bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در طول چند دهه گذشته برخی افراد با سوء استفاده از یکی از مهمترین نقاط ضعف اقتصاد کشور یعنی خلاء موجود در داده‌های اقتصادی فعالان اقتصادی، به صورت وسیعی از پرداخت مالیات سرباز زده‌اند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «احسان ارکانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت مالیات‌ستانی هوشمند و حذف روش‌های سنتی اخذ مالیات از مودیان اظهار کرد: در طول چند دهه گذشته، سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از فعالان اقتصادی، از روش‌هایی سنتی و ممیزمحوری استفاده کرده که علاوه بر ناکارآمدی، مشکلات بسیار زیادی همچون برخورد سلیقه‌ای ماموران مالیاتی با مودیان را با خود به همراه داشته است.

فرار مالیاتی، نتیجه مالیاتی‌ستانی سنتی/سامانه مودیان مشکل را حل می‌کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی افراد شاغل در مشاغل خاص از جمله نتایج منفی نظام مالیاتی سنتی و ممیزی‌محور است، زیرا در طول چند دهه گذشته برخی افراد با سوء استفاده از یکی از مهمترین نقاط ضعف اقتصاد کشور یعنی خلاء موجود در داده‌های اقتصادی فعالان اقتصادی، به صورت وسیعی از پرداخت مالیات سرباز زده‌اند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر فقدان اطلاعات از مودیان مشاغلی مانند پزشکان و یا اصنافی مثل طلافروشان یا آرایشگاه‌های زیبایی باعث شده که فرار مالیاتی در این بخش‌ها همچنان ادامه داشته باشد.


ارکانی تاکید کرد: با استقرار نظام مالیاتی هوشمند و تکیه نظام مالیاتی کشور بر داده‌های سامانه مودیان و تقاطع‌گیری از این اطلاعات با خوداظهاری فعالان این مشاغل و بررسی حساب بانکی آنها، امکان فرار مالیاتی به حداقل رسیده و درآمد‌های مالیاتی دولت از محل مالیات این قبیل مشاغل افزایش پیدا می‌کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون مانع از مالیات‌ستانی از مشاغل خاص شده بود، عدم وجود زیرساخت‌های فنی و اطلاعاتی است که در طول چند دهه اخیر نظام مالیاتی کشور از آن برخوردار نبوده، اما اکنون با ایجاد سامانه مودیان این زیرساخت‌های اطلاعاتی به طور کامل مهیا شده است.

 

وی در پایان تاکید کرد: با راه اندازی سامانه مودیان امکان تشخیص دقیق درآمد‌های هر فرد مشخص شده و با تکمیل و اتصال اطلاعات آن با دیگر سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی جامع تجارت، امکان به صفر رساندن فرار مالیاتی وجود دارد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: