bazarnews

کد خبر: ۱۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
در مقابل مردم دو راه برای گرفتن وام مسکن قرار گرفته است یکی از آن‌ها دریافت وام با اوراق تسهیلات خرید مسکن (تسه) و دیگری دریافت وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها است. که در این گزارش می‌خواهیم به مقایسه این دو وام بپردازیم.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، بعد از مصوبه اسفند سال گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف پرداخت وام‌های مسکن، بانک مسکن از ابتدای سال 1395 موظف بود تا از طریق انتشار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس مقدمات این کار را فراهم کند بنابراین با ابلاغ رسمی بانک مسکن به فرابورس، پرداخت این وام‌ها از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس آغاز شد و متقاضیان وام‌های مسکن باید ابتدا اوراق تسهیلات مسکن را در فرابورس خریداری کنند.

وام‌های 80 میلیونی نیز یکی از مهم‌ترین راهکارهای دولت برای خارج کردن بازار و خانه‌دار کردن قشر متوسط و پایین جامعه است. به دلیل بهره پایین و شرایط اقساطی آ‌ن‌ها توجه‌های بسیار زیادی به آن شده است. برای دریافت این نوع وام در ابتدا باید سپرده‌گذاری کرد.


چه قدر و به چه کسانی؟
طرح وام خانه اولی تنها شامل افرادی می‌شود که تابه‌حال هیچ ملکی به نام آن‌ها ثبت نشده است. این وام‌ها برای افراد مجرد در تهران 80 میلیون، در شهرهای بزرگ، 60 میلیون و در سایر شهرها نیز 40 میلیون تومان است. اما به دلیل اینکه بتواند پوشش مناسبی برای قیمت مسکن خانوارها باشد برای زوج‌ها این وام دو برابر می‌شود. یعنی یک زوج در تهران 160 میلیون، در شهرهای بزرگ 120  میلیون و در سایر مناطق  80 میلیون است. ضمن اینکه خانه خریداری شده در این طرح نباید بالاتر از 80 درصد ملک باشد و همچنین از تاریخ صدور مجوز ساختمانی آن نباید بیش از 15 سال گذشته باشد. ملک باید شرایط و مشخصات لازم از جمله رعایت آئین‌نامه 2800 و تائید استحکام بنا را داشته باشد. در این طرح پرداخت تسهیلات در خارج از محدوده خدمات شهری مقدور نیست.

میزان دریافت وام مسکن با اوراق تسهیلات خرید مسکن برای مردم تهران 60 میلیون، برای شهرهای بزرگ 50 میلیون تومان و سایر شهرها  40  میلیون تومان است. علاوه بر این‌ها می‌توانند 10 میلیون تومان جهت تعمیر مسکن وام دریافت کنند. این وام‌ها هم همانند وام‌های خانه اولی برای زوج‌های متاهل بیشتر است. زوج‌های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین سال 1385 به بعد باشد در صورت عدم استفاده از تسهیلات طرح 92، می‌توانند با خرید 200 برگ از این اوراق هریک 50 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. ضمن اینکه به این مبلغ 10میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه می‌شود و زوجین می‌توانند جمعا 110میلیون تومان وام دریافت کنند. برای زوج‌های شهرهای بزرگ نیز 80 میلیون و سایر شهرها 60 میلیون است.

شرایط بازپرداخت و سود
وام‌های خانه اولی طی 12 سال باید بازپرداخت شوند. نوع اقساط آن هم به صورت پلکانی است یعنی هر ساله مقداری قسط بر روی پرداختی سال قبل اضافه می‌شود. محمدحسن مرادی، مجری طرح و برنامه بانک مسکن در مصاحبه تیرماه خود گفته است: هیئت‌مدیره بانک مسکن هفته گذشته افزایش ضریب پلکانی اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم را از 3 به 5 درصد افزایش داد تا مبلغ این اقساط در سال اول کاهش یابد. وی ادامه می‌دهد: در حالت عادی مبلغ اقساط صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران برای وام‌های 80 میلیون تومانی در سال اول حدود یک‌میلیون تومان بود. سود وام‌های تهران و شهر‌های بزرگ 9.5 درصد است و در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری 8 درصد است. با توجه به محاسبات انجام شده متقاضیان این وام مردم با دریافت وام 80 میلیونی بعد از 12 سال 151 میلیون باز خواهند گرداند. برای دریافت این نوع وام همچنین باید به میزان نصف تقاضای وام 80 میلیونی یعنی 40 میلیون را به مدت یک سال سپرده‌گذاری گرد. بنابراین میزان هزینه این نوع وام برابر است با سودی که طی این سال باید به این 40 میلیون پرداخت می‌شد و نمی‌شود. یعنی اگر میزان سود بانکی برای یک سال را 18 درصد در نشر بگیریم هزینه دریافت این وام برابر هفت میلیون و دویست هزار تومان است.

برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن به ازای هر 1 میلیون تومان وام باید 2 برگ اوراق مسکن خرید که حدود 150 هزار تومان می‌شود. یعنی برای وام 100 میلیونی هزینه‌ای معادل 15 میلیون تومان خواهد داشت. دلیل دریافت این پول آن است که شما در حال خرید نوبت فردی هستید که بدون هیچ نوع دریافتی پول خود را در بانک مسکن گذاشته است، در اقتصاد به این پول هزینه فرصت گفته می شود. هزینه فرصت یعنی اینکه فرد سرمایه گذار با دریافت مبلغی نوبت خود را به شما می‌دهد. اقساط تسهیلات زوجین ۱۰۰ میلیون تومانی در تهران به روش ساده ماهیانه حدود ۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان، اقساط وام ۸۰ میلیونی در مراکز استان‌ها حدود ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان و اقساط  ۶۰ میلیون تومانی در سایر شهرها ۱ میلیون تومان خواهد بود. با وجود خوبی‌هایی که این نوع وام دارد سود بالای آن سبب می‌شود بسیاری از مردم نتوانند تقاضایی برای  آن داشته باشند. سود حال حاضر 17.5 درصد است و پرداخت آن باید حداثر طی 12 سال انجام شود.

جمع بندی 
وام‌های 80 میلیونی به دلیل سود و قسط‌های سال اول پایین آن بسیار به صرفه‌تر از وام‌های اوراق تسهیلات مسکن است.  بنابراین اگر برای خرید مسکن عجله‌ای وجود ندارد و می‌توانید 40 میلیون از پولتان را برای وام 80 میلیونی به مدت یک سال درون بانک نگه دارد این وام‌ها بسیار گزینه مناسبی می‌باشند. مزیت وام‌های اوراق تسهیلات مسکن در آنی بودن آن است. یعنی شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن را دریافت کنید. اما از یک طرف باید هزینه ابتدایی برای خرید اوراق بدهید و از طرف دیگر سود بانکی بالایی دارد.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: