bazarnews

کد خبر: ۱۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
ترزا می در حال بحث درباره شرایط خروج و بستن قرارداد با اتحادیه اروپا است. یک قرارداد بد می‌تواند تمام اتحادیه اروپا وارد رکود کند.
به گزارش خبرگار بازار نیوز، بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا تنبیه خواهد شد. مقامات رسمی کشورهای مختلف می‌گویند قرارداد برکزیت وضعیت کشور بریتانیا را نسبت به دورانی که در عضویت اتحادیه اروپا بود بدتر خواهد کرد. اما یک قرارداد بد برای بریتانیا به معنی قرارداد بد برای اروپا است و می‌تواند سبب رکود سنگین در کل قاره شود. 

مسلماً خروج از اتحادیه اروپا توافق بدی برای بریتانیا خواهد بود. اما چرا برای بریتانیا همچنان تصمیم بگیرد که از بلوک 28 ملیتی خارج شود بدون اینکه قواعد "چهار آزادی" را رعایت کند. 
"چهار آزادی" از اعضای دولت می‌خواهد که جریان سرمایه، خدمات، کالاها و مردم را به طور آزادانه قبول کند.  آزادی انتقال بین کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین نگرانی رأی‌دهندگان برکزیت است. 

یگایی ورهفستاد یکی از مذاکره‌کننده‌های اتحادیه اروپا بارها گفته است که بریتانیا نمی‌تواند قرارداد برکزیت را گلچین کند. ولفگانگ  شوابل وزیر مالی آلمان می‌گوید بریتانیا باید هزینه خروج از اتحادیه اروپا را پرداخت ‌کند و ادامه می‌دهد منو با غذای گوناگون وجود ندارد، یا کل منو را قبول می‌کند یا نمی‌کند. 

پیچیدگی سختی مذاکرات درباره هر چیزی از مهاجرت تا تجارت است. "برکزیت سخت" بارها توسط کارشناسان هشدار داده شده که ممکن است بدترین سناریو اقتصادی برای کشور بریتانیا را به همراه داشته باشد.

شرکت مالی ING هفته گذشته یادداشت بلندی برای مشتریانش درباره تأثیرات بالقوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فرستاده است درباره بدترین سناریویی که ممکن است اتفاق بیافتد می‌نویسد:

" دو طرف در حال مذاکره برای حداقل کردن آسیب‌های اجتماعی برکزیت هستند و امیدواریم که بتوانند به نتایج خوبی برسند اما همه‌چیز ممکن است بد پیش برود. تغییرات سیاسی یعنی اینکه چالش‌های بسیاری به وجود خواهد آمد و در مورد بریتانیا این نا اطمینانی می‌تواند سبب شود شرکت‌های بزرگ به‌جای سرمایه‌گذاری تنها بنشینند و نگاه کنند. خانوارهای بریتانیایی نیز ممکن است محتاط‌تر شوند و فعالیت‌های خود را بیش از چیزی که انتظار می‌رود محدود کنند."

این سازمان ادامه می‌دهد: " امکان دارد استرلینگ به دلیل نگرانی‌های زیادی که درباره برکزیت وجود دارد بیشتر افت کند و سپس تورم بیش از چیزی که انتظار می‌رود بالا بماند و قدرت خرید را در اقتصاد تحت تأثیر قرار دهد. در حالت‌های بدتر سیاست‌های غلط به همراه نا به سامانی اقتصادی و سرایت مالی به‌احتمال‌زیاد به رکود اقتصادی در سراسر اروپا منجر خواهد شد."

پیش‌بینی‌های انجام‌شده درباره گفت‌وگوی برکزیت و تأثیرات آن بر اقتصاد اصلاً خوب نیست.
ترزا می بین زمین آسمان گیر کرده است. وی باید طرفداران برکزیت که به دنبال محدودیت مهاجرت هستند را ساکت کند و در طرف مقابل مطمئن شود  که اقتصاد سقوط نخواهد کرد.
اما طرفداران برکزیت همه‌چیز را می‌خواهند.
به‌عنوان‌مثال جان کورتیس متخصص نظرسنجی در کنفرانس روز دوشنبه آماری ارائه داد که بر اساس جامعه بریتانیا از ترزا می می‌خواهند تا اتحادیه اروپا را از جهات بسیار زیادی کنار بگذارد. بیشتر رأی‌دهندگان قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اروپا را حمایت می‌کنند اما از نخست‌وزیر خود می‌خواهند تا کنترل بسیار زیادی بر مهاجرانی که از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا می‌آید اعمال کند.

بانک برنبرگ هفته گذشته گفت: اتحادیه اروپا بیشتر از بریتانیا خودش را می‌تواند با شرایط وفق دهد زیرا قسمت عظیمی از تولید ناخالص داخلی بریتانیا به تجارت آزاد بین دو کشور بستگی دارد. اگر به سایت WTO مراجعه کنید تعریف‌های بسیار زیادی که اعمال می‌شود را خواهی دید. اگر داده‌های مربوط به آمریکا را دانلود کنید آنگاه متوجه می‌شوید که اگرچه خلاصه است ولی 19575 خط متن است. یعنی اینکه بریتانیا و اروپا باید خودشان را هرچه موقعیت را شناسایی کنند و آماده افزایش هزینه‌ها بر واردات باشند. رکود سنگین در بریتانیا به طور مشخص در کشورهایی همچون هلند، بلژیک و ایرلند که مهم‌ترین شریک تجاری بریتانیا هستند احساس خواهد شد.

شرایط نااطمینانی موجود در اتحادیه اروپا و بریتانیا به نفع هیچ یک از کشورها نیست و احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا بعد از رای آوردن لنپن کاندیدای راست افراطی شرایط را بدتر خواهد کرد. 
 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: