bazarnews

کد خبر: ۱۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
احمدی‌نژاد در سخنانی با تاکید بر اینکه قصد شرکت در انتخابات "به معنی اینکه رئیس‌جمهور شود" را ندارد دست به پیش بینی زد.
بازار نیوز - محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری اسپانیایی EFE که در پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شد در پاسخ به سوال درباره پیش بینی انتخاب مجدد روحانی در دور دوم انتخابات گفت: من فکر می‌کنم اگر آقای بقایی هم باشند؛ حتما نتیجه یک چیزِ دیگر است.
 
اهم سخنان محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه را در زیر می خوانید:
 
هر انتخابات هم یک گام به جلو و یک فرصت جدید برای ارتقاء معرفت ملت ایران و مرزبندی هایش با خوبی ها و بدی ها و همچنین برای تصمیم گیری های آینده اش بوده است. من مطمئنم در انتخابات امسال هم یک گامِ بلند برداشته خواهد شد. یعنی ملت ایران یک تصمیم بزرگ خواهد گرفت و فرصت بزرگ تری را برای خودش و البته برای بشریت ایجاد خواهد کرد.  
 
 مسائل اقتصادی و سیاسی ، فشارهای دولت آمریکا و متحدینش ، بالاخره موجد یک سری مشکلات بوده است که باید از آنها عبور کنیم. ان شاءالله ملت ایران به سرعت این مشکلات را پشت سر خواهد گذاشت تا بتواند در مسیری که داشته، راهِ خودش را ادامه بدهد.
 
 بالاخره آقای ترامپ هم از درونِ همین نظام امریکا بیرون آمده است . مسلم است که سیاستِ اصلی آمریکا در پشت صحنه تنظیم می شود و روسای جمهور و آن هایی که جلوی صحنه دیده می شوند؛ اجرا کننده تصمیمات هستند. این طور نیست که این ها خودشان سیاست گذار باشند.  
 
 داخل خود آمریکا هم مشکل خیلی زیاد است. تبعیض نژادی، فاصله طبقاتی، فقر، فسادِ… همین هایی که این دفعه اقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش گفت و نظام حکومتی و اقتصادی و رسانه ای آمریکا را فاسد خواند. با فشاری که در رسانه و فضای تبلیغاتی می آوردند همیشه مانع از این بودند که مسائل داخلی آمریکا بروز و ظهور داشته باشد و به عنوان اولویت روی میز قرار بگیرد. در انتخابات اخیر آمریکا دیگر نتوانستند جلوی فوران مسائل داخلی را بگیرند. بخش های عمده مباحث خانم کلینتون و آقای ترامپ، مسائل داخلی بود. معنایش این است که حکومت امریکا الان مجبور شده است بخاطر فشارهای داخلی، حل مسائل داخلی آمریکا را در اولویت قرار دهد.  

کدام یک از مسائل داخلی آمریکا را آقای ترامپ می تواند حل کند؟ خود ایشان گفته است که ۷۰ میلیون نفر فقیر در آمریکا وجود دارد. او چطور می تواند ۷۰ میلیون نفر را از فقر نجات دهد؟ از این به بعد چطور می خواهد این کار را انجام دهد؟ شرایط سخت است. یا چگونه می خواهد فساد نظام اداری را درست کند؟ یک نظامی به مدت هفتاد سال در هم پیچیده شده است و همه عناصر فعال آن کاسب هستند ! چطور می خواهد آن را حل کند؟ و مسائل متعددی که در داخل آمریکا و همچنین بین ایالت ها وجود دارد رتق و فتق کند.
 
من معتقدم این بحث های سطحی مربوط به مهاجرت ها و اوباماکر ، طرح فریب است. آقای ترامپ ۵۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی را اضافه کرده است که معنای آن جنگ است. علی رغم اینکه ایشان به مردم قول داد که مسائل داخلی را در اولویت قرار خواهد داد؛ همچنان با مساله درست کردن در دنیا ، می خواهد مسائل داخلی را حل کند و این رویکرد را باید از قبل شکست خورده و تمام شده دانست.  
 
 در پاسخ به این سوال که آیا در ایران این اتفاق نمی افتد که سیاست ها پشت صحنه تعیین شود و رئیس جمهور یک مجری باشد؟ اصولا دموکراسی کنترل نشده در دنیا وجود ندارد. همه به یک نسبتی کنترل می شوند تا هرج و مرج بوجود نیاید. ایران هم مستثنی از این مساله نیست. اما من معتقدم نسبت کنترل در ایران خیلی کمتر از امریکاست.
 
در پاسخ به سوالی درباره انتقادات اخیر او در سخنرانی اهواز و اینکه آیا نیاز است که تغییری در جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیافتد؟ من شما را به متن سخنرانی ارجاع می دهم. لطفا یکبار دیگر آن را خودتان گوش کنید. یعنی شما نمی خواهید به خودتان زحمت بدهید بروید آن را بخوانید؟! روشن است که! من از رفتار و روش مشخصی انتقاد کردم که مخاطب آن هم معلوم است اما به نظر می رسد که رسانه ها دنبال چیزهای دیگری هستند!
 
 
  در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد دولت روحانی} می توانید آمار های اجتماعی-اقتصادی را بگیرید و مقایسه کنید!
 
 توافق هسته ای در ایران به طور قانونی و رسمی مورد قبول قرار گرفت. یعنی مراجع قانونی پذیرفتند و رهبری انقلاب هم پایبندی شان را به آن اعلام کردند. به لحاظ حقوقی، یک معاهده است. اما به لحاظ محتوایی مطالبی از دو طرف گفته شد که بعدها معلوم شد نه! این ها نبوده است. یک سری توقع خیلی بزرگی بوجود آمد که با این توافق مسائل حل می شود؛ اقتصاد سامان می گیرد؛ روابط ایران با کشورهای مسلط بر جهان بهتر خواهد شد و تحریم جدیدی اتفاق نخواهد افتاد. بیشتر از طرف ایرانی و کمتر از طرف آمریکایی و گروه پنج بعلاوه یک بود. اما بعدا که با تحریم های جدید در روابط اقتصادی مواجه شدیم، دیدیم نه! چنین ظرفیتی در این برجام پیش بینی نشده است.  

  نمی توانیم اینطور قضاوت کنیم که این توافق "برجام" سودمند نبوده بالاخره رفتند قرارداد بستند اما آن چیزهایی که ادعا می شد هنوزگیر ملت نیامده است. ولی بالاخره این یک توافق حقوقی است.
 
 در "انتخابات" به معنی اینکه بخواهم رئیس جمهور شوم؛ نه! شرکت نمی کنم. هیچ وقت نمی خواستم. یعنی ریاست جمهوری هیچوقت برای من یک هدف نبوده است.این چیزی که به عنوان ادبیات سیاسی مطرح است به نظرم مناسب نیست. یعنی اهداف انسانی نمی تواند در قالب این چارچوب ها و این ادبیات سیاسی محقق شود.  
 
 اینکه عده ای خود را حق مطلق بدانند و بقیه را بخواهند خراب کنند، نتیجه اش همان استکبار است. شیطان هم همین را گفت و خود را برتر از انسان دانست که در نتیجه ، دنیا را خراب کرد. هیچ کس حق ندارد خود را برتر از دیگران یا حق مطلق بداند. ما باید به هم کمک کنیم. ایده ها ، اراده ها و توان ها را صادقانه روی هم بگذاریم تا وضعیت به طور اساسی اصلاح شود .این را من برای همه جای دنیا می گویم. آمریکا و اروپا و آسیا هم همین طور است. تا زمانی که همه صادقانه دست در دست هم نگذاریم؛ اصلاح اساسی نخواهیم داشت.
 
 "در دوران ریاست جمهوری" هیچ قانونی برای فیلتر شدن توئیتر وجود نداشت. یعنی مردم هیچوقت منع قانونی نداشتند. الان هم ندارند. خیلی ها می توانند سایت ها را فیلتر یا هک کنند اما این تصمیم قانونی از سوی هیچ مرجعی نبوده است که مثلا دولت تصمیم بگیرد فیلتر کند! اصلا مگر می شود جلوی پیشرفت و ارتباط انسان ها را گرفت؟! حتما نمی شود.  
 
"در پاسخ به سوال درباره پیش بینی انتخاب مجدد روحانی در دوم دوم انتخابات" من فکر می‌کنم اگر آقای بقایی هم باشند؛ حتما نتیجه یک چیزِ دیگر است.
 
 دعوا بر سر قدرت نیست؛ نگاهِ من به عرصه سیاست این است. یعنی اگر من در آمریکا هم بودم و می خواستم کاندیدای ریاست جمهوری شوم، حتما باید از روش درست استفاده می‌کردم نه روشی که قبول ندارم.  
 
الان شرایط در دنیا خوب است و ان شاءالله بزودی شاهد وقوع اتفاقات خیلی خوب در دنیا خواهیم بود.
فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: