bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی پیرامون الگو‌های تعیین شده برای اخذ مالیات از کارت به کارت افراد، گفت: این امر براساس دستور العمل‌های بانک مرکزی صورت می‌گیرد، زیرا اعلام این مسئله باعث تغییر رفتار مودیان مالیاتی شده و سپس باعث فرار آن‌ها از الگو‌های تعیین شده می‌شود.

جزئیاتی جدید از مالیات کارت به کارت افراد/ معیار‌های اخذ مالیاتی از کارت به کارت چیست؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛« مهدی موحدی بکنظر» سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون جزئیات مالیات از کارت به کارت افراد اظهار کرد: این طرح به منظور ممانعت از فرار‌های مالیاتی است که اخیراً توسط کارت‌ بانکی افراد صورت می‌پذیرد. سازمان امور مالیاتی با تعاملی که با بانک مرکزی دارد، به دنبال آن است که بتواند از طریق شناسایی رفتار‌های مشکوک تجاری که به وسیله تراکنش‌هایی که در بستر کارت به کارت صورت می‌گیرد، مانع از فرار مالیاتی برخی مودیان متخلف شود.


سرپرست مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی افزود: پس از شناسایی این قبیل رفتار‌های تجاری مشکوک، موارد شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفته و سپس بعد از احراز فرارمالیاتی صاحبان کارت‌های بانکی، از آنها به تناسب تخلفاتشان مالیات تنظیم و دریافت می‌شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که شناسایی این قبیل تخلفات بر اساس چه مبنا و معیاری دسته بندی می‌شود، گفت: این موضوع به دستورالعمل‌هایی باز می‌گردد که توسط بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمده است.


موحدی بکنظر تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که تاکنون تصمیمات مثبتی در جهت اخذ مالیات از کارت به کارت افراد گرفته شده باشد، اما به دلیل عدم پیروی آن از منطقی واحد، ممکن است تغییراتی در روند آن ایجاد شود.


سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: معیار‌های شمولیت افراد برای اخذ مالیات از کارت به کارت اعلام نمی‌شود، زیرا اعلام این مسئله باعث تغییر رفتار مودیان مالیاتی شده و سپس باعث فرار آنها از الگو‌های تعیین شده می‌شود.


وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور اطلاع لازم برای اخذ مالیات از کارت به کارت افراد را بر اساس دستور العمل بانک مرکزی دریافت و بر اساس آن اقدام به تنظیم مالیات می‌کند.


موحدی بکنظر در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است در جریان اجرای این طرح، مولفه‌های مهمی مثل حجم نقل و انتقال مبالغ، تعداد تراکنش‌ها و یا دیگر الگو‌ها برای اخذ مالیات از افراد در نظر گرفته شود. تاکنون الگوی خاصی برای اخذ مالیات از کارت به کارت افراد مشخص نشده ، شاید هم بهتر است این مسئله مشخص نشود، زیرا فاش شدن آن منجر به تغییر رفتار مودیان می‌شود؛ لذا، این الگو‌ها باید در نزد بانک مرکزی باقی بماند و این نهاد مالی به تناسب الگو‌های تعیین شده اطلاعات لازم را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: