bazarnews

کد خبر: ۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با بازار نیوز
به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، ترافیک سنگین جاده های شمال در تعطیلات چند روزه راهکار کوتاه مدت ندارد و مردم باید همکاری کنند.
بازار نیوز- تعطیلات چند روزه بهترین فرصت برای شهروندان است که برای دوری از هیاهوی شهرشان به شهرهای آرام و کوچک پناه می برند. فراگیر شدن این عادت در بین خانوارهای ایرانی و به ویژه تهرانی‌ها باعث شده ترافیکی که در طول روزهای هفته گریبان شهروندان تهرانی را گرفته، در روزهای تعطیلات چند روزه نیز همراه تهرانی باشد و آنها را در امان نگذارد.

دو روزه شدن تعطیلات عید فطر در سال های اخیر، فرصتی به شهروندان داده تا همزمان خستگی روزهای گرم ماه رمضان و روزهای کاری را برطرف کنند. اما ظاهراً ترافیک سنگین جاده های شمال نگذاشت شهروندان از سفرشان لذت ببرند و مجبور شدند ساعت ها در ترافیک های سنگین جاده سرگردان باشند.  

اتلاف وقت شهروندان در جاده های شمال یک روی سکه سفرهای طولانی این روزها بود، روی دیگر آن مصرف بنزینی بود که رکورد شکنی کرد. براساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید. به عبارت دیگر، تلاش وزارت نفت برای مهار مصرف این فرآورده نفتی در سه ماه نخست سال جاری بی نتیجه ماند.

مصرف بنزین روز (سه شنبه، ١٥ تیرماه) و در آستانه فرا رسیدن تعطیلات عید فطر از مرز ٩٦ میلیون لیتر گذشت، این درحالی است که روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه هم حدود ٩١ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. متوسط مصرف این فرآورده نفتی پنج شنبه ۱۷ تیر ماه به ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید. البته جهش مصرف بنزین در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری و با آغاز بازگشت مسافران نیز رکوردساز خواهد بود.

به نظر می رسد، با توجه به علاقه شهروندان به مسافرت های چند روزه و فرار از هیاهو و شلوغی های شهر، داستان ترافیک و ماندن در جاده های شمال و اتلاف وقت مسافران و بنزین ادامه خواهد داشت تا اینکه در این ماراتن یا شهروندان کوتاه بیایند و سفر نکنند یا اینکه دولتی چاره ای بیندیشد.

اگرچه پیش بینی رویداد چنین اتفاقاتی از دهه 50 باعث شد که کلنگ احداث آزادراه تهران – شمال بر زمین زده شود، اما تعلل دولت ها در تکمیل این پروژه ملی همچنان ادامه داشته تا اینکه مسافران شمال به آخرین وعده معاون اول مبنی تکمیل بخشی از آن در عید 96 باشند. به این ترتیب، تا تکمیل آزادراه تهران-شمال شهروندان باید به شکلی با ترافیک جاده های شمال کنار بیایند.

توسعه ناوگان عمومی جاده ها
صدیف بدری درباره ترافیک جاده های شمال در تعطیلات عید فطر به بازار نیوز گفت: اخیراً سفر به سبد خانوارهای ایرانی اضافه شده است چرا که زندگی در کلانشهرها ماشینی شده و شهروندان به فکر فرار از آن هستند.

وی افزود: این مشکلات در کلانشهرها به ویژه در تهران ریشه ای شده و دلایل آن به توسعه نامتوازن شهرها برمی گردد که منجر به توزیع ناعادلانه امکانات در شهرها شده است، به این ترتیب مشکلاتی از این دست در شهر تهران متمرکز نمی شد. 

وی ادامه داد: این معضل در کوتاه‌مدت قابل حل نیست و انتظار می رود خود شهروند ساعت سفرشان را مدیریت کنند تا به مشکل ترافیک های سنگین جاده ها مواجه نشوند. البته وزارت راه و شهرسازی و مأموران راهنمایی و رانندگی نیز باید همکاری کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس اظهار کرد: راهکاری که دولت می تواند برای حل این مسئله پیگیر باشد، توسعه ناوگان عمومی جاده ها و راه آهن است. به طوری که دولت بتواند با نوسازی اتوبوس ها و قطارها، هزینه سفر را کاهش دهد تا شهروندان رغبت کرده و از آنها به جای خودروی شخصی استفاده کنند.

وی افزود: کمیسیون عمران مجلس دهم از مدیران راه آهن و هواپیما خواسته که برنامه هایی برای توسعه و نوسازی این ناوگان ارائه کنند و منتظر است در جلسه بعد گزارش آنها را بشنود.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: