bazarnews

کد خبر: ۱۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
ابوذر ندیمی مشاور سازمان برنامه و بودجه؛
ابوذر ندیمی مشاور سازمان برنامه و بودجه در خصوص فساد اقتصادی موجود در کشور گفت:هر چقدر” فساد دیگری” به صورت متمرکز داشته باشیم امکان فساد افزایش می یابد.
بازار نیوز - ابوذر ندیمی درخصوص فساد گفت:در نکته اول هراندازه دولت ها از حالت کار فرمایی به حالت حمایت ،نظارت ،هدایت و سیاست تبدیل شوند این فساد کمتر میشود.بنابراین به جای این که افراد سیاسی سعی در بزرگ کردن دولت ازجهت تعداد کارمند،ادارات و افزایش اختیارات داشته باشند، باید تلاش کنند به یک دولت ناظر،حامی و سیاست گذار تبدیل شوند.پس تا وقتی درون کشور،اقتصاد دولتی حاکم بر اقتصادهای دیگر است فساد اجتناب ناپذیرمیباشد.،چون در بودجه ای به حجم بزرگ چند صد هزار میلیارد تومانی میتواند  اتفاقاتی رخ دهد.

نکته دوم موضوع کاهش فساد دیگری ازجهت تمرکز و توزیع میباشد.ما هر چقدر” فساد دیگری” به صورت متمرکز داشته باشیم امکان فساد افزایش میابد .بنابراین باید تمام امکانات و هرآنچه که هست را توزیع کنیم .یعنی  همه اختیارات درتهران وجودنداشته باشد و یا تمام اختیارات درون بانک ها بین مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره و مانند آن نباشد بلکه  توزیع شود.پس علاوه بر کوچک تر شدن دولت بر اساس "اصل وظیفه  فساد دیگری”باید آنچه که باقی مانده است را توزیع کرد.

سومین موضوع،فضای رقابتی میباشد.وقتی درون کشور انحصار به وجود آید و برای دیگران محدودیت ایجاد شود موجب افزایش فساد خواهد شد،بنابراین هر چقدر فضا رقابتی تر شود امکان فساد کمتر میشود درواقع در انحصار فساد شکل خواهد گرفت.ما باید سعی کنیم برای هر مجموعه ای رقیبی با اختیارات لازم به وجود آوریم.

چهارمین موضوع نحوه کنترل میباشد.باید به قبل، بعد وحین انجام تبدیل شود ونباید به گونه ای باشد که خطایی صورت بگیرد و ما پس از آن برخورد کنیم. به تعبیری باید فعالییت قبل،حین و پس ازانجام کنترل شود.البته این کنترل نباید دستی باشد بلکه به صورت صنعتی و الکترونیک و رایانه ای انجام پذیرد.همچنین  کنترل نباید محدود بوده  بلکه همه‌ی ذی نفعان اعم از ناظران را شامل گردد و این هم نکته ایست که باید برای آن تعریفی مشخص شود.

نکته بعدی "منشاء درآمد” میباشد،تا وقتی منشاء در آمد به نفت محدود بوده و متأثر از نفت باشد ما دچار مشکل خواهیم بود.هر چقدر بسته درآمدی ما تنوع پیدا کند بر شرکای ما افزوده شده و فساد کاهش میابد و بلعکس هر چه بسته درآمدی محدودباشد شرکا محدود بوده و امکان توانی،رشوه و فساد به وجود خواهد آمد.ما باید قبول کنیم مباحث متعددی باعث این رویکرد شده است.

وی بیان کرد:درصورتی که اولا” اقتصاد  به بخش خصوصی،بخش های تعاونی و غیر دولتی واگذار گردد، ثانیا” فضای رقابتی ایجاد شود. ثالثا”تمرکز انحصار به توزیع و رقابت توسعه یابد،رابعا”نوع کنترل از سنتی و دستی به صنعتی و رایانه ای تبدیل شود خامسا” محدودیت منابع درآمدی به بسته های مختلف کشاورزی ، آموزش ،خدمات،تجارت،فناوری و گردشگری تبدیل گردد و از همه مهمتر قوانین از جهت کمبود و موازی بودن به قوانین معدود و به روز تبدیل شود ،طبیعی است درچنین شرایطی امکان فساد کمتر شده و به طور کلی در دنیا قابل پیشگیری است.

برای رسیدن به این هدف حداقل‌هایی باید وجود داشته باشد.فرض کنید قاچاق بیست وپنج میلیارد دلاری را به  پانزده میلیارد تبدیل کرد ،میتوان آن را حتی تا سطح دویا سه میلیارد پایین آورد.برای این کار باید الزاماتی از قبیل رصد و ردیابی وجود داشته باشد.

ابوذر ندیمی در صحبت پایانی خود در خصوص پیامدهای فساد برای کشور اظهار داشت:تا وقتی فساد در بخش خصوصی و یا تعاونی باشد به شکایت تبدیل میشود،اما وقتی دولتی میشود حق عمومی پیش خواهد آمد و آن نیز بازگشت های خود را خواهد داشت .برای مثال اگر منزل کسی مورد سرقت قرار گیرد طبیعی است و باید پلیس ،قضا و  فرد را درگیر کرد تا سارق دستگیر شود، اما اگر از بیت‌المال دزدی شود و یا از فرصت بیت‌المال سوء استفاده شود،از حق خصوصی به حق عمومی تبدیل شده و کل کشور درگیر چنین مسائلی میشود واین موجب ایجاد اثرات مخربی درکشورخواهد شد..
استادنیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: