bazarnews

کد خبر: ۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
لطفعلی بخشی کارشناس بانک و بیمه در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز؛
تخلف های بانکی و افزایش سود سپرده ها توسط بانک ها یکی از جرایمی است که بانک مرکزی با وجود اختیاراتی که در این حوزه دارد تمایلی به مجازات این موسسات مالی ندارد.
بانک مرکزی تمایلی به مجازات مختلفان بانکی ندارد/ با فعال شدن بازار مسکن 300 صنف دیگر نیز رونق می گیرندلطفعلی بخشی کارشناس بانک و بیمه در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: سود بالای تسهیلات مسکن یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی افزایش یا کاهش خرید آن  محسوب می شود بنابراین کاهش نرخ سود بانک مسکن در ایجاد انگیزه جهت خرید مسکن می تواند تاثیرگذاری در این حوزه داشته باشد؛ زیرا هر چقدر این نرخ سود کاهش پیدا می کند در واقع مبلغ اقساط نیز کاهش یافته و توان مالی افراد برای استفاده از این وام ها جهت خرید مسکن افزایش می یابد.

وی افزود: برای ورود افراد به بازار خرید و فروش با استفاده از تسهیلات با نرخ جدید و تعیین میزان تاثیر آن در بازار باید چند ماه زمان صرف کنیم اما طبق پیش بینی ها احتمالا این کاهش نرخ سود موثر خواهد بود؛ فراموش نکنید میزان نرخ سود بانکی نمی تواند به تنهایی مشکل مسکن ایران را برطرف کند.

بخشی اظهار داشت: اگر میزان وامی که به متقاضیان پرداخت می شود تا اندازه ای افزایش یابد که خریداران تنها مجبور به پرداخت 20 درصد از کل پول مسکن باشند حتما از این وام استقبال قابل توجهی خواهد شد و مسکن از رکود خارج می شود.

وی اشتغال را نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش خرید مردم دانست و عنوان کرد: اگر افراد مشکل اشتغال داشته باشند نمی توانند از وام های بانکی استفاده کنند بنابراین توسعه اشتغال موجب تعویض معضل رکود مسکن با رونق آن خواهد شد.

بخشی تاکید کرد: کاهش نرخ سود، افزایش زمان بازپرداخت و افزایش قدرت مالی از جمله مواردی هستند که می توانند بر افزایش خرید مسکن تاثیرمستقیم بگذارند.

وی تصریح کرد: مسکن در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا نقش بزرگی را در اقتصاد به عهده دارد زیرا می توان با فعال شدن آن صنایع بی شماری را نیز فعال کرد به همین دلیل در سایر کشورهای جهان نرخ سود تسهیلات مسکن بسیار پایین است زیرا مسئولین این کشور ها معتقدند با خرید یک مسکن علاوه بر بازار مسکن، بازار رنگ، فولاد، شن، ماسه، کابینت ساز، شیشه و حتی بازار لوازم خانگی نیز فعال می شود و این فعالیت به گونه ای است که تا 300 رشته صنعتی را نیز دستخوش رونق می کند.

بانک مرکزی تمایلی به مجازات مختلفان بانکی ندارد
بخشی تاکید کرد: با وجود اینکه بانک ها نرخ سود سپرده های خود را کاهش داده اند اما برخی از این موسسات مالی با بستن قراردادهایی جهت دریافت سود بالا با مشتریان علاوه بر تخلف موجب آسیب رساندن به حوزه های اقتصادی نیز می شوند.

وی افزود: هدف دولت از کاهش نرخ سود سپرده ها ترغیب افراد جهت سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید بوده که با این کار بانک ها این اتفاق رخ نمی دهد و بانک مرکزی نیز در این خصوص همانند همه دستگاهای اجرایی کشور دستورات خود را اعلام می کند اما متاسفانه هیچ کس این دستورات را اجرا نمی کند.

بخشی خاطرنشان کرد: طبق قانون بانک مرکزی توانایی برخورد با بانک های مختلف و تعیین مجازات مطابق با جرائم آنها را دارد اما معمولا بانک مرکزی ایران اهل برخورد با مختلفان بانکی نیست وتمایلی به انجام این کار ندارد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: