bazarnews

کد خبر: ۲۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
احراز صلاحیت به شرکت‌های ایرانی برای فاز١١
غلامرضا منوچهری گفت: اگر توتال به تعهداتش عمل نکند قرارداد به صورت یک جانبه لغو می شود.
بازار نیوز - معاون شرکت ملی نفت در امور توسعه و مهندسی در نشست خبری گفت: برنامه ما افزایش تولید نفت خام به میزان سه میلیون بشکه طی ١٠ سال آینده است و ایجاد اشتغال در صنعت نفت به صورت مستقیم و غیر مستقیم امری مهم است که دنبال می شود.
وی افزود: فضایی را فراهم خواهیم کرد که کارشناسان ایرانی به کشور بازگردند و با شرکت های داخلی و یا بین المللی همکاری کنند.

وی همچنین گفت: کندی در اجرای طرح ها موجب عدم النفع بسیاری شده است، در پارس جنوبی تاخیر در اجرای پروژه ها ده ها میلیارد دلار لطمه وارد کرده است.
وی ادامه داد: با حضور شرکت های بین المللی زمان اجرای پروژه ها را کوتاه و کیفیت را ارتقا خواهیم داد و از حضور شرکت های ایرانی استفاده و همچنین ساخت داخل را مد نظر قرار خواهیم داد.

منوچهری افزود: قراردادهای جدید نفتی در ماهیت تفاوتی با قراردادهای بیع متقابل ندارد و تعهدات پیمانکار افزایش یافته است وبه روایتی یک سال و دو ماه و به روایتی ١٨ ماه مذاکرات با توتال برای قرارداد فاز ١١ به طول انجامید، در سایه این مذاکرات سنگین، مدل جدید قراردادهای نفتی آب دیده شد.

وی گفت: در روند انعقاد قراردادهای دیگر می توانیم سرعت بیشتری بدهیم ، البته باید توجه کرد قراردادهایی که از طریق مناقصه نهایی می شود زمان خودش را می برد و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی به ریاست دکتر جهانگیری، تا پایان سال جاری باید ١٠ قرارداد جدید نفتی را به پایان برسانیم (منعقد کنیم).

وی همچنین گفت: البته پیگیری این قراردادها به صورت مناقصه و مذاکره به صورت موازی پیش می رود.
وی افزود: میدان نفتی آزادگان یکی از میادین نفتی است که در این ١٠ قرارداد گنجانده شده است، روس ها در توسعه آزادگان حضور نخواهند داشت اما در موارد دیگری حضور دارند و فاز ١١ تنها فاز باقیمانده از پارس جنوبی بود که توسعه آن اهمیت بسیاری داشت، عمده فازهای پارس جنوبی نیز از طریق ترک مناقصه انجام شده بود و براورد وزارت نفت این بود که از این طریق و با قرارداد توتال فاز ١١ سریع تر توسعه می‌یابد.

منوچهری گفت: مرسوم نیست که قراردادهایی که در این مقیاس منعقد می شود، منتشر شود، این قراردادهای مهر سرّی و محرمانه دارد و از نظر چانه زنی هم به ضرر ما است چرا که در حال مذاکره با سایر شرکت ها هستیم، البته این قرارداد برای مراجع عالی کشور محرمانه نیست و به مراجع لازم ارائه شده است.

وی ادامه داد: در مورد فاز ١١ کار بر اساس احراز صلاحیت به شرکت های ایرانی داده می شود و به توتال اعلام کرده ایم در لیست هایش حتما شرکت های ایرانی حضور داشته باشند.و در قرارداد فاز ١١  در سه جا پیش بینی کردیم که اگر پیمانکار به تعهداتش عمل نکرد، قرارداد به صورت یک جانبه لغو می‌شود.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: