گروه پرونده ویژه بازارنیوز- فاطمه چراغلو(کارشناس اقتصادی)؛ قزاقستان کشوری است که از نظر وسعت جز ده کشور بزرگ دنیا قرار دارد و سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک قزاقستان قرار گرفته است. ایران جز اولین کشورهایی بوده است که این کشور را به رسمیت شناخت و سپس دومین کشوری بود که پس از امریکا اقدامات دیپلماتیک از قبیل نمایندگی سیاسی خود را در این کشور افتتاح نمود.
ایران و قزاقستان دو کشور همسایه و شرکایی مطمئن هستند که ظرفیتهای بسیاری برای توسعه همکاری با یکدیگر دارند، از این رو گسترش مناسبات دو کشور علاوه بر قزاقستان، برای ایران هم فرصت خوبی را فراهم می کند تا بتواند زیرساختها و قراردادهای مختلفی را با کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کند که منجر به تقویت همکاریها در ابعاد مختلف شود.
روابط فرهنگی دو ملت ایران و قزاقستان، ریشههای تاریخی عمیقی دارد از جمله آن میتوان اشتراکات فرهنگی، تاریخ مشترک، پیوندهای دینی و وجود لغات مشترک در زبانهای فارسی و قزاقی اشاره کرد. ایران و قزاقستان دو کشور همسایه در دریای خزر محسوب می شوند به رغم اینکه مرز زمینی با یکدیگر ندارند اما با توجه به اینکه هر دو کشور دارای توانمندی ها و پتانسیل بالایی در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری، انرژی، صنعتی و کشاورزی و دیگر عرصه ها هستند در چند دهه اخیر پس از استقلال قزاقستان همواره بر گسترش روابط دو جانبه در جهت دور زدن تحریمهای غرب تاکید شده است. در این یادداشت به مروری بر وضعیت همکاری های اقتصادی ایران و قزاقستان پرداخته می شود.
مقایسه مهمترین شاخصهای کلان اقتصادی ایران و قزاقستان
نمودار 1 در چهار بخش جداگانه، رشد اقتصادی، تورم، تولید و جمعیت به مقایسه عملکرد ایران و قزاقستان پرداخته است. مهمترین نکات این مقایسه عبارت است از:
نمودار 1. مقایسه مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی ایران و قزاقستان
منبع: یافته های تحقیق بر اساس داده های بانک جهانی
بررسی عملکرد تجارت خارجی ایران و قزاقستان
نمودار 2 نشان دهنده وضعیت تجارت بین ایران و قزاقستان (صادرات و واردات) در بازه زمانی 1399 الی 1401 است.
نمودار 2. وضعیت تجارت خارجی ایران و قرقیزستان
منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران
مهم ترین نکات تجارت خارجی (واردات و صادرات) بین ایران و قرقیزستان عبارت است از:
خنثی سازی تحریم ها از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت اقتصادی بین دو کشور
ایران و قزاقستان گرچه دارای مرز مشترک زمینی نیستند لیکن از طریق دریای خزر همسایه محسوب میشوند. تعاملات دو کشور در خصوص مسائل خزر، جزء مهمی از مناسبات دو طرف را تشکیل میدهد و سبب میشود تا حدودی این دو کشور از صدمات تحریمهای غرب دور بمانند. ایران و قزاقستان در موضوعاتی مانند عدم دخالت و حضور طرفهای ثالث در امور مرتبط با خزر، حفاظت از محیط زیست و آبزیان خزر، آزادی کشتیرانی تجاری و تامین امنیت این دریا، اشتراک نظر دارند. با توجه به ظرفیت بالای تولید نفت خام کشورهای حوزه خزر به ویژه قزاقستان و بعد ترکمنستان، ایران میتواند در راستای توسعه دیپلماسی انرژی و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، معاوضه نفت با کشورهای خزر را در یک قالب راهبردی احیا نماید.
لازمه چنین امری، تعامل راهبردی بین دولتی برای معاوضه حجم بالای نفت خام حوزه دریای خزر است. مهم ترین گلوگاه زیرساختی این معاوضه، توسعه ظرفیت واردات نفت خام در پایانههای شمال کشور است؛ چراکه ظرفیت خط لوله نکا ـ ری و ظرفیت پالایشگاهی دو پالایشگاه تهران و تبریز، امکان معاوضه حداقل 300 هزار بشکه روزانه نفت خام را فراهم میکند و اگر ظرفیت دریافت نفت خام در پایانههای کشور افزایش یابد میتوان معاوضه نفت خام را با این حجم محقق کرد. به طور کلی ظرفیتهای زیادی در مناسبات ایران و قزاقستان از جمله برای معاوضه نفت خام حوزه خزر، انتقال از طریق خط لوله ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان وجود دارد که میتواند پیوندهای راهبردی مستحکم تری بین دو کشور در راستای کاهش سطح تهدیدات و فشارهای ناشی از خنثی سازی تحریمها ایجاد نماید.
نکته پایانی
فروپاشی اتحاد شوروی جایگاه ایران را در میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی برتری بخشید. اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن آسیای مرکزی و سرمایه گذاری ایران در زیربناهای حمل و نقل و پایانه ها، بنادر، شبکه راه آهن زمینی، انبارها، سردخانهها و گذرگاههای مرزی، توسعه گمرک و موارد دیگر، امکانات گستردهای را برای این کشورها برای ارتباط با جهان خارج فراهم کرد.
قزاقستان یک کشور در حال توسعه است و برای کشوری مانند ایران که زیر فشارهای بین المللی برای منزوی شدن است، فرصتی برای مشارکت و حضور فراملی است. بازار این کشور برای ارائه تولیدات صنعتی و غیرصنعتی ایران مناسب است. علاوه بر آن، بهره برداری از ذخایر نفت آسیای مرکزی و دریای خزر و لزوم حمل و نقل آن از منطقه محصور در خشکی آسیای مرکزی به بنادر و ارسال به بازارهای جهانی، ارزش و اهمیت جایگاه سرزمینی ایران را به عنوان مسیر ارتباطی کوتاه و مطمئن منتهی به آبهای آزاد ارتقا بخشید. اما استراتژی آمریکا و ایجاد تحریمها عاملی شد تا ایران از موقعیت مهم اقتصادی و ژئوپلیتیک خود، بهره لازم را نمیبرد.
بدیهی است به منظور کاهش صدمات اقتصادی و سیاسی ناشی از تحریمهای غرب، لازم است ایران نخست، از مرحله صادرات خام انرژی به سوی سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی نفت و گاز، با استفاده از ساخت پالایشگاه ها خطوط لوله و فناوری ها برتر حرکت کند. دوم، ایران میتواند با توجه به وجود روابط پایدار و پیوندهای فرهنگی و مذهبی با کشورهای آسیای مرکزی قدرت چانه زنی خود را با در نظر گرفتن تنوع و یافتن مسیرهای متعدد برای حمل نفت و گاز ارتقا دهد.
پایان پیام//