص تک نرخی ماندن سوخت گفت: در واقع چندنرخی بودن بنزین منجر به تخلف و نادیده گرفتن مقررات خواهد شد و مجلس برای جلوگیری از سوء استفاده و رانت ها به شدت از تک نرخی شدن بنزین حمایت می کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: