bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن تاکید بر مقابله جدی با فرار مالیاتی برخی فعالان برخی از مشاغل خاص، گفت: سازمان امور مالیاتی زمانی می‌تواند با فرار مالیاتی مقابله کند که تنبیه‌های سنگین و بازدارنده‌ای را برای آن وضع کرده باشد، در چنین شرایطی افراد دیگر اقدام به فرار مالیاتی نخواهند کرد.

بغزیان

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون حجم بالای فرار مالیاتی مشاغل خاص و ضرورت اخذ مالیات هوشمند و عادلانه بر اساس سامانه مودیان از فعالان این مشاغل اظهار کرد: در مورد این مسئله ابتدا باید به این مسئله پرداخته شود که هدف از اخذ مالیات هوشمند و عادلانه از فعالان این نوع صنوف چیست؟


این اقتصاددان با بیان اینکه مسئله فرار مالیاتی در ساختار اقتصادی همه کشور‌های سراسر دنیا وجود دارد، گفت: علی‌رغم وجود چنین موضوعی، پرداخت مالیات در اکثر این کشور به ویژه کشور‌های توسعه یافته یک ارزش فرهنگی بوده و به همین خاطر باید دید که پرداخت مالیاتی چه تاثیری در روحیه افراد از نظر اجتماعی به همراه دارد.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و یا سازمان‌ها دارای دفاتر دوم هستند که با استفاده از آن، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. در دولت‌های قبل، هیچ یک از مسئولان اقتصادی کشور تمایلی برای بستن راه فرار مالیات برخی از مشاغل خاص را نداشتند و همین مسئله باعث شد، این چالش در بسیاری از اصناف کشور روندی فزاینده به خود بگیرد.


بغزیان افزود: اینکه برخی از پزشکان با روش‌های مختلف برای فرار از مالیات سعی دارند تا هزینه‌های خود را از بیماران دریافت کنند به این معنی نیست که دولت توان مقابله با فرار مالیاتی آن‌ها را ندارد، بلکه نشان می‌دهد افرادی که منافع‌شان در چنین سیستم ناقصی است، اجازه اصلاح نظام مالیاتی کشور را نمی‌دهند.


این اقتصاددان تاکید کرد: در حال حاضر کشور‌های آلمان، فرانسه و ... از جمله کشور‌هایی هستند که به درآمد‌هایی همچون نفت وابسته نیستند و بیشتر امور جاری خود را با استفاده از درآمد‌های مالیاتی و تمرکز جدی بر آن‌ها پیش می‌برند.


وی تصریح کرد: در ایران مشاغلی خاص وجود دارند که علی‌رغم درآمد‌های بالا و کلان، مالیات واقعی خود را به سازمان امور مالیاتی نمی‌پردازند. درآمد مالیاتی کشور این ظرفیت را دارد که در حدود ارقام بالایی وصول شود، اما به دلیل عدم دسترسی به درآمد برخی مشاغل خاص این امر هنوز محقق نشده است.


بغزیان در پاسخ به این سوال که رویکرد سازمان امور مالیاتی در برخورد و اخذ واقعی مالیات از مشاغل خاص مانند طلافروشان، پزشکان، وکلا، آرایشگاه‌های زنانه، بنگاه‌های املاکی و رستوران‌ها چگونه باید باشد، گفت: باید از تجربیات سایر کشور‌ها در این زمینه بهره ببریم؛ سازمان امور مالیاتی زمانی می‌تواند با فرار مالیاتی مقابله کند که تنبیه‌های سنگین و بازدارنده‌ای را برای آن وضع کرده باشد، در چنین شرایطی افراد دیگر اقدام به فرار مالیاتی نخواهند کرد.


این استاد دانشگاه توضیح داد: وقتی شهروندان عادی با فرار مالیاتی به ویژه در زمان دریافت خدمات مواجه می‌شوند؛ به دلیل اینکه قانون از آن‌ها حمایت لازم را به عمل نمی‌آورد، از ارائه گزارش درباره فرار مالیاتی فعالان برخی از صنوف پشیمان می‌شوند، نتیجه این امر وضعیتی است که اکنون در خصوص فرار‌های مالیاتی وجود دارد.


وی تاکید کرد: در حال حاضر دست دولت در خصوص مالیات‌ستانی از فعالان برخی از مشاغل خاص مانند پزشکان کوتاه بوده و به همین جهت با کوتاه آمدن درباره برخی از موارد، سعی بر آن دارد که این مسئله از طریق روش‌های مختلف اخذ مالیات حل کند.


بغزیان در پایان خاطرنشان کرد: با این حال افرادی که معاملات چند دستی انجام می‌دهند به راحتی از پرداخت مالیات فرار کرده و هزینه این فرار را مردم عادی پرداخت می‌کنند؛ لذا، با توجه به چنین بی عدالتی، باید با فرار مالیاتی مشاغل خاص برخورد شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: