bazarnews

کد خبر: ۱۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز:
یک کارشناس اقتصادی در خصوص نحوه اجرای قاعده 2 الف گفت: اعمال سراسری قاعده 2 الف خلاف تجربه کشوره‌های پیشرفته است.
بازار نیوز - روح الله سعیدی در گفتگو با بازار نیوز در خصوص قاعده 2 الف گمرک گفت: این قاعده یکی از قواعد جهانی طبقه بندی کالا در سیستم هماهنگ شده گمرکات است که در تمام جهان مرسوم و در حال اجرا است و در موارد بسیاری مانع از ورود غیرقانونی کالا به کشورها از طریق استفاده از خلاهای نظارتی می شود.

وی افزود: طبق قاعده 2 الف تعرفه گمرکی برای کالاهایی که به صورت پیاده شده وارد می شوند و در نهایت ویژگی کالای نهایی را دارند به میزان تعرفه خود کالا محاسبه و اعمال می شود و تفکیک قطعات یک محصول مانع از کاهش تعرفه گمرکی آن ها به تعرفه قطعات نمی شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته کشورها در شرایط خاص متناسب با شرایط و سیاست های اقتصادی و گمرکیشان این قاعده را اجرا می کنند و ممکن است به عنوان مثال کشوری برای افزایش واردات کالایی خاص یا قطعاتی از یک کالا که در داخل نیاز مبرم به آن دارد تخفیف های گمرکی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با راه اندازی گمرک الکترونیک و تاکید جدی تر بر اجرای قانون، توانسته آمار قاچاق را کاهش دهد. با این وجود هنوز شاهد خلاها و ناهماهنگی هایی هستیم.

سعیدی در خصوص نحوه اعمال قاعده 2 الف در ایران گفت: در برخی حوزه هایی که تولید کنندگان ما به تکنولوژی روز دنیا دست پیدا کرده اند و توان رقابتی دارند باید این قاعده با قدرت تمام اجرایی شود تا واردکنندگان با دور زدن قانون در چرخه تولید ملی خللی ایجاد نکنند. اما  به نظر من وزارت صنعت و گمرک می توانند در مواردی که هنوز صنایع ما قدرت تولید رقابتی با خارج را ندارند معافیت هایی را در نظر بگیرند. 

وی در پاسخ به اینکه مرجع تخصصی رسیدگی به نحوه اجرای قاعده 2 الف کیست، گفت: قاعدتا اجرا و اعمال این قاعده توسط گمرک انجام می پذیرد اما اینکه کدام کالا مشمول قاعده 2 الف می شود و کدام کالا مشمول نیست توسط مراجع تخصصی باید اعلام نظر شود تا نظرات کارشناسی باشند. به عنوان مثال در بحث دارو وزارت بهداشت باید نظر دهد و در صنعت وزارت صنعت و باقی حوزه ها هم به همین منوال.

وی در پایان اضافه کرد: همان طور که اشاره کردم این قاعده یک قاعده جهانی است اما نحوه اجرای آن در کشورهای مختلف قدری متفاوت است و به نظر نهادهای تخصصی و گمرک بستگی دارد. به زعم من در ایران هنوز زود است که این قاعده را برای تمام بخش ها اجرا کنیم و باید بخش به بخش به صورت جداگانه بررسی شود. دلیلش هم این است که در صورت اجرای قاعده 2 الف برای تمام حوزه ها تولید برخی کالاها در داخل ولو در ابتدا به شکل مونتاژ راه نخواهد افتاد و به طبع آن اشتغالی که می توانست ایجاد شود منتفی می گردد و برای تامین این کالاها ناچار خواهیم بود کالای تولید و مونتاژ شده کشورهای دیگر را وارد کنیم و این بر خلاف تجربه کشورهای تازه توسعه یافته است و منطق توسعه اقتصادی ایجاب می کند اجرای تعرفه‌های گمرکی به صورت گام به گام انجام شود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: