bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
«خاندوزی» در نشستی مطرح کرد؛
وزیر اقتصاد طی نشستی با برخی از تولیدکنندگان، با اشاره به مشکلات متعدد آن‌ها و همچنین تشریح برنامه‌های دولت برای حل این چالش‌ها از واردات ۱۹ تن در ۹ ماهه امسال خبر داد.

واردات ۱۹ تن طلا در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲/ تامین مالی ریالی و ارزی مسئله اول تولیدکنندگان است

گروه اقتصاد کلان_ سعید ترکاشوند؛ «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی در نشست رفع  موانع تولید و سرمایه گذاری که با حضور برخی از تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور برگزار شده بود، گفت: امسال برای سومین سال نرخ رشد خوبی را تجربه کردیم که آن هم به همت شما کارآفرینان بوده است.


وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد ایران ایستاده است به همت کارآفرینان بوده و بنا ما در وزارت اقتصاد این است که از سوی دستگاه‌های اجرایی بر دوش تولیدکنندگان وارد نشود.


وی با بیان اینکه سیاست گذاران  و تولید کنندگان در بخش مجموعه متشکلی هستند که پرچم صادرات را بالا نگه داشته اند  افزود: تخم طلای کشور تولید کنندگان هستند و باید در این بخش حمایت‌های لازم صورت بپذیرد.


خاندوزی تاکید کرد: موضوع تامین مالی بخش تولید شاه بیت مشکلات تولیدکننده این جلسه بود و به همین خاطر سعی می‌کنم که در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار و سپس مسائل مربوط به حوزه تامین مالی  و تامین ارز بیان شود.


وزیر اقتصاد تصریح کرد: تامین مالی ریالی و ارزی مسئله اول تولیدکنندگان کشور است و اگر بخواهیم تولید جان بگیرد تنها از طریق تامین مالی است‌


وی افزود: در حال حاضر به این موضوع  آگاه هستیم که همه ظرفیت تولید کنندگان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و استفاده از این ظرفیت‌ها زمان به نحو احسن مورد استفاده قرار می‌گیرد که زنجیر از پیش پای آن‌ها  برداشته شود.


خاندوزی بیان کرد: برای تامین مالی باید  اوراق گام مصارف آن‌ها را ببریم  طرف تقاضا را رونق دهیم که  در این بخش هم با بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد.


وزیر اقتصاد همچنین درباره رفع تعهدات ارزی هم گفت:‌در حال حاضر به دنبال آن هستیم که در این باره از روش‌های دیگر برای سرمایه گذاری استفاده خواهیم کرد. واردات طلا یکی از همین روش‌های جایگزین است.


وی درباره میزان واردات طلا به کشور هم گفت: در سال گذشته میزان واردات طلا صفر بود، اما طی ۹ ماه امسال  ۱۹ تن طلا وارد کشور شده است  


خاندوزی همچنین درباره چالش‌های به وجود آمده در بحث ثبت سفارش و قیمت گذاری دستوری هم توضیح داد: این موارد از جمله مسائلی است که اگر دولت و بخش خصوصی بتوانند به یک توافقی برسند اولویت برای سیاست گذار شما تولیدکنندگان هستید و اگر شما نوسانات قیمتی را رعایت کنید دولت و سیاست گذار هم در بخش قیمت گذاری دستور برنامه ریزی خواهد کرد.


وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته عملکرد تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که نشان می‌دهد تا چه اندازه به کشور متعهد هستند، گفت: دولت همواره باید با آغوش باز گلایه‌های تولید و صادرات را بشنود. کشور باید بتواند فارغ از دارایی‌های نفتی به توسعه ادامه دهد.


وی با بیان اینکه وفاقی بین سطوح بالای دولت و قوه قضاییه ایجاد شده است، تصریح کرد: این وفاق سبب شده بخش زیادی از بنگاه‌هایی که بانک‌ها در اختیار گرفتند، آزاد شوند و با قیمت بازار در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.


خاندوزی با بیان اینکه تامین مالی ریالی و ارزی مسأله اول تولید کشور است، اظهار کرد: تولید کنونی حتما ظرفیت کامل تولید ما نیست.  


وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به مسائل ارزی گفت: در رفع تعهدات ارزی ملاحظات سیاستگذار و حکمران باید در نظر گرفته شود.  


خاندوزی در پایان با بیان اینکه بهای مهار تورم نباید سرکوب تولیدکننده باشد، عنوان کرد: سیاستگذار نرخ ارز، بانک مرکزی است. اکنون سیاست بانک مرکزی کاهش دامنه انواع قیمت نرخ ارز است. در این راستا، در تلاشیم از چند نرخی فاصله بگیریم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: