bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نقش سامانه مودیان در هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور گفت: مالیات باید شامل حال همه اقشار و صنوف کشور باشد؛ فرایند مالیات‌ستانی از افراد باید به گونه‌ای باشد که همه اقشار جامعه به صورت یکسان و عادلانه مالیات خود را پرداخت کنند.

همتی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن همتی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی در کشور اظهار کرد: با راه‌اندازی این سامانه، می‌توان فرآیند اخذ مالیات از مودیان را هوشمند و عادلانه کرد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند در ایجاد عدالت مالیاتی در کشور به شکل قابل توجهی تاثیرگذار باشد، زیرا هم اکنون در ساختار اقتصادی کشور عده زیادی از فعالان اقتصادی هستند که با اشتغال در مشاغل خاص  درآمد‌های بالایی را کسب می‌کنند، اما با این حال تاکنون هیچ گونه مالیاتی پرداخت نکرده و اگر هم کرده باشند،میزان پرداختی‌های آن‌ها بسیار کم و ناچیز بوده است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مالیات از درآمد اقشاری همچون کامندان و یا کارگران قبل از آن که حقوقشان به حساب آن‌ها برسد، به سرعت و سهولت دریافت می‌شود، اما با این حال افرادی خاص که درآمد‌های میلیاردی در هر ماه دارند، از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند.


همتی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید مانند کشور‌های پیشرفته، سامانه مودیان مالیاتی را به گونه‌ای طراحی و اجرا کند که دیگر نیازی برای بررسی درآمد افراد وجود نداشته باشد. اگر این سامانه عدالت‌محور باشد، مطمئنا نتایج موثری با خود به همراه خواهد داشت. جلوگیری از فرار مالیاتی شاغلان حاضر در مشاغل خاص یکی از مهمترین دستاورد‌های این سامانه خواهد بود.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مالیات باید شامل حال تمام اقشار و صنوف کشور باشد؛ فرایند مالیات‌ستانی از افراد باید به گونه‌ای باشد که همه اقشار جامعه به صورت یکسان و عادلانه مالیات خود را پرداخت کنند.


وی در پایان گفت: مالیات مشاغل خاص با درآمد کلان باید به صورت کامل و منطقی اخذ شود تا شاهد نابرابری مالیاتی بین کارمند و کارگر با مشاغل خاص نباشیم. استقرار کامل نظام مالیاتی هوشمند با تکمیل داده‌ها زمینه اخذ مالیات کامل و واقعی مشاغل خاص را فراهم می‌کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: