bazarnews

کد خبر: ۶۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
این روز‌ها همه‌جا صحبت از ویروس کروناست و نهاد‌های رسمی تاکید دارند برای جلوگیری از نگرانی‌های بی‌مورد، مردم اخبار مربوط به این موضوع را فقط از مراجع رسمی دنبال کنند.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: رعایت بهداشت از طریق شستن مکرر و صحیح دستها و پوشاندن مجاری تنفسی در برابر سرفه و عطسه سنگر مقاوم در برابر کرونا است. با این‌حال، شایعاتی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها پاسخ داده می‌شود.

آیا لامپ اشعه ماوراء بنفش می‌تواند کروناویروس جدید را بکشد؟

لامپهای UV نباید برای استریل کردن دست‌ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شوند. زیرا اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سوزش پوست شود.

آیا دستگاه‌های خشک‌کن دست می‌تواند ویروس کرونا رو از بین ببرد؟

خیر آن ها فقط دست را خشک می کنند و نابود کننده نیستند

آیا اسکنرهای حرارتی در شناسایی افراد آلوده به کروناویروس مؤثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که تب ایجاد کرده اند (یعنی درجه حرارت بالاتر از حد طبیعی بدن است) به دلیل عفونت با کروناویروس جدید موثر هستند. با این حال، آنها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نشده‌اند، تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که بین ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا افرادی که آلوده می شوند بیمار شوند و دچار تب شوند.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر در بدن شما می تواند کورونا ویروس جدید را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن شما ویروس‌هایی را که از قبل وارد بدن شما شده اند، از بین نمی برد. پاشیدن چنین موادی می تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند.

آیا حیوانات خانگی در خانه می توانند ویروس کرونا را گسترش دهند؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه وجود ندارد. با این حال، همیشه ایده خوبی است که بعد از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با صابون و آب بشویید. این شما را در برابر باکتری های متداول مانند E.coli و Salmonella محافظت می کند که می تواند در میان حیوانات اهلی و انسانها وجود داشته باشد.

آیا واکسن های ضد پنومونی شما را در برابر ویروس کرونا محافظت می کنند؟

واکسنها علیه پنومونی، مانند واکسن پنوموکوکی و واکسن Haemophilus آنفلوانزا نوع B (Hib)، محافظت در برابر ویروس کرونا جدید نیست ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد.

آیا به طور مرتب شستشوی بینی شما با آب نمک می تواند از بروز عفونت با کروناویروس جدید جلوگیری کند؟

نه. هیچ مدرکی مبنی بر شستشوی منظم بینی با آب نمک که مردم را از عفونت با کروناویروس جدید محافظت می کند وجود ندارد. شستشوی مرتب بینی با آب نمک می تواند به افراد در بهبودی سریعتر از سرماخوردگی کمک کند. اما، برای جلوگیری از عفونت های تنفسی ثابت نشده است.

آیا خوردن سیر می تواند به جلوگیری از عفونت با ویروس کرونا جدید کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر، مردم را از کورونا ویروس جدید محافظت می کند.

آیا مالیدن روغن کنجد باعث جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن می شود؟

روغن کنجد کورونا ویروس جدید را از بین نمی برد. برخی از ضد عفونی کننده های شیمیایی وجود دارند که می توانند ۲۰۱۹-nCoV را بر روی سطوح بکشند. اینها شامل ضد عفونی کننده های مبتنی بر کلر یا حلالها، ۷۵٪ اتانول، اسید پراستریک و کلروفرم است که در هرصورت برای پوست مضر هستند.

آیا ویروس کرونا روی افراد مسن تأثیر می گذارد یا افراد جوان نیز مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می توانند توسط ویروس جدید آلوده شوند. افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی (مریضی های زمینه ای) از قبل مانند آسم، دیابت و بیماری های قلبی به نظر می رسد به شدت آسیب پذیرتر باشند.

آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری و معالجه کورونا ویروس جدید مؤثر هستند؟

خیر، آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها کار نمی کنند.

آیا داروهای خاصی برای پیشگیری یا معالجه کورونا ویروس جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه کورونا ویروس جدید توصیه نشده است.

ویروس کرونا که تحت عنوان رسمی «کووید-۱۹» از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هووی چین شیوع یافت، تاکنون ۸۰ هزار و ۹۹۷ نفر را مبتلا و جان ۲ هزار و ۷۶۴ نفر را گرفته است.

ایران بعد از چین دومین آمار فوت در اثر ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده است.  به گفته کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر از آنان فوت کرده‌اند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: