bazarnews

کد خبر: ۱۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
عباسغلی ابونوری در مصاحبه با بازار نیوز
عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه اعتقاد دارد افزایش نقدینگی و عدم رشد تورم نشان دهنده این است که پول‌ها در جایی انباشته شده است ولی در صورتی که اجزای نقدینگی تغییر کند شاهد تورم سالیان گذشته نخواهیم بود.

عباسعلی ابونوری استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره افزایش نقدینگی به خبرنگار بازار نیوز گفت: طبق قانون اساسی دولت‌ها می‌توانند تا 30 درصد در سال نقدینگی را افزایش دهند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از نمودهای افزایش نقدینگی در افزایش تورم است یعنی زمانی که نقدینگی افزایش می‌یابد انتظار داریم در کوتاه‌مدت سبب افزایش تقاضا شود و زمانی که تقاضا افزایش یابد و تولیدی هم در قبال آن نباشد، سبب تورم خواهد شد. ولی به‌طورکلی افزایش سی‌درصدی نقدینگی و عدم نمود آن در تورم نشان می‌دهد که باید درجایی متراکم شده باشد.

این استاد دانشگاه درباره بانک‌ها را عامل اصلی انباشت نقدینگی می‌داند و می‌گوید: نقدینگی توسط بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و آن‌ها رابط اصلی بین بانک مرکزی و مردم هستند. بنابراین بانک‌ها عامل اصلی انباشت نقدینگی هستند. زیرا اکثر بانک‌هایی که  تنها به اسم خصوصی شده‌اند، هنوز در اختیار دولت‌ هستند.

وی ادامه می‌دهد: به‌طورکلی ریشه فساد اقتصادی در کشور بانک‌ها هستند و اینکه چرا نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، بازهم مقصر بانک‌ها هستند. حتی اگر آن‌ها بخواهند وارد چرخه اقتصادی شوند به دلیل اینکه نحوه عمل بانک‌ها آن‌چنان اقتصادی و کارشناسی‌شده نیست، باعث اخلال در توزیع عادلانه درآمد بین بخش‌های خصوصی خواهد شد.

ابونوری درباره مقایسه بانک‌های ایران با خارج از کشور می‌گوید: ما نمی‌توانیم اقتصاد کشور را با سایر دنیا مقایسه کنیم. ولی به صورت درون‌زا بخواهیم مطرح کنیم. اگر این نقدینگی به صورت شب پول وجود داشته باشد آنگاه بانک‌ها می‌توانند عامل اصلی رشد و تحول کشور باشند. اما در حال حاضر یکی از دلایل رکودی که در کشور وجود دارد به دلیل بانک‌ها است. بانک‌ مرکزی به چه دلیلی نمی‌تواند آن‌ها را هدایت کند تا به سمت تولید گام بردارند مشخص نیست. 

این کارشناس اقتصادی درباره تغییر در اجزای نقدینگی و اثر تورمی آن به خبرنگار بازار نیوز گفت: ممکن است با نقد شدن این شبه پول انفجار تورمی در کشور اتفاق نیافتد. به این دلیل که دولت ازلحاظ سیاسی امنیت لازم را دارد، فکر نمی‌کنم انفجارهایی که در دولت قبلی به وجود آمد، دیگر رخ دهد. تنها باید از بانک مرکزی این سؤال شود که به چه دلیلی قدرت کنترل را روی بانک‌های اصلی ندارد و شبه پول‌ها چرا نمی‌تواند در جریان تولید قرار دهد.

وی درباره شرایط بانک‌ها گفت: در بانک‌های کشور کار دست کاردان نیست. اگر بانک‌ها بخواهند اصولی عمل کنند آنگاه وضعیت اقتصادی کشور بسیار بهتر از شرایطی خواهد شد که در حال حاضر در آن وجود دارد. ولی چون کار دست کاردان نیست، اگر دولت هم به هر شکلی وارد سیستم‌های بانکی شود، به نظر من بازهم نمی‌تواند آن رشد مستمر را داشته باشند. زمانی که ریشه‌یابی بانک‌ها انجام شد قطعاً وضعیت اقتصادی ما بهتر خواهد شد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: