bazarnews

کد خبر: ۱۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
ایران در روز یکشنبه گفت مذاکراتی صورت گرفته تا تنها نصف قیمت اعلام شده 80 بوئینگ خریداری شده به این شرکت پرداخت شود، این در حالی است که این شرکت آمریکایی گفته بود ارزش این هواپیماها 16.6 میلیارد دلار است.


به گزارش خبرنگار بازار نیوز، بوئینگ و رقیب اروپایی خود ایرباس قرارداد بسیار عظیمی برای عرضه هواپیما به ایران داشته‌اند و اولین قرارداد بزرگی است که ایران بعد از برداشتن تحریم‌ها منعقد کرده است

رویترز می‌گوید جایگزینی هواپیماهای کهنه ایرانی یکی بزرگترین فرصت‌های اقتصادی جهان در سال 2015 است که به واسطه مذاکره دولت باراک اوباما و ایران در زمینه لغو تحریم‌ها صورت گرفته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از منتقدان این توافق است.

صرف نظر از نیاز عظیم ایران به هواپیماهای جدید در خطوط هواپیایی خود، این کشور زمانی وارد بازار شد که بوئینگ، ایرباس و هواپیماسازهای کوچک‌تر با کمبود تقاضا در بازار مواجه شدند و انتظار می‌رفت که تخفیف‌های بسیار زیادی به بازار پیشنهاد دهند.

بوئینگ این ماه گفته بود به دلیل کاهش تقاضا در بازار می‌خواهد تولید بوئینگ 777 را کاهش دهد.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گوید " بوئینگ اعلام کرد که ارزش قراردادش با ایران 16.6 میلیارد دلار است. اما، با توجه به طبیعت قرارداد و فرصت‌های انتخابی آن، قرارداد‌ بوئینگ 50 درصد آن مقدار ارزش دارد"

سخنگوی بوئینگ در دوبی در دسترس نبود که نظرش را درباره این ادعا به رویترز بگوید.

قرارداد ایرباس برای فروش 100 جت به ایران در رو سه شنبه امضا شد و بر اساس لیست قیمت‌ها ارزشی بین 18 تا 20 میلیارد دلار خواهد داشت. اما مدیرعامل ایران ایر می‌گوید ارزش این قرارداد به بیش از 10 میلیارد نخواهد رسید.

دولت حسن روحانی قراردادهای خرید هواپیما را به دلیل نشان دادن موفقیت خود در برجام بسته است اما به دلیل قیمت زیاد آن از طرف تندروهای داخلی تحت فشار است.

فخریه کاشان در روز یکشنبه همچنین گفت گزینه‌ای برای خرید 20 هواپیمای دیگر از ATR وجود دارد. تیمی از این شرکت هواپیماسازی هفته دیگر برای مذاکره نهایی وارد ایران خواهند شد.

وی می‌گوید: آخرین دوره از مذاکرات با نمایندگان ATR هفته آینده برگزار می‌شود انتظار داریم قرار داد ایران ایر با آنها به امضا برسد.

فخریه کاشان ادامه می‌دهد خرید 20 هواپیما نهایی شده است و ایران ممکن است 20 هواپیمای دیگر نیز بخرد، قرارداد 20 هواپیما کمتر از 500ملیون دلار ارزش دارد.

فخریه کاشان درباره نوع فایننس این قرارداد می‌گوید: بر اساس قراردادی که امضا شده، ایرانایر 15 درصد منابع مالی این هواپیماها را تأمین و 85 درصد دیگر منابع مالی از طریق فاینانس خارجی تأمین خواهد شد. با توجه به تمایل شرکت‌های خارجی مشکلی در تأمین منابع مالی این قراردادها نداریم.

در ماه فوریه ATR که تحت مالکیت مشترک ایرباس و فینمکانیکا ایتالیا است گزارش دادد که سفارش 20 هواپیمای600-72 از طرف ایران دریافت کرده است و گزینه‌هایی برای اضافه کردن 20 سفارش دیگر نیز وجود دارد.

به هر حال به نظر می‌رسد هنوز بعد گذشت چند ماه و کش‌مکش‌های فراوان جزئیات این قرارداد مشخص نیست و دولت روحانی که در مناظرات انتخاباتی همواره صحبت از دولت شفاف می‌کرد باید این اصل را نیز درباره این قرار داد رعایت کرده و جزئیات آن را در اختیار مردم قرار دهد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: