bazarnews

کد خبر: ۱۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
ارو در شرف سه انتخابات بزرگ است که همگی می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر ماهیت اتحادیه اروپا بگذارد
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، ماهیت وجودی اتحادیه اروپا با مشکل بسیار بزرگی مواجه شده است و به نظر نمی‌تواند از چالش‌های سیاسی که با آن مواجه شده سالم خارج شود. در صورت از بین رفتن بزرگترین بلوک تجاری دنیا  در جهان نه تنها کشورهای اروپایی بلکه سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از جمله آسیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بحران وجودی اتحادیه اروپا، انتخابات امروز هلند، انتخابات پیش‌ روی فرانسه و آلمان و احتمال افزایش خطر سرایت خروج از اتحادیه اروپا سبب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران در اروپا و آسیا با نگرانی شرایط را نظاره‌گر باشند.

بعد از هلند، فرانسه در ماه آتی انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت، سپس در آلمان انتخابات ریاست جمهوری برگذار می‌شود  و در ادامه در اوایل سال 2018 انتخابات سراسری در ایتالیا اتفاق خواهد اقتاد. هر 4 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و در هر کدام احتمال دارد حزب مخالف اتحادیه اروپا قدرت را در دست بگیرد.

با اتفاق برکزیت در بریتانیا و انتخاب ترامپ در ایالات متحده حزب‌های راست افراطی شهامت یافته‌اند تا وارد عرصه شوند و محبوبیت‌شان بسیار رشد کرده است. بعد از گذشتن چند سال از بحران بدهی، بیشتر کشورهای اروپایی با نگرانی که در زمینه مهاجرت و تروریسم وجود دارد در گرداب  پوپولیسم افتاده‌اند. قدرت گرفتن حزب‌های ضد اتحادیه اروپا تهدید بزرگی برای کشورهای دنیا و همچنین جهانی شدن است.

اتحادیه اروپا برای آسیا بسیار مهم است. 
مطمئنا عدم جهانی سازی به آسیا بسیار صدمه خواهد زد.  بسیاری از بازارهای بزرگ آسیا به دلیل یکپارچگی زیادی که در دنیا به وجود آمد قدرت گرفته‌اند و برای کشورهایی همانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور و مالزی تجارت برای رسیدن به رشد اقتصادی بسیار کلیدی است. 

آسیا بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است. چین بعد از آمریکا دومین شریک بزرگ اتحادیه اروپا است و ژاپن، کره جنوبی و هند در حال حاضر هفتمین، هشتمین و نهمین شریک بزرگ اتحادیه اروپا هستند. 

10 کشوری آسیای شرقی که آسه‌آن را تشکیل می‌دهند از نظر شراکت تجاری با اتحادیه اروپا در جایگاه سوم قرار دارند و این در حالی است که اتحادیه اروپا دومین شریک تجاری بزرگ منطقه آسه‌آن است. اتحادیه اروپا همچنین بیشترین سرمایه‌گذاری را در کشورهای آسه‌آن دارد و در حدود 22 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم آن‌ها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌آید.

خروج از اتحادیه اروپا بر روی تجارت و جریان مالی تاثیر می‌گذارد
هر کشوری که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود باید قرارداد دو جانبه یا چند جانبه با کشورهای دنیا ببندد. بریتانیا بعد از برکزیت شروع کرده قراردادهایی با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا منعقد کند. در حال حاضر اتحادیه اروپا با 60 کشور مختلف دنیا قرارداد تجاری ویژه دارد و به عنوان مثال اگر فرانسه از اتحادیه خارج شود آنگاه باید سعی کند همان قراردادها را با این 60 کشور ببندد.
 
کشورهای دیگر همچون چین و ژاپن  قراردادهای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا ندارند. این کشورها احتمالا  باید از چهارچوب WTO برای اینکه همچنان با کشورهای اروپایی خارج شده از اتحادیه اروپا  تجارت داشته باشند استفاده کنند. تمام مشارکت‌کننده‌های اقتصاد آزاد در حال حاضر شیب بسیار زیادی را در جهانی‌سازی می‌بینند و اگر کشور دیگری از اتحادیه اروپا خارج شود آنگاه نااطمینانی بر بازارهای آسیایی بسیار افزایش خواهد یافت.

چشم‌انداز پیچیده هلند
رهبر حزب "برای آزادی" هلند گیرت ویلدرز که دیدگاه‌های بسیار عجیبی بر ضد اسلام و مهاجرت دارد می‌تواند تیر بعدی را بر سینه اتحادیه اروپا شلیک کند. حزب راست افراطی هلند وعده داده که در صورت رای آوردن رفراندومی برای خروج از اتحادیه اروپا برگذار کند و احتمالا واحد پول خود را به حالت قبل برگرداند.

ویلدرز می‌گوید: "اتحادیه اروپا سازمان سیاسی است که در سر راه هویت و حاکمیت ملی ما قرار گرفته است. بنابراین من برنامه دارم تا از اتحادیه اروپا خارج شوم تا دوباره یک ملت شویم." نظرسنجی‌ها می‌گویند حزب "برای آزادی" مقداری در انتخابات پیشتاز است.

فرانسه بزرگترین نگرانی اتحادیه اروپا است
سلامت اتحادیه اروپا بسیار در گروی فرانسه است. در حال حاضر مارین لوپن در دور اول انتخابات فرانسه پیشتاز است. اگر وی قدرت را در دست بگیرد قول داده در همان 6 ماه اول پارلمان را برای برگذاری رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا مجاب کند.  همانند ویلدرز، وی وعده داده که فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد و واحد پولی را به حالت قبل یعنی فرانک برمی‌گرداند. همانند ترامپ که شعار "اول آمریکا" را انتخاب کرد شعار انتخاباتی خود را "ساخت فرانسه" برگزیده‌ است. 

فرکزیت به این معنی است که اتحادیه اروپا دو کشور از سه کشور بزرگ اقتصادی خود را در یک سال از دست خواهد داد. اگرچه بعد از خروج فرانسه اتحادیه اروپا همچنان باقی خواهد ماند اما ضررها در حدی است که امکان دارد بعد از 60 سال اتحادیه اروپا منحل شود. 

حتی اگر لوپن پیروز نشود نارضایتی در فرانسه از بین نخواهد رفت. بیکاری در چهار سال گذشته بالای 10 درصد قرار داشته است. یک نظرسنجی نشان می‌دهد در حدود 45 درصد از شهروندان اتحادیه اروپا دید منفی نسبت به مشارکت کشورشان در جهانی‌سازی دارند و می‌گویند نتیجه آن پایین آمدن دستمزد و شغل بوده است.

کاندیدای ریاست جمهوری دیگر فرانسه نیز دیدگاه‌های حمایتی دارد. رقیب اصلی لوپن در کارزار انتخاباتی، امنوئل ماکرون، بارها بر ضد سیاست‌های چین و دامپینگی که انجام می دهد شکایت کرده است. فرانس فیلون کاندید دیگر ریاست جمهوری گفته می‌خواهد اروپا توانایی این را داشته باشد تا بتواند از شغل و صنعتش در مقابل چین و آمریکا دفاع کند. 

همانند آمریکا، فرانسه امکان دارد بر روی مرزهایش تعرفه بگذارد. در هر دو صورت قدرت گرفتن یا نگرفتن حزب راست افراطی، سیاست‌های حمایتی اصلا خبر خوشی برای کشورهای آسیایی نیست.

آلمان بزرگترین امید اتحادیه اروپا
بر اساس دیدگاه آسیایی‌ها، در حال حاضر نگرانی بسیار کمی درباره انتخابات آلمان وجود دارد. اگر چه فشارهایی از طرف حزب راست افراطی وجود دارد ولی هیچ کدام از حزب‌های پیشتاز طرفدار خروج از اتحادیه اروپا نیستند.
در یک تصویر بزرگ‌تر، آلمان یکی از معدود طرفداران اتحادیه اروپا است. سیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان اخیرا گفته است که اتحادیه اروپا باید اقتصاد آسیا محور خود را ادامه دهد.
به طور مشابه رئیس انجمن فدرال  و  بالاترین مرتبه تجارت خارجی در آلمان گفته که برنامه‌های حمایتی آمریکا به آلمان اجازه می‌دهد تا رابطه تجاری خود را با چین تقویت کند.  چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری آلمان است  و ارزش معاملات تجاری آن‌ها به 180 میلیارد دلار می‌رسد. 
اما برکزیت و ترامپ یک موضوع را ثابت کرده‌اند: نمی‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد. تفکری که در حال حاضر در اروپا غالب است خارج شدن از اتحادیه‌ اروپا و مقابله با جهانی‌شدن است. ملی‌گرایی ممکن است سبب شود کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا خارج شوند و هرچه تعداد آن‌ها افزایش یابد همانند دومینو به کشورهای دیگر نیز سرایت خواهد کرد. 




خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: