bazarnews

کد خبر: ۱۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
عضو کمیسیون برنامه، بودجه در گفتگو با بازار نیوز؛
با پیشنهاد طرح بازنشستگی زنان شاغل پیش از موعد از سوی رئیس فراکسیون زنان و حمایت بانوان حاضر در مجلس، این طرح با 139 رای موافق، 22 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
بازار نیوز، در حالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، مجوز بازنشستگی پیش از موعد زنان شاغل بالای 20 سال سابقه کار آن هم بدون محدودیت سنی را مصوب کردند که این طرح با انتقاد های زیادی از سوی صندوق بازنشستگی و سازمان های تامین اجتماعی مواجه شد، چرا که از نظر آنها این طرح بار مالی سنگینی برای صندوق بازنشستگی و بیمه ها به همراه خواهد داشت.

البته زنان شاغل از تصویب این طرح در مجلس خوشحالند تا بتوانند وقت بیشتری را در کنار فرزندان و خانواده سپری کنند غافل از اینکه این طرح بار منفی بسیاری برای بانوان شاغل در جامعه را به همراه خواهد داشت که در ادامه به گوشه ای از معایب تصویب این طرح خواهیم پرداخت.

تعداد زنان شاغل در جامعه تنها حدود 14 درصد است و با این شرایط اگر طرح بازنشستگی زنان در برنامه ششم توسعه اجرایی شود نابرابری جنسیتی بیشتر خواهد شد و اشتغال و فعالیت بانوان هم در جامعه کمتر می شود. در واقع نرخ مشارکت زنان در کشور کم رنگ خواهد شد، ضمن اینکه با اجرایی شدن این طرح، صندوق بازنشستگی که خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند وارد شرایط بحرانی می شود چرا که از 10 سال دریافتی این صندوق نیز کاسته خواهد شد و همین ضربه جبران ناپذیری به اشتغال کشور وارد می کند.

دولت ملزم به اجرایی کردن طرح بازنشستگی زنان پیش از موعد است
اما منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در پاسخ به اینکه آیا با وجود ارسال این طرح برای بررسی نهایی به شورای نگهبان، برنامه ششم توسعه، دولت را ملزم به اجرایی کردن این طرح می کند یا خیر؟ به خبرنگار بازار نیوز گفت: قطعا دولت از سوی لایحه برنامه ششم توسعه مکلف به اجرایی شدن این طرح می شود اما اگر دولت با کمبود بودجه مواجه شود و توان پرداخت بار مالی این طرح را نداشته باشد با اجرایی شدن آن مخالفت می کند، پس همه چیز بستگی به وضعیت اقتصادی دولت و بودجه کشور دارد. 

دولت پول نداشته باشد طرح اجرایی نمی شود
وی در این خصوص اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه دولت با وجود اینکه ملزم به اجرایی کردن بسیاری از برنامه ها شده بود اما با توجه به کمبود بودجه فقط 27 درصد از طرح های مصوب شده در مجلس تحقق پیدا کرد پس اگر دولت در وضعیت اقتصادی قابل قبولی نباشد حتی با وجود تکلیف برنامه ششم می تواند با اجرایی شدن این طرح مخالفت می کند.

 73 درصد از طرح های برنامه پنجم تحقق نیافت
مرادی اضافه کرد: در حال حاضر به دنبال تعیین بودجه سال 96 هستیم و در آستانه سال جدید به سر می بریم، اما به دلیل کمبود بودجه بسیاری از برنامه های سال 95 هنوز تحقق پیدا نکرده است و 73 درصد از طرح ها هم اجرایی نشد!

مرادی خاطر نشان ساخت: به هر حال کشور ما به درآمد های فروش نفت وابسته است و با کاهش فروش نفت بودجه هم کسر می شود و بسیاری از طرح ها تحقق نمی یابند. به طور مثال 27 درصد ارزش افزوده را به وزارت  ورزش و جوانان آموزش و پرورش داده اند و ممکن است تا با وجود شرایط اقتصادی این بودجه هم پرداخت نشود.

احتمال اجرایی نشدن مصوبه بخشودگی سود وام های زیر 100 میلیون 
نماینده مردم در مجلس اذعان داشت: بسیاری از مصوبه های مجلس، هنوز از سوی دولت ابلاغ نشده است، از جمله مصوبه بخشودگی سود و جریمه دیرکرد وام های زیر 100 میلیون که طی چند وقت گذشته اعلام شد و حتی این احتمال هم وجود دارد که این طرح و طرح بازنشستگی زنان پیش از موعد هیچ وقت اجرایی نشود!

صندوق بازنشستگی با کسری 10 ساله مالی مواجه می شود 
وی در خصوص معایب اجرایی شدن طرح بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه هم اذعان داشت: در واقع مهمترین موضوع، استخدام افراد جدید است که با مخالفت سازمان تامین اجتماعی هم روبرو شد. افراد باتجربه کنار می روند و افراد صفرکیلومتر جایگزین آنها می شوند که این یکی از دغدغه ها است. افرادی که با 10 سال سابقه با همان حقوق و مزایا کار می کردند، سازمان ها با رفتن آنها و استخدام نیروهای جدید با هزینه و بار مالی بیشتری مواجه می شوند. ضمن اینکه صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی با کسری 10 ساله مالی مواجه می شود آن هم در شرایطی که سازمان بازنشستگی وضعیت مالی خوبی ندارد و در بسیاری از مواقع با کسری بودجه مواجه است.

وی با اشاره به اینکه این طرح نابرابری جنسیتی را به همراه دارد تاکید کرد: با بازنشستگی زنان، بازار کار آقایان و جایگزینی آنها در بازار کار بیشتر می شود و این یکی از نکات منفی این طرح محسوب می شود. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: