bazarnews

کد خبر: ۱۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با اشاره به ۶ چالش اصلی در اقتصاد ایران گفت: اقتصاد با گلوگاه‌ها و تنگناهایی مواجه است.
بازار نیوز - مسعود نیلی عصر امروز در همایش دورنمای اقتصاد ایران در اتاق بازرگانی ایران با اعلام ۶ چالش اقتصاد ایران برای دستیابی به رشد پایدار در سال آینده گفت: حافظه بلندمدت اقتصاد خوب است و آثار هر اقدام اشتباه چند دهه پس از آن بروز خواهد کرد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور اظهارداشت: در سال جاری درآمد سرانه به مراتب کمتر از سال ۱۳۵۵ است و با وجود اینکه مصرف طی این سال ها افزایش یافته و این سوال پیش می آید که با وجود کاهش درآمد سرانه منابع مصرفی چگونه تامین می شود؟

نیلی افزود: بر اساس بررسی ها اولین عامل کاهش درآمد سرانه طی این سال ها کاهش سرمایه گذاری است. بخش دیگری که امکان افزایش مصرف را ایجاد کرده دولت است که مقدار هزینه های مصرفی دولت به شدت افزایش یافته و نهاد دولت در اقتصاد کشور ضعیف شده و این به آن دلیل است که روند مصرف در اقتصاد ادامه داشته است.

وی درباره ۶ چالش اقتصاد ایران گفت: منابع آبی کشور، مسائل زیست محیطی، ‌بازنشستگی، نظام بانکی، بودجه دولت و بیکاری ۶ چالش اقتصاد ایران برای دستیابی به رشد پایدار هستند و همه در ایجاد شرایط فعلی ایران نقش داشته اند و باید برای حل این مشکلات تلاش کنند تا هر چه سریعتر از مشکلات عبور کنیم. هیچ یک از این مشکلات تنها از طریق دولت حل نخواهد شد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: باید فرصت طرح موضوع به جامعه اقتصادی کشور داده شود تا بتوان با شکل دادن یک گفتمان ملی و به دور از هیجانات سیاسی مشکلات اقتصاد کشور حل شود.

به گفته نیلی، اقتصاد ایران ظرفیتی برای مزایده های انتخاباتی و امتیاز دادن ندارد و باید همه در کنار هم به دنبال حل مشکلات و ارائه راهکارهای منطقی بدون توجه به مسائل سیاسی باشیم.

وی تاکید کرد: از سال ۶۸ تا ۸۶ مسیر رشد اقتصاد کشور نسبتا هموار بود و با درآمد سرانه دو برابری مواجه بودیم اما از سال ۸۶ تاکنون با توجه به اینکه رشد اقتصادی ۷.۵ درصد داشتیم تولید ناخالص داخلی و سرانه سال جاری برابر با سال ۸۶ است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور درباره ارزیابی اوضاع اقتصادی سال جاری گفت: اقتصاد در سال ۹۵ از نظر شاخص های اقتصاد کلان مورد ارزیابی قرار گرفت و نشانگر آن است که سال خوبی بوده و رشد اقتصادی بالای ۷ درصد و تورم تک رقمی و همچنین افزایش میزان اشتغال آفرینی تصویر خوبی از اقتصاد کشور در این سال را به ما نشان می دهد، اما اقتصاد ایران دو جنبه دارد که یک جنبه آن زیبا و جذاب و نشان دهنده رشد بالا و جنبه دیگر آن نگران کننده است.

نیلی با اشاره به پیش بینی وضعیت اقتصادی در سال ۹۶ تصریح کرد: در سال آینده بخشی از مکانیزم های رشد امسال ادامه خواهد داشت،‌ اما نه به میزان سال ۹۵. به عنوان مثال ارزش افزوده بخش نفت در سال آینده ادامه خواهد داشت اما در حدود ۴.۵ درصد خواهد بود. ظرفیت های خالی تولید نیز همچنان ادامه می یابد و تداوم آثار برجام هم در سال آینده مشاهده می شود.

وی افزود: رشد اقتصادی در سال آینده تابع دو موضوع داخلی و خارجی است. در بُعد داخلی با اتمام کار دولت یازدهم و شروع کار دولت دوازدهم مواجه هستیم. در بُعد بین الملی نیز دنیا همچنان بهت زده است و نمی داند قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد و به نظر اغلب تحلیل گران ابعاد زیادی از تحولات بزرگ بین المللی هنوز آشکار نشده و برای کشوری مانند ایران که در دوران مساعد گذشته برای برقراری ارتباط بین المللی موفق نبوده، ارتباط گیری در دوران جدید سخت تر خواهد بود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور بیان داشت: اقتصاد ایران با تنگناها و گلوگاه هایی مواجه است که باید برای حل سریعتر آن تلاش کنیم.
پژوهشکده پولی و بانکی
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: