bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد در باره سامانه مودیان گفت:عدم اشراف کامل به اطلاعات اقتصادی شرایطی را ایجاد می‌کند که طی آن دولت نتواند رفتار‌های برخی از فعالان اقتصادی را به خوبی پیش‌بینی کند. با تکمیل داده‌های سامانه مودیان، اشراف کامل دولت و حاکمیت بر فضای اقتصادی کشور مهیا شده و زمینه برای تصمیم سازی‌های کلان فراهم می‌شود.

خانی: تکمیل داده‌های سامانه مودیان زمینه‌های سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی را فراهم می‌کند
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «هادی خانی» رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سامانه مودیان اظهار کرد: این سامانه بستری برای دستیابی به اطلاعات اقتصادی متقن است، زیرا به واسطه آن داده‌های اقتصادی جامعی در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد که با استفاده از آن سیاست‎‌گذاران اقتصادی کشور می‌توانند برنامه‌ریزی‌های جامع و در عین حال درستی را در ساختار اقتصادی کشور پیاده کنند.


رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: عدم اشراف کامل به اطلاعات اقتصادی شرایطی را ایجاد می‌کند که طی آن دولت نتواند رفتار‌های برخی از فعالان اقتصادی را به خوبی پیش‌بینی کند. با تکمیل داده‌های سامانه مودیان، اشراف کامل دولت و حاکمیت بر فضای اقتصادی کشور مهیا شده و زمینه برای تصمیم سازی‌های کلان و صحیح فراهم می‌شود.


وی ادامه داد: مادامی که از حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور اطلاعات دقیقی در دست نداشته باشیم، اتفاقات کف بازار تعیین کننده تصمیم گیری‌های حاکمیتی خواهند بود. به همین دلیل، گاهی اوقات تصمیم گیری‌ها با تأخیر رخ می‌دهد و حالت واکنشی دارد. این نوع تصمیم گیری‌ها به کاهش اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت ختم می‌شود که در نهایت به نفع کشور نیست.


خانی تاکید کرد: با استفاده از اطلاعات متقن اقتصادی می‌توانیم به تصمیم سازی‌های سریع و زودهنگام مبادرت کنیم و جلوی بسیاری از ضرر‌ها را برای اقتصاد ملی بگیریم. حداقل ضرری که عدم اشراف به اقتصاد و بازار برای حاکمیت دارد، کاهش اعتماد عمومی است. تصمیم سازی‌های درست، مبتنی بر اطلاعات و به موقع از طریق سامانه مودیان مالیاتی به افزایش اعتماد عمومی به دولت و حاکمیت منجر می‌شود و به نفع کشور است.


معاون وزیر اقتصاد گفت: این یک اشتباه استراتژیک و بزرگ است که به سامانه مودیان فقط از دیدگاه مالیاتی و افزایش درآمد‌های دولت نگاه کنیم. نگاه این چنینی به این سامانه باعث می‌شود که دچار انحراف در اجرای قانون شویم و متوجه مزیت‌های کلان آن نباشیم.


وی خاطرنشان کرد: سامانه مودیان بستری برای مالیات ستانی عادلانه و هوشمند فراهم می‌کند. این امر اعتماد دوطرفه‌ای بین دولت و مودیان به وجود می‌آورد. زمانی که مالیات‌ستانی بر اساس اطلاعات اقتصادی متقن صورت بگیرد و از روش‌های خوداظهاری، علی الراسی و ممیز محور پرهیز کنیم، در نهایت شاهد عدالت مالیاتی خواهیم بود.


خانی در پایان گفت: راه‌اندازی کامل سامانه مودیان در نهایت به نفع مودیانی است که شفافیت مالی دارند و نمی‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند. اما این سامانه به ضرر مودیانی است که قصد فرار مالیاتی دارند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: