bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس با فسادزا توصیف کردن نظام مالیاتی سنتی کشور، گفت:در حال حاضر با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و راه‌اندازی سامانه مودیان، نظام مالیاتی کشور ماهیتی عادلانه، شفاف و به دور از هر گونه تخلف و فساد به خود گرفته است.

سامانه مودیان تخلفات مالیاتی را کاهش داد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مصطفی نخعی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفگو با بازارنیوز با تاکید بر لزوم هوشمندسازی فرآیند‌های مالیات‌ستانی و عبور از نظام مالیاتی ممیز محور و سنتی اظهار کرد: مالیات یکی از ارکان مهم تأمین بودجه کشور محسوب می‌شود، یعنی ما اگر در بودجه سالانه کشور دو یا سه رکن اساسی داشته باشیم، قطعاً یکی از آن‌ها و شاید مهم‌ترین آن مالیات است.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نظام مالیاتی باید مطابق با قانون، سامانه‌محور و هوشمند باشد، گفت: وقتی افراد در امور محاسبه و اخذ مالیات دخالت داشته باشند، شائبه فساد و بی عدالتی به وجود می‌آید؛ بنابراین، سازوکار‌های اخذ مالیات از افراد باید بر اساس سامانه‌های هوشمند متکی باشد. در حال حاضر نه تنها در حوزه مالیات بلکه دیگر بخش‌های اقتصاد کشور هم می‌بایست به سمت سامانه‌محور شدن حرکت کنند.


وی خاطرنشان کرد: تا پیش از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و آغاز به کار سامانه مودیان، نظام مالیاتی کشور ممیز محور و فسادزا بود، اما پس از تصویب و اصلاحاتی که در مجلس یازدهم نسبت به این قانون صورت گرفت، تحولات مهمی در نظام مالیاتی شکور رخ داد، البته دولت هم تاکنون اقدامات خوبی را در جهت اجرای این قانون انجام داده است.


نخعی متذکر شد: ما باید شرایطی را در سازوکار‌های مالیات‌ستانی کشور ایجاد کنیم که در نظام مالیاتی، پیشگیری از تخلف صورت بگیرد، نه اینکه برخی کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور فرصت تخلف داشته باشند. در حال حاضر با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و راه‌اندازی سامانه مودیان این شرایط محقق شده و نظام مالیاتی کشور ماهیتی عادلانه، شفاف و به دور از هر گونه تخلف و فساد به خود گرفته است.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ساماندهی دستگاه‌های پز و تجمیع آن برای یک مودی در زمره سامانه‌محور کردن نظام مالیاتی کشور تعریف می‌شود، گفت: مجلس انتظار دارد که به مرور زمان اتفاقات خوبی در حوزه مالیاتی به وقوع بپیوندد.


وی در پایان تاکید کرد: با سامانه محور شدن نظام مالیاتی و حرکت به سمت استقرار نظام مالیاتی هوشمند، عدالت در اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل خاص محقق خواهد شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: