bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تشریح آثار مثبت هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور در جلوگیری از فرار مالیاتی افراد، گفت: با راه‌اندازی این سامانه همه ابعاد عملکرد مالی مودیان، اعم از حقیقی و حقوقی، به صورت کامل رصد و در نهایت به طور شفاف در نظام مالیاتی کشور نمایان می‌شود.

قادری

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت مالیات ستانی هوشمند و تاثیر آن در کاهش فشار مالیاتی اظهار کرد: مطمئناً اگر نظام مالیاتی کشور هوشمند باشد و روند مالیات‌ستانی بر اساس پرونده‌های مالیاتی افراد انجام شود، دیگر درآمد‌های کلان هیچ یک از مشاغل خاص از دید نظام مالیاتی کشور مخفی نخواهد ماند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی می‌تواند با اتخاذ این رویکرد، مالیات‌ستانی عادلانه‌ای را عملیاتی کند. با وجود این، دیگر افراد نمی‌توانند نسبت به مالیات‌های تعیینی خود اعتراض کرده و یا این که از پرداخت آن سر باز بزنند. 


وی تصریح کرد: بسیاری از مودیان، مالیات خود را با اکراه پرداخت می‌کردند و علت این امر هم ناشی از آن است که آنها بر این باورند که چرا نظام مالیاتی کشور به جای حوزه‌های سفته‌بازی و دلالی بر روی بخش تولید و اداری کشور متمرکز است؟ حال با هوشمند شدن روند مالیات‌ستانی از مودیان، فعالان بخش‌های دلالی اقتصاد کشور هم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.


قادری با اشاره به اینکه در نظام مالیاتی هوشمند، تمام مراحل گردش حساب افراد تحت کنترل و نظارت دولت است، بیان کرد: در حال حاضر این مسئله باعث شده فرار مالیاتی مودیان به شکل قابل توجهی کاهش یابد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مالیات ستانی هوشمند منجر به افزایش درآمد‌های مالیاتی شود، گفت: با افزایش درآمد‌های مالیاتی به ویژه در بخش‌های غیرمولد و سوداگرانه، دولت این امکان را پیدا می‌کند که به منظور حمایت هر چه بیشتر از بخش مولد اقتصاد کشور، نرخ مالیات‌های مرتبط با تولید را کاهش دهد.


وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در زمینه مالیات‌ستانی هوشمند، تجمیع اطلاعات و اخذ مالیات مبتنی بر اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان است که به تازگی با کمک سامانه مودیان این امکان ایجاد شده و سازمان امور مالیاتی هم به دنبال واقعی کردن مالیات مشاغل خاص در جهت عدالت مالیاتی و تحقق نظام مالیاتی عدالت‌محور است.


قادری در پایان با اشاره به تاثیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و راه اندازی سامانه مودیان در دریافت عادلانه مالیات، گفت: با راه‌اندازی این سامانه تمامی ابعاد عملکرد مالی همه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی به صورت کامل رصد و در نهایت به طور شفاف در نظام مالیاتی کشور نمایان می‌شود. در حقیقت این سامانه برای دیگر سیاست‌های مالیاتی کشور هم می‌تواند ابزاری موثر باشد.


انتهای پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: