bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس گفت: پیش از سال ۱۴۰۱ و عدم راه اندازی سامانه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی افراد در بالاترین حد خود قرار داشت، اما با آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی در همان سال، روند مالیات‌ستانی از مودیان بهبود و درصد فرار‌های مالیاتی کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

سامانه مودیان فرار مالیاتی مشاغل را کاهش داد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فرار مالیاتی مشاغل خاص، اظهار کرد: در حال حاضر فعالان این قبیل مشاغل مانند طلافروش و یا آهن فروش‌ها آن سهمی را که باید در بحث پرداخت مالیات داشته باشند؛ ندارند. علت این امر هم ناشی از نظم مالیاتی سنتی است که در طول چند دهه اخیر در این حوزه حکم‌فرما بوده است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۱ و عدم راه اندازی سامانه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی افراد در بالاترین حد خود قرار داشت، اما با آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی در همان سال، روند مالیات‌ستانی از مودیان بهبود و درصد فرار‌های مالیاتی کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.


وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی می‌تواند با به کارگیری ابزار‌های مکمل با سامانه مودیان، راه‌های فرار مالیاتی برای فعالان مشاغل خاص مانند پزشکان و وکلا را به طور کامل مسدود کند. یقیناً در صورت تکمیل شدن اطلاعات مالی همه مودیان، سازمان امور مالیاتی خواهد توانست که فرایند‌های مالیات‌ستانی از افراد را عادلانه کند.


قادری تصریح کرد: در حال جاضر فرایند مالیات ستانی از افراد به گونه‌ای است که یک کارمند و یا کارگر به دلیل شفاف بودن محل واریز درآمد نمی‌تواند مرتکب فرار مالیاتی شود، زیرا قبل از آن که حقوق به حساب او واریز شود، مالیات آن توسط سازمان امور مالیاتی کسر و پرداخت می‌شود.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه متذکر شد: در مقابل کاگران و کارمندان، فعالان مشاغل خاص مانند پزشکان، وکلا و یا طلا فروشان به دلیل عدم شفافیت میزان درآمد آنها، فرار مالیاتی گسترده‌ای داشته‌اند.


وی در پایان تصریح کرد: برای مقابله با فرار مالیاتی، باید برخی نهاد‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی به سازمان امور مالیاتی کمک کنند. این حمایت می‌تواند به شکل بازرسی‌های سرزده از مطب و یا دفتر وکالت، یا داروخانه و یا واحد‌های صنفی فروشنده طلا باشد. یقنیا در صورت مشاهده تخلف مالیاتی این واحد‌ها، سازمان امور مالیاتی خواهد توانست با آگاهی و اطلاعات بیشتری با فرار مالیاتی مودیان مقابله کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: