bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن تاکید بر هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، گفت: با راه اندازی سامانه مودیان تعداد مودیان شناسایی شده در نظام مالیاتی کشور به ویژه افراد فعال در مشاغل خاص به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

ایران در مسیر نظام مالیاتی هوشمند/ سامانه مودیان فرار مالیاتی مشاغل خاص را کاهش داد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهرداد گودرزوند» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت وصول مالیات در کشور، بیان کرد: یکی از مهمترین منابع پایدار بودجه کشور درآمد‌های مالیات است؛ لذا، برای بهبود روند اخذ مالیات در ساختار اقتصادی ایران، باید به سمت مالیات ستانی هوشمند حرکت کنیم.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگرچه تاکنون هدف مهمی همچون مالیات‌ستانی عادلانه از مودیان و اخذ مالیات از فعالان مشاغل خاص به طور کامل تحقق نیافته، اما با این حال جدیدترین آمار و ارقام حکایت از آن دارد که طی یک الی دو سال اخیر و با شروع فعالیت سامانه مودیان، تعداد مودیان شناسایی شده در نظام مالیاتی کشور به ویژه افراد فعال در مشاغل خاص به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.


وی در ادامه متذکر شد: مولفه مالیات در همه کشور‌های توسعه یافته از جایگاه متمایزی برخوردار است، زیرا روند مالیت‌ستانی از مودیان در این قبیل کشور‌ها به صورت هوشمند و کاملاً عدالت‌محور انجام می‌شود. ایران اکنون در مسیری قرار دارد که در نهایت منجر به هوشمند‌سازی و در عین حال عادلانه‌تر شدن نظام مالیاتی می‌شود.


گودرزوند خاطرنشان کرد: با هوشمند سازی سامانه‌های مالیاتی کشور، شاهد تحقق موارد مهمی همچون تکمیل بانک اطلاعاتی کشور، شناسایی مودیان مالیاتی جدید و در نهایت عادلانه‌تر شدن روند مالیات‌ستانی از همه مودیان به ویژه فعالان مشاغل خاص خواهیم بود.


گودرزوند در ادامه عنوان کرد: افزایش درآمد‌های مالیاتی پایدار و عدالت‌محور شدن نظام مالیاتی کشور منتج به جبران بخشی از کسری بودجه و مهار تورم و جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد و خاص می‌شود.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره رویکرد سازمان امور مالیاتی در برخورد با مشاغل خاصی که فرار مالیاتی دارند، بیان کرد: این سازمان می‌تواند با افزایش رصد تراکنشات مالی افراد از طریق سامانه‌های هوشمند، فرار‌های مالیاتی مشاغل را مسدود کند. در حال حاضر عزم مجلس و دولت بر آن است از افرادی که درآمد‌های بالایی دارند و درصد کمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند مالیات واقعی اخذ شود.


وی در پایان تاکید کرد: در برخی از اصناف مانند آهن فروشان، طلافروشان، پزشکان و... که درآمد خوبی نصیب فعالان این صنف می‌‎شود، نظارت خوبی از سوی سازمان امور مالیاتی انجام نمی‌شود. بخشی از این اصناف همکاری لازم را با این سازمان دارند، اما تعدادی از فعالان این حوزه‌ها تعامل خوبی با این سازمان ندارند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: