bazarnews

کد خبر: ۲۰۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
طرح هر خانوار ایرانی؛ یک شاغل (کارانه به جای یارانه) به شرط چشم‌پوشی خانواده‌ها از دریافت یارانه نقدی؛ طرح اشتغالی ویژه‌ای است که از سال ۹۲ در جریان است.
بازار نیوز -  اخیرا و در جریان مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم، یکی از کاندیداها از طرحی رونمایی کرد که طی آن عنوان شد از طریق ثبت نام کارجویان و بیکاران در سامانه ای با عنوان کارانه؛ هر فرد بیکار تا زمان یافتن شغل ماهیانه 250 هزار تومان دریافت خواهد کرد.

مسلم خانی ، گفت: طرح هر خانوار ایرانی؛ یک شاغل (کارانه به جای یارانه) در راستای هدایت بهینه یارانه های نقدی خانوار به سوی کارآفرینی و اشتغال پیش از این تدوین و ارائه شده بود. طبق این طرح پیش بینی شده بود که به شرط چشم پوشی خانواده ها از دریافت یارانه های نقدی ماهانه (به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال) می توانند یکی از اعضای خود را که در جمعیت فعال قرار دارد و بیکار است را برای حضور در طرح عملیاتی یک خانوار؛ یک شغل معرفی نمایند. این افراد در پروژه های مشاغل عمومی اشتغال خواهند یافت.

مدرس کسب و کار و کارآفرینی تاکید کرد: پس از شناسایی واجدین شرایط، پروژه های مشاغل عمومی توسط وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی با توجه به وظایف و رسالت های سازمانی آنها تعریف می شود و بیکاران شناسایی شده با توجه به توانایی ها، مهارت ها و تخصص هایشان در پروژه های یادشده سازماندهی می شوند.

مشاور حوزه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حداقل دستمزد کارجویان مورد اشاره معادل حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است که بخشی از این دستمزد از محل یارانه های اعضای خانوار و مابه التفاوت آن از محل درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تامین می شود.

خانی گفت: ماهانه بیش از 42000 میلیارد ریال یارانه مستقیم به حساب سرپرستان خانوارهای ایرانی واریز می شود که پس از اجرای طرح "هر خانوار ایرانی؛ یک شاغل" یارانه های یاد شده در قالب دستمزد به شاغلین در طرح های مشاغل عمومی پرداخت خواهد شد.

وی درباره فواید و محاسن اجرای طرح افزود: با اجرای طرح توسعه ای "هر خانوار ایرانی؛ یک شاغل" ضمن هدایت بهینه روند کنونی پرداخت یارانه های به سمت کارآفرینی و اشتغال، به ارتقاء فرهنگ کار و کارآفرینی و احیاء کرامت انسانی مردم کمک شایان توجهی خواهد شد.

پیش از این نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی با عنوان طرح ملی اعطای کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی به جویندگان کار ارائه شده بود که چکیده آن به شرح زیر است:

عنوان طرح:

- اعطای کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی به جویندگان کار

مجری طرح:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال)

مخاطبین طرح:

- جمعیت فعال اقتصادی (کارجویان در مرحله اول و کلیه شاغلین کشور در مرحله دوم)

پشتوانه قانونی طرح:

- ماده (17) آیین نامه اجرایی بندهای (الف) تا (ه) ماده (80) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (تصویب نامه شماره 31616ت47436ه-1391.02.20 هیات وزیران)

- ماده 11 سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب: برقراری حمایت های مؤثر از بیکاران برای افزایش توانمندی های آنان در جهت دسترسی آنها به اشتغال پایدار.

- ماده ‌107 قانون کار جمهوری اسلامی ایران: در اجرای‌ اهداف‌ قانون‌ اساسی‌ و به‌ منظور اشتغال‌ مولد و مستمر جویندگان‌ کار و نیز بالا بردن‌ دانش‌ فنی‌ کارگران‌، وزارت‌ کار و امور اجتماعی‌ مکلف‌ است‌ امکانات‌ آموزشی‌ لازم‌ را فراهم‌ سازد.

برخی از اهداف صدور این کارت عبارتند از:

- ایجاد بانک اطلاعات جامع، کامل و بهنگام از"جویندگان کار" در مرحله اول و "تمام نیروی کارشاغل در کشور" در مرحله دوم

- حمایت مالی از کارجویان به منظور کسب آموزش مهارت های فنی حرفه ای و سایر مهارت های کسب و کار و کارآفرینی

- حمایت مالی از جویندگان کار به منظور دریافت مشاوره شغلی و کاریابی

هدف اصلی از اجرای طرح:

با اعطای "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" به کارجویان، بانک اطلاعاتی کامل و قابل اعتمادی ایجاد خواهد شد که امکان دسترسی کارفرمایان، کارجویان، موسسات مشاوره شغلی و کاریابی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و سایر ذینفعان بازار کار به این بانک فراهم می شود و امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیح، دقیق و مناسب برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور ایجاد می شود.

نکته:" کلیه اطلاعات هویتی، تحصیلی، آموزشی و مهارتی، سوابق کار، علایق و استعدادهای بالقوه و بالفعل کارجویان در "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" آنان وجود دارد و این اطلاعات"هر شش ماه یکبار" توسط کارجویان بهنگام می شود.

مزایای کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی:

- کارجویان دارای "کارت های اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" می توانند با استفاده از این کارت ها از آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های کسب و کار و کارآفرینی که توسط بخش خصوصی ارائه می شود برخوردار شوند.

- امکان دریافت مشاوره های شغلی کارشناسی و کاریابی از طریق موسسات مشاوره شغلی و کاریابی که در بخش غیردولتی قرار دارند و زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می نمایند برای کارجویان دارای کارت فراهم می شود.

- سایر حمایت هایی که از کارجویان باید انجام شود (از جمله اعطای مقرری بیکاری و ...) نیز از طریق "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" انجام خواهد شد.

ویژگی های مهم "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی":

- امکان واریز "یارانه های نقدی ماهانه کارجویان" به "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" آنان وجود دارد

- کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی"برای هر کارجو حداکثر به مدت سه سال شارژ خواهد شد و در این مدت کارجو باید امکان حضور در بازار کار را به دست آورده باشد.

- اعتبار مالی پیش بینی شده در "کارت های اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی"صرفا در "مراکز آموزش فنی و حرفه ای بخش غیردولتی زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور"،"موسسات آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار بخش خصوصی زیر نظر موسسه کار و تامین اجتماعی" و "موسسات مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی" قابل هزینه شدن می باشد و امکان دریافت مبالغ موجود در کارت به صورت نقدی وجود ندارد.

- "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی"به منزله "کارت شناسایی رسمی جویندگان کار"خواهد بود و تمام خدماتی که از سوی دولت به کارجویان ارائه می شود (پرداخت وام های کارآفرینی، خوداشتغالی، اشتغال زایی، ایجاد تعاونی، راه اندازی کسب و کارهای شرکتی و ...) صرفا از طریق این کارت خواهد بود و مبالغ تسهیلات وام و ... به شماره حساب این کارت واریز خوهد شد.

- شرط لازم برای استخدام کارجویان در نهادهای دولتی و غیردولتی، دارا بودن "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" است و کارجویان برای استخدام در بخش های دولتی و غیردولتی ملزم به ارائه این کارت هستند.

- اعطای هرگونه مجوز کسب و کار به جویندگان کار به صورت انفرادی یا گروهی منوط به داشتن "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" خواهد بود.

- "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" برای جویندگان کار به منزله "کارت شناسایی ملی"برای عموم مردم خواهد بود و کارجویان برای برخوردار شدن از حمایت ها و مشوق های مختلف پیش بینی شده در سیاست های فعال بازار کار ملزم و مکلف به دارابودن این کارت هستند.

- دارندگان "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" مکلف هستند"هر شش ماه یک بار" به "سامانه شبکه ملی اطلاعات بازار کار" مراجعه نمایند و نسبت به "اصلاح و بهنگام سازی اطلاعات خود در این سامانه" اقدام نمایند.

- وزارتخانه های"آموزش و پرورش"،"علوم، تحقیقات و فناوری" و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" مکلف هستند قبل از صدور"مدرک فارغ التحصیلی"، دانش آموزان و دانشجویان را برای دریافت "کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی" به "وزات تعاون،کار و رفاه اجتماعی معرفی نمایند.

مراحل انجام طرح اعطای کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی به کارجویان:

- مرحله اول: تجمیع بانک های اطلاعاتی معتبر کشور (بانک اطلاعات ایرانیان؛ بانک اطلاعات شبکه ملی اطلاعات بازار کار؛ بانک اطلاعات ثبت احوال؛ بانک اطلاعات بیمه تامین اجتماعی و سایر بانک های مرتبط و متناسب)

- مرحله دوم: پالایش اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی مقدماتی پایه (با رفع همپوشانی های بانک های اطلاعاتی موجود در کشور می توان به یک بانک اطلاعاتی مقدماتی پایه ای دست یافت)

- مرحله سوم: فراخوان کارجویان برای ارائه اطلاعات کامل و مستند

- مرحله چهارم: طبقه بندی اطلاعات و طراحی ساز و کارهای لازم برای هدایت کارجویان به سمت آموزش های فنی و حرفه ای مناسب و متناسب و همچنین آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار

- مرحله پنجم: هدایت کارجویان برای دریافت مشاوره های شغلی کارشناسی و اجرای "نظام طراحی مسیر شغلی برای کارجویان"

- مرحله ششم: صدور کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی از طریق بانک های عامل و توزیع آنها در میان کارجویان

- مرحله هفتم: اشتغال به کار (کاریابی، استخدام، خوداشتغالی، تشکیل تعاونی، تشکیل شرکت و سایر شیوه های رایج راه اندازی کسب و کار)

فاز صفر طرح:

- این طرح در فاز صفر برای دویست هزار نفر از مددجویان جویای کار تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در کل کشور اجرا خواهد شد

فاز یک طرح:

- در فاز اول، کارت اعتباری برای کسانی که اطلاعات آنها در سامانه "شبکه ملی اطلاعات بازار کار" به ثبت رسیده است (بیش از صد هزار نفر) صادر خواهد شد

فاز عمومی طرح:

- کارت اعتباری مهارت آموزی و شغل یابی در فاز نهایی برای تمام کارجویان کشور (بیش از دو میلیون و نهصد هزار نفر) صادر خواهد شد

فاز توسعه ای طرح:

- این کارت در فاز توسعه ای طرح، به عنوان "شناسنامه الکترونیکی نیروی کار" برای تمام نیروی کار شاغل در کشور صادر خواهد شد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
0
1
خخخخخ اینم به نام خودتون زدین!! د اگه شما اجراش کرده بودین پس چرا الان به کسی کارانه نمیدین؟! حرف حرف حرف دروغ...!
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: