bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
تقریبا یک‌سال قبل بود که آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه، در یک مصاحبه جنجالی اعلام کرد که مسکو مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ترکیه در خرید و فروش و تجارت نفت برای داعش دست دارد.
بازار نیوز -  این مصاحبه آغاز دورانی پرتنش و چالش‌برانگیز میان آنکارا و مسکو شد و دو کشور را تا مرزهای رویارویی نظامی در منطقه پیش برد. این روزها که بساط داعش در حال برچیده شدن از مناطق نفت‌خیز عراق و سوریه است و ترکیه هم در چرخشی تمام عیار، رو به روس‌ها کرده و دست آشتی داده است، وب‌سایت ویکی‌لیکس، مدارک آن روز‌ها را تجمیع و منتشر کرد. 

نخستین واکنش مقامات ترکیه به تجارت نفت با داعش، انکار بود و انکاری شدید تا جایی که اردوغان خواهان ارائه یک برگ و فقط یک برگ سند برای اثبات این ادعا شد. این رجزخوانی اردوغان در آن زمان به پشتوانه سانسور و فیلترینگ شدید بود که دولت تحت رهبری‌اش روی آرشیو‌های اینترنتی اجرا کرده بودند اما اکنون ویکی‌لیکس، نزدیک به 58 هزار ایمیل را منتشر کرده گویای روابط پشت پرده میان برات آلبایراک، داماد اردوغان و وزیر انرژی ترکیه، با شرکت‌های خریدار نفت داعش دارد. 

حداقل 30 نامه الکترونیکی از این مجموعه، مستقیما میان آلبایراک و بتول ایلماز، مدیر منابع انسانی هلدینگ «چالیک»، ردوبدل شده است. این هلدینگ، صاحب اصلی «پاورترنس» است که شرکت طرف معامله با داعش بود. پاورترنس درست در زمانی که داعش امکان تولید نفت را به دست آورد، در ترکیه مجوز تجارت و جابجایی نفت گرفت و کار خرید و سپس فروش مجدد نفت تولیدی داعش را برعهده داشت. براساس مدارک تازه منتشر شده، آلبایراک، درباره تصمیم‌گیری‌های جزئی این هلدینگ نیز نظر داده است. او که خود مدتی را مدیرعامل «چلیک» بود، تعیین حقوق و مزایای کارمندان و استخدام‌ها در «پاورترنس» را زیر نظر داشته و از سوی دیگر نیز مجوزهای لازم برای فعالیت این شرکت را فراهم کرده است. 

در بخشی از مکاتبات منتشر شده، آلبایراک با وکیل خود درباره موضع‌گیری در مقابل افشاگری‌های رسانه‌ای مشورت می‌کند و وکیلش پیشنهاد می‌دهد که بیانیه‌ای با این مضمون که موکلش دیگر با «چلیک» در ارتباط نیست منتشر کند اما داماد اردوغان با تندی واکنش نشان می‌دهد که چرا از واژه «دیگر» استفاده کرده و باید بگوید «هرگز» با این شرکت در ارتباط نبوده است. این درحالی‌ست که وی قبل از سال 2012 مدتی رسما مدیرعامل «چلیک» بود. 

از سوی دیگر داماد اردوغان زمانی که در سال 2012 با تهدیدهای هکرهای ترک روبرو شد که اسناد فساد اقتصادی او را افشا خواهند کرد، در ایمیل‌هایی درباره آینده سانسور در ترکیه و این‌که حزب «آک‌پارتی» به رهبری اردوغان، چه برنامه‌هایی برای محدود کردن رسانه‌ها دارد، سخن گفته است. 

براساس اعلامیه‌ای که جولیان آسانژ، بنیانگذار و مدیر ویکی‌لیکس، منتشر کرده است، این اسناد از سال 2012 از سوی هکرهای گروه ترک «هکرهای سرخ» بر روی گوگل کلود منتشر شده بود اما دولت ترکیه موفق شد آن را فیلتر و از دسترس خارج کند. از سوی دیگر به‌دلیل یک‌جا و مجتمع نبودن مدارک، امکان دسترسی آسان برای عموم وجود نداشت و اکنون این وب‌سایت افشاگر، 58هزار صفحه سند را به‌صورت مجتمع و دسته‌بندی شده، روی خروجی خود قرار داده است. 

تروریست‌های تکفیری داعش در زمان اوج تولید نفت در سوریه و عراق در قلمرو خود، تا روزانه یک میلیون دلار درآمد نفتی قاچاق داشتند که این رقم براساس برآوردها و آمار غیررسمی تعیین شده است. این نفت که جزو سرمایه‌های ملی عراق و سوریه بوده، توسط ترکیه به‌قیمت بسیار پایین‌تر از بازارهای جهانی خریداری و سپس طی فرآیندهایی به دیگر مشتریان فروخته می‌شد که اکنون مشخص شده خانواده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی ترکیه، در منافع آن سهم قابل توجهی داشته‌اند. بنابر برخی گزارش‌ها، اکنون که داعش در حلقه محاصره بسیار تنگی قرار گرفته و برخی مناطق نفتی را از دست داده و ترکیه نیز دیگر امکان دریافت کاروان نفتی از تروریست‌ها را ندارد، این گروه نفت و محصولات نفتی را به دیگر گروه‌های تروریستی رقیب در سوریه می‌فروشند و از راه همچنان عواید مالی قابل توجهی دارند.
واشنگتن دیلی نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: