bazarnews

کد خبر: ۲۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
زهرا احمدی نژاد متخصص بیماری‌های عفونی درباره طرح تحول سلامت می‌گوید: اگرچه این طرح همانند هر طرح بزرگ دیگر دارای مشکلاتی هست اما فکر می‌کنم بزرگ‌ترین برنده آن خود مردم هستند.
به گزارش بازار نیوز، دکتر زهرا احمدی‌نژاد متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه درباره مشکلات دارو و سلامت در دوره دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: ما در دوره آقای احمدی نژاد با مشکلاتی مواجه بودیم که به جرأت در این 30 سالی که در کار پزشکی فعالیت می‌کنم هیچگاه شاهدش نبودم. به طور کلی مریض‌هایی که دچار سل می‌شوند داروها باید به طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد ولی در آن دوره این داروها را به دلیل کمبود کشوری حتی نمی‌توانستیم در اختیار مردم قرار بدهیم. از این کمبودها البته در بیماری‌های صعب العلاج همچون سرطان‌ها بسیار زیاد بود.

وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگری که در بحث سلامت در آن دوره مواجه بودیم  امکانات آزمایشی و تشخیصی بود. به دلیل عدم امکان ورود تجهیزات پزشکی در تشخیص بیماری‌ها با مشکل مواجه بویم. ما با حداقل امکانات تشخیصی درمان مریضی‌ها را انجام می‌دادیم. این دوره برای مردم، و ما به عنوان پزشک بسیار سخت گذشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی در زمینه شعار خودکفایی کشور در تولید دارو گفت: در بحث تجهیزات پزشکی و دارو خیلی بعید است کشوری  بتواند به طور کاملا مستقل  گام بر ‌دارد.  شرایط جهانی در حال حاضر به گونه‌ای است که کشورها با تبادل امکانات در توسعه و تولید به یکدیگر کمک می‌کنند. ما ممکن است در تولید برخی از دارها خودکفا باشیم؛ ولی  به این معنی است که ما محصول نهایی را تنها به طور مستقیم وارد نمی‌کنیم و در تولید آن به محصولات کشورهای دیگر نیاز داریم. به این دلیل بود که ساخت دارویی همانند آلبومین که ظاهرا تمام آن تولید داخل است در دوران آقای احمدی‌نژاد به مشکل برخورد. 

وی  در انتقاد به سیاست دارویی آقای احمدی‌نژاد می‌گوید: در دوران آقای احمدی‌نژاد برای این که مشکل دارو حل بشود واردات را آزاد کرده بودند. به همین دلیل آنقدر کار واحدهای نظارتی سنگین شد که زمان کافی برای کنترل کیفیت داروها وجود نداشت و داروها با کیفیت‌های متفاوتی وارد کشور می‌شد. متاسفانه مسئولین تنها در این فکر بودند که ما مشکلی نداریم و تحریم‌ها باعث ایجاد فرصت برای ما شده است. در حالی که واقعیت طور دیگری بود. 

زهرا احمدی‌نژاد درباره طرح تحول سلامت آقای روحانی گفت: طرح سلامت گامی بود که باید سالیان قبل برداشته می‌شد. من در دوره کاری خودم به کرات با این صحنه مواجه می‎شدم که مردم به دلیل ناتوانی مالی جان خود را تحت تاثیر خطرات جدی قرار می‌دهند. در کنار مشکلاتی که مردم در پرداخت هزینه‌ها داشتند، به دلیل امکانات پایین بیمارستان‌های دولتی دائما باید برای تهیه دارو و تجهیزات مورد نیاز از بیمارستان خارج می‌شدند و در داروخانه‌های سطح شهر و حتی از اماکن غیر قانونی مانند ناصر خسرو دارو و تجهیزات خود را تهیه می‌کردند. 

وی ادامه می‌دهد: این اتفاق، حداقلی بود که دولتمردان باید برای مردم انجام می‌دادند. در زمان آقای هاشمی که دوران بعد جنگ و سازندگی بود. در زمان آقای خاتمی هم هر هفته مشکلات و سنگ اندازی‌های عجیبی در مقابل ایشون انجام می‌شد.  در دوره آقای احمدی‌نژاد علیرغم درآمدهای زیادی که دولت داشت اما هیچ توجهی به بخش سلامت نکرد. سرانجام دولت آقای روحانی همت کرد و این طرحی که سالیان قبل قرار بود اجرا شود را عملیاتی کرد. 

این استاد دانشگاه در انتها گفت: اگرچه این طرح همانند هر طرح بزرگ دیگر دارای مشکلاتی هست اما فکر می‌کنم بزرگ‌ترین برنده آن خود مردم هستند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: