bazarnews

کد خبر: ۱۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
یادداشت
هر روز آمارهاى تازه اى از وضعیت اقتصادى امریکا بیرون مى آید و چون آمارها غالبا مثبت هستند ، هم موجب مى شوند که دلار أمریکا بالا رود و هم بازار بورس أمریکا پر رونق شود.
بازار نیوز -  در شرایط فعلى بازار بورس أمریکا براى چندمین بار پس از روى کار آمدن ترامپ رکورد تاریخى زده است و شاخص دلار أمریکا بالاى عدد صد جا خوش کرده است . اثر این تحولات بر اقتصاد جهانى نگران کننده است . امروز با بالاتر رفتن دلار دوباره قیمت نفت کاهش یافت و به مرز پنجاه دلار نزدیک شد. به نظر میرسد که آمار اشتغال روز جمعه ( که احتمالا خوب خواهد بود) ضربه دیگرى بر قیم نفت وارد کند و نفت را وارد کانال چهل دلارى کند. اگر در هفته آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو أمریکا نیز اقدام به بالا بردن نرخ بهره در أمریکا کند، این خود ضربه دیگرى بر بازار نفت و سایر کالاها خواهد زد. تحولات اقتصادى در امریکا ، بعد از آمدن ترامپ به سطحى نگران کننده رسیده است و اگر نرخ بهره در سال جارى ( سال ٢٠١٧ ) ، همان طور که ادعا شده است ، سه بار بالا برود ، دلار أمریکا در سطحى قرار میگیرد که مانع افزایش قیمت نفت و سایر کالاها مى شود. این مساله یکبار دیگر مشکلات جدى اقتصادى براى کشورهاى کالا پایه ایجاد خواهد کرد. کشورهاى منطقه خاور میانه به خاطر نفت  ، شیلى به خاطر مس ، برزیل به خاطر سنگ آهن و سایر معدنى ها ، استرالیا به خاطر سنگ آهن و طلا ، کانادا به خاطر نفت و طلا و سایر کالاهاى معدنى مثل نیکل ، افریقاى جنوبى به خاطر الماس و طلا ، نیوزیلند به خاطر کالاهاى لبنى و .... مستعد مشکلات مجدد اقتصادى خواهند شد. ترامپ نیز بر خود میبالد که نیامده اقتدار اقتصادى أمریکا را اعاده کرده و قدرت برتر أمریکا را باز پس گرفته است . اگر دولت ترامپ سیاستهاى کاهش مالیاتها و افزایش هزینه هاى دولتى و خصوصى را هم شروع کند این فرایند سخت تر و مسیر رشد پایدار کشورهاى کالا پایه لطمه جدى  خواهد خورد. ایران نیز از این مجموعه جدا نیست . طبیعى است که مشکل ترامپ نیز اینگونه حل مى شود که نرخ بالاى دلار نتیجه اجتناب ناپذیر قدرت اقتصادى أمریکا خواهد بود و طبیعى است که ترامپ دیگر به دنبال دلار ارزان نخواهد بود. اینکه دلار گران تا چه اندازه ، به خاطر آثار سوء آن بر اقتصاد أمریکا ، دولت ترامپ را هشیار میکند، نیاز به زمان دارد. امید است که قبل از لطمه خوردن دوباره کشورهاى کالا پایه ، این هشیارى مانع گران شدن زیاد دلار شود تا هم کشورهاى در حال ظهور و کشورهاى کالا پایه به نرخ رشد قابل قبولى برسند و هم مشکلات گران شدن دلار گریبان اقتصاد أمریکا را نگیرد.  

در هر حال شرایطى که بعد از دو ماه در أمریکا و جهان در حال شکل گیرى است ، نمى تواند نرخ رشد اقتصادى بالاى سه درصد جهان را تضمین کند. 
دکتر مرتضی ایمانی راد 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: