bazarnews

کد خبر: ۱۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
مناطق آزاد جزو خبرسازترین و جنجالی ترین کانون های فعالیت اقتصادی در ایران هستند و به همین دلیل چند روزی است که زمین‌های مناطق آزاد خبر ساز شده‌اند؛ این بار به دلیل آنچه که ارزان فروشی زمین بوده است و به زعم برخی واگذاری رانتی زمین به افراد مورد نظر.
بازار نیوز -  دولت ها می‌گویند فسادهایی که این روزها افشا می‌شود مربوط به دولت قبل است و دامن آنها از این قبیل اتهامات پاک است و در این دولت تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا کسی نتواند با رابطه صاحب زمین شود.

در تازه‌ترین خبر مفت فروشی زمین، مشخص شد حدود 14 سال پیش 240 هکتار زمین به ارزش ٢٠ هزار میلیارد تومان در منطقه کیش به صورت رایگان واگذار شده است. اما این تمام ماجرا نیست؛ عجیب بودن این معامله از آن حیث است که به فرد مورد نظر هم اجازه داده شده تا دریا را خشک و پیشروی کند. از دیگر بندهای عجیب این قرار این است که، نیروهای انتظامی و نظامی حق ورود به این منطقه را ندارند.

یک واگذاری و هزار حرف و حدیث
حرف و حدیث‌های پیرامون این واگذاری در سال 81 موجب شد اجرای طرح 7 سال متوقف شود و در دولت احمدی‌نژاد دوباره از سر گرفته شد. لذا دولت گذشته برای اجرایی شدن این طرح دست به کار شد تا امتیازهای بیشتری به این سرمایه‌گذار ایرانی تبعه آلمان بدهد. روزنامه ایران در این باره می‌نویسد: «حتی این گونه شنیده شد که مدیران وقت برای آنکه از این امر منفعتی ببرند گفتند 45 درصد مدیر وقت منطقه آزاد کیش و 55 درصد سرمایه‌گذار خارجی سهام داشته باشد و از سویی قرار شد وام میلیاردی پرداخت و بازپرداخت آن سه سال پس از بهره‌برداری باشد.»

اما در نهایت ماه گذشته و پس از ١٤ سال ازگذشت امضای این قرارداد میلیاردی، فرد خریدار هیچ پولی بابت آن پرداخت نکرد قرارداد باطل و زمین مورد نظر به منطقه آزاد کیش تحویل داده شد. 

در طی این معامله مسئولان وقت دو‌ میلیون متر مربع اراضی دولتی را بدون آنکه پولی دریافت کنند فروختند و قرار شد پول این زمین در اقساط ۳۰ ساله پرداخت شود.گفته می شود سال 81 ارزش زمین 32 میلیارد تومان تعیین شده بود و برای تضمین این معامله تنها یک برگ چک به این ارزش گرفته شده است.

این بحث بالا گرفت و به جلسه 5 دی مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد و حسن نوروزی، نماینده مجلس در این باره گفت: «زمانی زمین 3 میلیون تومانی در کیش را به قیمت 40 هزار تومان فروخته شد.» 

اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم در واکنش به اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره تخلفات مناطق آزاد، گفت: «این موضوع و این فساد در دولت قبل و در زمانی رخ داده است که همین فرد [حسن نوروزی] به‌ عنوان ناظر در آن منطقه حضور داشت. من می‌گویم چشم شما روشن باشد آقای نوروزی که در آن زمان ناظر بودید و در بغل گوش شما این فساد رخ داد.»

مشاور رئیس جمهوری معتقد است در این دولت جلوی فروش زمین در مناطق آزاد گرفته شده است. وی می‌گوید زمین‌های مناطق آزاد تا پایان اجرای پروژه سند زده نمی‌شوند. همچنین وی در این خصوص اضافه می‌کند: «قیمت زمین از سوی کمیته قیمت‌گذاری به قیمت روز نرخ‌گذاری و بعد به سرمایه‌گذاران اعلام و واگذار می‌شود. از سوی دیگر هرکسی زمین می‌خواهد باید در مزایده شرکت کند.»

حال قاضی ناصر سراج از ابطال قرارداد ۲۴۰ هکتاری سال ۸۱ که در گل شرق کیش امضا شده، خبر داده است. به گفته وی: «بنا بود طی این قرارداد حدود ٢میلیارد یورو وارد کشور شود که متاسفانه بعد از چند سال به غیر از اندکی پول چیزی وارد کشور نشد.»

لازم به ذکر است دولت گذشته این طرح را بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی تاریخ ایران در زمینه گردشگری اعلام کرده بود و بنا بود با اجرایی شدن آن بالغ بر1.7 میلیارد یورو در منطقه آزاد کیش سرمایه‌گذاری شود.

سرانجام پرونده گل شرق
در نهایت طرح گل شرق دولت ایران را به دادگاهی در پاریس فراخواند. در دادگاه اول رأی به نفع طرف مورد قرارداد ایران صادر شد اما در دادگاه دوم رأی به نفع ایران صادر شد. لذا به صورت قانونی آن قرارداد فسخ شد و زمین به سازمان منطقه آزاد کیش بازگردانده می‌شود.

با ابطال این قرار داد پرونده بزرگترین پروژه ای که به عنوان بزرگترین پروژه گردشگری کیش عنوان می شد برای همیشه بسته شد. این پروژه که بنا بود توسط فردی که در آلمان زندگی می‌کرد اجرا شود و طی آن در منطقه آزاد کیش طی 7 سال ۷ هتل بزرگ و 4هزار و 500 واحد مسکونی آپارتمانی و ویلایی لوکس بسازد. در طرح «گل‌شرق» کیش چندین تفرجگاه، باغ، رستوران، فروشگاه‌های لوکس، مارینا، بندرگاه، شهرک بندری، ساختمان‌های اداری، زمین‌های گلف، مراکز زیبایی، کلوپ‌های ورزش دریایی، موزه و امکانات لوکس و بی‌نظیر دیگری نیز در نظر گرفته شده بود.

مفت فروشی در منطقه آزاد کیش و اندیمشک
اما این 240 هکتار آخرین واگذاری‌های عجیب زمین در مناطق آزاد نیست. در نمونه‌ای دیگر حسن نوروزی، نماینده مجلس آمار جالبی در ارتباط با دیگر تخلفات صورت گرفته در کیش ارایه می‌دهد. نماینده رباط کریم در این مورد می‌گوید:«زمانی که بازپرس مناطق ویژه کیش بودم سه هکتار زمین را که متری ٣ میلیون تومان قیمت داشت با اقساط ٩ ساله متری ٤٠ هزار تومان فروختند که این مساله خود می‌تواند فسادانگیز باشد.» این یعنی 75 برابر ارزان‌تر از قیمت واقعی این زمین به شخصی فروخته شده است.

در بهمن 94 مواردی دیگری از ارزان فروشی زمین گزارش شد. در همین رابطه محمدجعفر آفرین، مدیر جهاد کشاورزی اندیمشک خبر داد: «در تخلفی آشکار دو نفر هشت هزار متر مربع زمین را تصاحب کرده‌اند.»

وی ادامه داد:«در پی اطلاع از این تخلف و کسب گزارش‌های مردمی گروه کاربری اراضی مدیریت جهاد کشاورزی اندیمشک وارد عمل شد و با بررسی انجام شده مشخص گردید دونفر با مدارک غیرقانونی و به نام یک دامدار با همکاری یک نهاد دولتی اقدام به زمین‌خواری کرده و قطعه زمین مذکور را 50 میلیون ریال خریداری کرده‌اند.»

وی در خصوص قیمت واقعی این زمین یادآور شد: «ارزش واقعی این زمین 15 میلیارد ریال برآورد شده است و با ورود دادستان از ساخت و ساز غیرمجاز فعلاً جلوگیری شده است.» یکی حساب سرانگشتی نشان می‌دهد این زمین نیز حدود 30 برابر ارزان‌تر فروخته شده است.

حال خبر های رسیده از منطقه آزاد ماکو حکایت از تکرار این رانت دارد. خبرگزاری فارس در همین باره نوشته است: تنها در یکی از ده‌ها  موردی که اسناد آن موجود است زمینی با متراژ ۱۲۰۰۰۰ هزار متر مربع بدون طی کردن مراحل قانونی و به ارزش ۱۵ برابر پایین تر از قیمت اصلی جنب گمرک و پایانه صادراتى به شرکت آنا وطن تجارت واکذار شده است.

فروش زمین فرودگاه در قشم
اما پرونده مدیریت مناطق آزاد در دولت قبل روز به روز قطورتر می شود. در همین رابطه اول دی ماه 1392 بود که مدیرعامل منطقه آزاد قشم از دستور و پیگیری ویژه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد برای بازگرداندن اراضی فروخته شده قشم به افراد خاص و سازمان‌های دولتی در دولت گذشته خبر داد. 

شهریار مشیری در این رابطه گفت: «متاسفانه در دولت قبل، منطقه آزاد قشم محلی برای فروش زمین، املاک و اراضی به اشخاص خاص بوده و هیچ فکری برای توسعه جزیره صورت نگرفته است، به این معنا که قشم حیات خلوتی برای برخی مقامات و سازمان‌های دولتی بوده است.«

عمده تخلف‌ها در واگذاری مدیریت و اراضی «فرودگاه قدیم قشم» و «بندر درگهان» صورت گرفته است. رقم تخلف‌ها در واگذاری در هر دو منطقه چیزی حدود ١٣ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ ٩ هزار میلیارد تومان در فرودگاه قدیم و چهار هزار میلیارد تومان در درگهان.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مشیری در این پرونده از فروش زمین یک فرودگاه در قشم سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: «خیلی چیزها اتفاق افتاد که عجیب بود، کلا شبیه یک نوع غارت بود. کل باند فرودگاه و برج مراقبت آن فروخته شد. می‌دانید که براساس قانون خصوصی‌سازی، تنها مدیریت فرودگاه را می‌توان واگذار کرد.»

وی در همین رابطه از عوامل موثر در این واگذاری یاد کرده و می‌گوید: «این فرودگاه در جنگ جهانی اول فرودگاه فعالی بوده و ارزش تاریخی دارد. ٢٠ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند.»

مشیری اضافه می‌کند: «زمین را قیمت کرده و همان موقع آن را متری ٩٠ هزار تومان می‌فروشند. تحقیقات ما نشان داد زمین آن ‌سوی خیابان- مجاور فرودگاه- همان موقع متری ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار تومان فروش می‌رفته است. بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ١٧ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است.»

وی درباره پروند درگهان نیز اضافه می‌کند: «تخلف و رانت‌خواری در «درگهان» هم به دوره مدیریت آقای موسوی و بقایی بازمی‌گردد. قرارداد رانتی در درگهان به استحصال صد هکتار زمین در شهر درگهان- بزرگ‌ترین بندر تجاری قشم- بازمی‌گردد، روی آن پروژه تجاری بازیافت احداث شده و این سیستم بازیافت موجب نابودی جنگل‌های وسیع حرا در درگهان شده است.»
فرارو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: