bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از نظام مالیاتی ممیزی محور، گفت: یقیناًبه هر اندازه که از این نوع نظام مالیاتی دور شویم و به سمت ساختاری داده محور حرکت کنیم، به همان اندازه فرایند‌های مالیات‌ستانی از افراد شفاف شده و به تبع آن فرار مالیاتی مودیان و فساد برخی از ماموران مالیاتی هم کاهش می‌یابد.

رهگشای

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میرهادی رهگشای» کارشناس اقتصادی پیرامون هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: تحقق این امر مزایای فراوانی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور منجر به افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت و  عادلانه‌تر شدن فرایند‌های مالیات‌ستانی از مودیان می‌شود.


این کارشناس اقتصادی افزود: مادامی که نظام مالیاتی کشور ممیز محور باشد، امکان ادامه فساد و تخلف در اخذ مالیات از مودیان توسط برخی از ماموران مالیاتی وجود دارد؛ لذا، به هر اندازه که از نظام مالیاتی ممیز محور دور شویم و به سمت ساختاری داده محور حرکت کنیم، به همان اندازه فرایند‌های مالیات‌ستانی از افراد شفاف شده و به تبع آن فرار مالیاتی مودیان و فساد برخی از ماموران مالیاتی هم کاهش می‌یابد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر مالیات بیش از ۹۰ درصد مودیان، براساس داده‌های مشخص نظام بانکی و کارتخوان‌ها اخذ می‌شود و در این میان تنها ۱۰ درصد مودیان هستند که با حساب سازی سعی در گمراه کردن ماموران مالیاتی و در نهایت فرار مالیاتی دارند.


رهگشای تاکید کرد: حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند به نفع کشور خواهد بود. با اقداماتی که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بستر قانونی در نظام مالیاتی کشور فراهم شده تا از طریق آن بتوان اهداف مهمی مثل هوشمندسازی این ساختار و همچنین مقابله با فرار‌های مالیاتی را محقق ساخت، اما در کنار این بستر، عزم جدی دستگاه‌های دولت برای تحقق آن اهداف هم یک نیاز اساسی است.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا جایی که امکان دارد باید از ظرفیت تبصره‌ی ماده ۱۰۰، استفاده شود، گفت: برای تحقق هدف مذکور دولت باید میان برخی دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های درگیر با موضوع مالیات، همکاری و هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند.


وی تاکید کرد: اگر فرض کنیم که صرفا سازمان امور مالیاتی داده‌ها را جمع آوری کند، اما نظام بانکی کشور همکاری لازم را در این زمینه نداشته باشد، اهداف مورد نظر محقق نمی‌شود و حتی افرادی که به دنبال فرار مالیاتی هستند، مسیر‌های تازه‌ای را برای دور زدن پرداخت مالیات واقعی خود پیدا خواهند کرد.


رهگشای در پایان گفت: سازمان امور مالیاتی کشور با شناسایی و کشف حجم بالایی از فرار مالیاتی مودیان، تاکنون گام‌های مثبتی در راستای عادلانه‌سازی نظام مالیاتی کشور برداشته است. با توجه به رویکرد کنونی این سازمان، انتظار می‌رود که به مرور زمان آمار شناسایی فراریان مالیاتی بیشتر شود که در نوع خود نوید بخش بهبود نظام مالیاتی کشور محسوب می‌شود.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: