bazarnews

کد خبر: ۱۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا معتقد است تهدیدهای تجاری دونالد ترامپ موجب اتحاد قدرت اقتصادی آسیا و آمریکای لاتین با کشورهای اروپایی شده است.
بازار نیوز - جرکی کاتاینن نایب رییس کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا گفت، مخالفت ترامپ با قراردادهای تجاری چند جانبه و تهدیدهای مالیاتی وی انگیزه 28 کشور اروپایی را برای تجارت آزاد و یا سرمایه گذاری های مشترک با کشورهایی مثل ژاپن، چین، هند، عربستان، امارات، مکزیک، برزیل و آرژانتین بیشتر کرده است.

 به نقل از بلومبرگ، وی افزود: افزایش نشانه های سیاست حمایت گرایی به خصوص از طرف آمریکا موجب شده است بقیه دنیا با ابراز مخالفت خود اعلام کنند، این رویکرد ما نیست و آن را نمی خواهیم.

اظهارات وی حاکی از آن است که رویکرد اقتصادی ترامپ برای کاهش کسری تجاری 502 میلیارد دلاری آمریکا بیشتر از اینکه برای اروپا یک تهدید باشد، یک فرصت است.

اتحادیه اروپا با توجه به چالش هایی مثل جدایی بریتانیا از این اتحادیه، لغو مذاکرات تجارت آزاد با آمریکا، دخالت روسیه در شرق اروپا، افزایش پوپولیسم و هجوم پناهجویان به این منطقه، به دنبال انگیزه های تازه اقتصادی می شود.

کاتاینن 45 ساله و نخست وزیر سابق فنلاند که هم اکنون مسوولیت پورتفولیو مشاغل، رشد و سرمایه گذاری در کمیسیون اروپا را بر عهده دارد، اظهار داشت: اولویت نخست اتحادیه اروپا در مقابل برنامه های ترامپ، کاهش تمامی تنش ها و تلاش برای ایجاد روابط آرام تجاری بین این دو شریک بزرگ اقتصادی دنیا است.

وی در عین حال با دفاع از اقتصاد لیبرال اتحادیه اروپا، این اتحادیه را یک ابرقدرت تجاری خواند که از فرصت های اقتصادی جدید در هرجای دنیا استقبال خواهد کرد.

کاتاینن تأکید کرد: از اینکه در دو ماه گذشته بسیاری از کشورها که با آنها در حال مذاکره بودیم و یا آنها که مذاکراتشان بسیار بسیار کند پیش می رفت، خواستار تسریع در روند مذاکرات و رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا شده اند، بسیار خوشحالیم. اتحادیه اروپا نهایت تلاش خود را برای استفاده از این فرصت سیاسی انجام خواهد داد. حمایت از تجارت آزادتر جهان در ذات ما است.

اتحادیه اروپا پس از نهایی شدن توافق تجارت آزاد با کانادا اکنون به دنبال رسیدن به اهداف اقتصادی دیگر از جمله تجدید توافق طولانی خود با مکزیک و همچنین به نتیجه رساندن مذاکرات چهارساله با ژاپن است.

سرعت بخشیدن به مذاکرات تجارت آزاد با هند، بلوک آمریکای جنوبی، شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سرمایه گذاری در چین از دیگر برنامه های اتحادیه اروپا به شمار می رود.

کاتاینن علاوه بر این از بهبود چشم انداز روابط اتحادیه اروپا با چین پس از بروز مشکلاتی در خصوص محموله های فولاد چین و محدودیت های صادرات مواد خام خبر داد و گفت: هدف ما سرعت بخشیدن به مذاکرات در خصوص سرمایه گذاری های دو جانبه است. من فکر می کنم روابط اروپا و چین عمیق تر خواهد شد.
پژوهشکده مالی و بانکی
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: