bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از عدم دریافت مالیات یکسان از مشاغل کشور به دلیل نقص داده‌های اطلاعاتی مودیان، هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور مبتنی بر داده‌های متقن را به عنوان راهکاری موثر در ایجاد عدالت مالیاتی برشمرد.

سامانه مودیان، بستر نظام مالیاتی هوشمند/ اطلاعات مودیان مالیاتی کشور ناقص است

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سیاوش غیبی پور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص، ضمن تاکید بر اصلاح نظام مالیاتی کشور و حرکت به سمت هوشمند‌سازی آن‌ها اظهار کرد: در طول سالیان متمادی، نظام مالیاتی کشور فاقد هر گونه بانک اطلاعاتی جامع از مودیان مالیاتی بوده است. نتیجه دسترسی برخط به داده‌های مودیان باعث شده نظارت کافی و جامعی بر عملکرد آن‌ها اعمال نشود.


این کارشناس اقتصادی افزود: تاکنون اقدامات متعددی برای هوشمندسازی و در عین حال عادلانه کردن روند وصول مالیات در کشور صورت گرفته، اما با این حال باید دیگر اقدامات تکمیلی لازم هم همراه برخی سیاست‌های کلان در دستور کار تصمیم‌گیران اقتصادی کشور قرار بگیرد.


وی دوری از نظام مالیاتی سنتی و ممیزی محور و همچنین هوشمندسازی این ساختار با تکیه بر داده‌های متقن را نیازی جدی برای اقتصاد کشور دانست و گفت: با توجه به تحولات نوین اقتصادی، اقتصاد کشور به نوسازی روند مالیات گیری از مودیان نیاز دارد.


غیبی‌پور ادامه داد: در طرح جامع مالیاتی فرایند‌هایی دیده شده که فاکتورها، چک‌های سنتی و روند مالیات‌ستانی میدانی ممیزی‌های مالیاتی کنار گذاشته شود و در عوض ثبت معاملات و تراکنش‌ها به عنوان مبنای عمل در دستور کار قرار بگیرد.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در چنین نظام مالیاتی شرایطی مهیا می‌شود که می‌توان از طریق شناسه‌ی شرکت و بنگاه‌های اقتصادی به میزان خرید، فروش و معاملات آن‌ها دسترسی و آگاهی کامل داشته باشیم.


وی تصریح کرد: در برخی مشاغل کشور مانند مشاوران املاک، مالیات‌های مختلف تعریف شده، اما وصول مالیات از فعالان این صنف در ایران در مقایسه با سهمی که از تولید ناخالص داخلی دارند، کمتر است. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید با اتخاذ تمهیداتی خاص، نظام مالیاتی کشور را به سمت عادلانه‌تر شدن سوق دهند.


غیبی‌پور همچنین در خصوص لزوم تمرکز بر فعالیت برخی از مشاغل خاص مانند آرایشگران زنانه، آهن فروشان، وکلا، پزشکان و... که درآمد‌های بالایی دارند، اما متناسب با درآمدشان مالیات نمی‌پردازند، تصریح کرد: وقتی سامانه‌های مالیاتی کشور هوشمند و به صورت برخط به یکدیگر متصل باشند، راه‌های فرار مالیاتی فعالان این گونه مشاغل برطرف شده و نظام مالیاتی کشور می‌تواند روند مالیات‌ستانی از همه مودیان را به شکلی عادلانه پیش ببرد.


این کارشناس اقتصادی ضعف پایگاه‌های اطلاعاتی را به عنوان ریشه اصلی فرار مالیاتی برشمرد و گفت: این مسئله باعث شده که نظام مالیاتی کشور دریافت مالیات از اقشاری همچون کارمندان را به صورت مستمر پیش ببرد، اما در عوض از دریافت مالیات از فعالان مشاغل خاص و پردرآمد ناتوان بماند.


وی در پایان تاکید کرد: با تکیه بر برخی از داده‌های نظام بانکی و سامانه مودیان مالیاتی می‌توان فرایند اخذ مالیات از مشاغل را متناسب با سهمی که از تولید ناخالص داخلی دارند، اخذ کنیم؛ در چنین شرایطی نظام مالیاتی ایران به سمت عادلانه‌تر شدن و شفافیت حرکت خواهد کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: