bazarnews

کد خبر: ۱۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
النعیمی هنگامی که وزیر نفت عربستان بود می‌توانست با یک کلمه تمام بازار را به هم بریزد ولی دیگر تمایلی ندارد درباره آن حرف بزند.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از بلومبرگ، برای بیش از دو دهه بازار نفت وابسته به هر کلامی بود که از دهان علی النعیمی بیرون می‌آمد. مهم نبود که جملات وی در یک کنفرانس خبری گفته شود یا آن را در هنگام رفتن به هتل بیان کرده باشد.

حالا دیگر کار وی به عنوان وزیر نفت عربستان سعودی به اتمام رسیده است ولی در طی دوران‌اش می‌توانست هر چیزی از جمله قیمت نفت، سهام و نرخ ارز را با هر جمله خود تغییر دهد. النعیمی می‌گوید وی دیگر نمی‌خواهد درباره بازار اظهار نظری بکند.

در هنگام رونمایی از کتاب خود با عنوان "خارج از صحرا:  سفر من از گرو‌ه‌های عشایری به قلب نفت جهانی" وی گفت: "من هر چیزی که مربوط به نفت و قیمت نفت می‌شود را کنار گذاشته ام"

النعیمی معمار استراتژی 2014 صادرکنندگان جهانی نفت بود. این استراتژی به تولیدکنندگان نفت می‌گفت تولیدات خود را به منظور کاهش قیمت و از بازار خارج کردن نفت شل که دارای هزینه‌های تولید بالایی است ادامه دهید. بعد از اینکه در سال 1995 به عنوان وزیر نفت عربستان انتخاب شد کشورهای بزرگ صادرکننده نفتی را برای رد شدن از پیشرفت‌های تکنولوژی، جنگ‌های منطقه‌ای و تغییرات شدید نفت هدایت کرد. النعیمی سال قبل از نقش خود کناره گیری کرد.

با این وجود در دوران بازنشستگی خود به استراحت نمی‌پردازد بلکه زمینه‌های جدیدی پیدا کرده تا بر روی ان سرمایه‌گذاری کند. النعیمی می ‌گوید: در حال حاضر به انرژی خورشیدی و ساخت پنل‌های خورشیدی بسیار علاقه‌مند هستم و اگر شما بتوانید در آن به من کمک کنید بسیار عالی خواهد بود"

عربستان سعودی در حالی که استفاده از نفت در داخل کشور را محدود کرده، 50 میلیارد دلار بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه کرده است. با شروع سال جدید، اعضای اوپک برنامه‌ای را شروع کردند تا بر اساس آن تا سال 2023 بتوانند 10 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر از نیروی باد و خورشید تولید کنند. 

النعیمی تمرکز بر انرژی خورشیدی را راهی برای جوان ماندن می‌داند و می‌گوید: در غیر این صورت شما خواهید مُرد. باید کاری کنید که مغز به فعالیت خود ادامه دهد"

عنوان کتاب وی به دورانی بر می‌گردد که در یک ایل عشایری در کنار مادرش به نگهداری از بره می‌پرداخت. زندگی وی بعد از اینکه شغلی در دفتر شرکت نفتی آمریکایی عربی  گرفت چرخش عظیمی کرد. بعد از مرگ برادر بزرگترش پیشروی شرکت عربستانی آرامکو شد. سپس برای تحصیل به دانشگاه لحقیق و استفرد رفت و به همین دلایل بود که توانست رهبری بازار نفت عربستان را در سال 1995 در اختیار بگیرد.

خلید الفلیح جانشین النعیمی استراتژی نفتی دیگری را به نسبت وی گرفت. اوپک و برخی از تولیدکنندگان از جمله روسیه در ماه قبل تولید نفت خود را برای بالا بردن قیمت کاهش دادند و در این میان عربستان بیش از مقدار مشخص شده تولیدات خود را کاهش داد. 
نفت خام برنت که تقریبا نصف نفت جهان را تشکیل می‌دهد در حال حاضر با قیمت 56.66 دلار مبادله می‌شود. قیمت هر بشکه نفت در میانه‌های سال 2014، 115 دلار بود. 

النعیمی اعتقاد دارد که نباید برای تولید نفت هیچ محدودیتی تعیین کرد. وی در کتابش می‌نویسد بهترین راه برای توازن بازار این است که اجازه دهیم هر چه قدر که نیاز است تولید شود و بگذاریم خود عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کنند. 
در جلسه روز جمعه سنگاپور وقتی از وی درباره احتمال تمکین کشورهای عضو اوپک و همچنین روسیه برای کاهش تولید سوال شد، وی ایستاد و لحظه‌ای فکر کرد،  سپس گفت "ببخشید" و محل برگزاری را بدون هیچ اظهارنظری ترک کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: