bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در گفتگو با بازار نیوز؛
رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: تا زمانی که کالایی تولید نشود امکان حضور آن در بورس کالا هم غیر ممکن است پس نمی توان مسکن را به عنوان یک کالای غیر همگن در بورس گنجاند.
به گزارش بازار نیوز طرح ورود مسکن به بازار بورس کالا از سال گذشته استارت خورد و طی چند روز گذشته با وجود مخالفت تعدادی از کارشناسان و حتی با وجود مخالفت عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک قرار است بورس کالا شاخص قیمت مسکن را در نقاط مختلف شهر را تعیین کند.
این طرح نیامده با مخالفت های زیادی مواجه شده است از جمله ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان نیز به عنوان مخالف این طرح با اشاره به اینکه مسکن قابلیت ورود به بورس کالا را ندارد، گفت: یک کالا زمانی می تواند وارد بورس شود که تولید عمده یک شرکت باشد و به اعتقاد من حضور یک سازنده با 8 یا 10 واحد در بورس کالا امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: از قبل پروژه دیگری در خصوص فروش مسکن کلید خورد با این موضوع که سهام مسکن به فروش می رسید و هر کس می توانست به اندازه سهام خریداری شده یک واحد دریافت کند ضمن اینکه امکان واگذاری سهام به شخص دیگری هم وجود نداشت. این پروژه تحریف شد و به اعتقاد بنده اگر فرایند اجرای این طرح امکان پذیر می شد به نتایج قابل قبول تری در بخش مسکن هم دست می یافتیم. 

با ورود مسکن به بورس کالا، سوداگران هم وارد گود می شوند
رئیس کانون سراسری انبوه سازان اضافه کرد: در واقع  ورود کالا به بورس فرایند خاصی دارد. بورس زمین و مسکن مسئله کاملا متفاوتی از بورس کالا است. در زمینه مسکن باید به سمت مصرف گرایی برویم پس نباید آن را وارد بازار سرمایه کنیم چرا که باعث می شود تا سوداگران هم وارد گود شوند و احتکار کنند.

رهبر در این خصوص اذعان داشت: سودجوها با ورود به بازار بورس کالا، مسکن را در موقعیتی خاص خریداری و  با قیمت بالاتر به فروش می رسانند و با این شرایط حجم زیادی از مسکن در ید قدرت گروهی خاص قرار می گیرد و از سوی کنترل این بخش از دست دولتمردان نیز خارج می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ورود مسکن به بورس کالا می تواند دست دلال ها و سودجوها را در بازار قطع کند؟ تاکید کرد: خیر. حتی با ورود مسکن به بورس کالا این موضوع امکان پذیر نیست حتی در شرایطی باعث می شود تا دلال ها برای ورود به بورس کالا تشویق شوند و با این روال قطعا کنترل این موضوع از دست دولت مردان خارج می شود.  اگر مسکن را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم به نظر من کار خطرناکی است. باید با شیوه های دیگری از جمله توزیع مسکن از طریق تعاونی ها یا پیش فروش و ثبت نام مسکن از سوی سازنده ها این موضوع را کنترل کنیم.

وی با اشاره به نقاط ضعف حضور مسکن در بازار بورس کالا اظهار داشت: با این کار فضا را برای سودجوها مهیا می کنیم. در واقع کسانی که منتظر فرصت هستند با خرید عمده وارد بورس می شوند و زمانی که قیمت به پایین ترین حد ممکن می رسد اقدام به خرید می کنند و با هماهنگی در یک فرصت لازم با قیمت های چند برابر بالاتر دست به فروش زمین می زنند.

حضور مسکن در بازار بورس کالا وضعیت رکود را بدتر خواهد بود
رهبر در خصوص تاثیر این موضوع در بحث رکود بازار مسکن نیز تصریح کرد: نتایج حضور مسکن در بازار بورس کالا بدتر خواهد بود از این نظر که دلال ها وارد بورس می شوند و قیمت مسکن را در کنترل خود در می آورند و اگر کسی هم قصد خرید مسکن دارد با وجود جهش قیمت ها دیگر توان خرید نخواهد داشت.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: برای ریشه کن کردن رکود مسکن باید قدرت خرید مردم را بالا برد یا تسهیلات بانکی را برای خرید مسکن کاهش دهیم. اگر دولت شرایط آسانتری را به کار ببرد این امکان شدنی است مثل مسکن مهر که از 25 تا 30 میلیون تومان برای هر نفر در نظر گرفته شد، ضمن اینکه با یک پروسه برای ثبت نام وام مسکن از هجوم درخواست ها هم جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: یک راهکار دیگر هم استفاده از ابزار و امکانات قانونی است که از سال 87 مصوب شده است با این عنوان که برای حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت زمین های ارزان قیمت را که در اختیار دارد را یا اجاره دهد و یا اجازه آماده سازی این زمین های ارزان قیمت را صادر کند. در قیمت مسکن تاکید روی زمین است و دولت برای سهولت در کار باید ابزار و امکانات لازم را در اختیار سازنده قرار دهد و بعد از 10 سال شخص مبلغ مربوط به زمین را بازپرداخت کند و در شرایط رکودی هم نباید مالیات را تا 10 برابر افزایش داد ضمن اینکه عوارض شهرداری هم باید کاهش یابد.

نوسانات قیمت بازار مسکن بیشتر می شود 
وی در خصوص تاثیر ورود مسکن به بورس کالا برای کاهش نوسانات هم گفت: با ورود مسکن به بورس کالا کنترل از دست تولید کننده و عرضه کننده خارج می شود چرا که باز هم دلال ها از این فرصت سوء استفاده کرده و با وجود نوسانات بازار مسکن، قیمت ها را برای فروش در شرایطی بالا می برند و همین عوامل خود باعث ایجاد نوسان در قیمت مسکن می شوند. در سایر بخش ها در بورس، کنترل در دست چند نفر است، یعنی چند گروه با هم تبانی می کنند و قیمت ها را پایین می برند و بعد اقدام به خرید می کنند. یا گروهی در زمان کاهش قیمت، سهام خرید و فروش می کنند و در یک فرصت مناسب قیمت ها را افزایش می دهند.

تثبیت و شفاف سازی قیمت ها غیر ممکن می شود
رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه ورود مسکن به بورس کالا هیچ کمکی به شفاف سازی قیمت ها نمی کند، خاطر نشان ساخت: برای تثبیت قیمت ها در هر بازاری باید عرضه و تقاضا را متعادل کنیم، یعنی کف تولید کم شود و سقف خریدها بالا رود و اگر این تعادل ایجاد شود تثبیت قیمت هم ایجاد می شود. با توجه به اینکه در طول سال حداقل به یک میلیون واحد نیاز داریم دولت باید با یک برنامه ریزی تولید را بیشتر کند و اگر این مورد ایجاد شود دیگر نیازی به حضور مسکن در بورس کالا نیست.

آینده خوبی برای بازار مسکن نمی بینم
رهبر در پایان در خصوص اینکه آینده بازار مسکن را چطور می بینید؟ افزود: آینده خوبی برای بازار مسکن نمی بینم و تا زمانی که برنامه های مدونی برای ارائه تولید بهتر مسکن و تسهیلات بهتری برای این پایه نداشته باشیم پیش بینی خوبی برای آینده مسکن هم نخواهم داشت هر چند که با ورود آن به بورس کالا سیگنال های مثبتی برای بورس هم دیده نمی شود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: