bazarnews

کد خبر: ۲۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دنبال اعلام دولت اقلیم کردستان در راستای برگزاری همه‌پرسی در این اقلیم و مناطق مورد مناقشه مانند استان کرکوک این کشور با چالش‌ها و پیامدهایی روبه‌رو شده است.
بازار نیوز - وزارت نفت عراق با تاکید بر اینکه نفت ثروت ملی و دارایی همه ملت عراق از همه طوایف از جمله اقلیم کردستان عراق است، نسبت به سوء استفاده از شرایط فوق‌العاده و تسلط بر میادین نفتی هشدار داد و همه طرف‌های ذی‌ربط را به مذاکره جدی دعوت کرد.
 
 وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دنبال اعلام دولت اقلیم کردستان در راستای برگزاری همه‌پرسی در این اقلیم و مناطق مورد مناقشه مانند استان کرکوک این کشور با چالش‌ها و پیامدهایی روبه‌رو شده است.

وزارتخانه مذکور همه طرف‌های ذی‌ربط را به گفت‌وگوی ملی جدی به دور از شعارها و منافع تنگ‌نظرانه فراخواند.

این وزارتخانه به همه طرف‌هایی که تلاش دارند از این شرایط فوق‌العاده برای نفوذ به پتانسیل‌ها و ثروت ملت عراق سوء استفاده کنند و آن را بازیچه دست خود قرار دهند یا در امور شرکت‌های نفتی از جمله شرکت نفت کرکوک دخالت کنند، هشدار داد و از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست مسؤولیت حفاظت از تاسیسات نفتی و زندگی کارگران و مسؤولان آن را برعهده بگیرند.

وزارتخانه مذکور با مداخله در امور خود مخالفت و تاکید کرد، با وجود قطع روابط، وجود اختلافات بین دولت فدرال و دولت اقلیم در خصوص سیاست‌های نفتی و مدیریت ثروت کشور و عدم پایبندی اقلیم به توافق‌های منعقده در قبال بودجه دولت فدرال و تعدی فراوان از آن، این دولت و وزارت نفت از سال ۲۰۰۳  به دنبال سرمایه‌گذاری روی ثروت ملی و برآورده کردن نیازهای مردم عراق از همه قوم و طوایف است.

وزارت نفت عراق اظهار داشت، دولت اقلیم کردستان بدون مراجعه به دولت فدرال و وزارت نفت عراق اقدام به صادرات نفت این اقلیم و امضای قراردادهایی با شرکت‌های خارجی می‌کند.

این وزارتخانه از همه طرف‌ها خواست بخش نفت را از مناقشات سیاسی جدا کنند و از ذخیره ملی به عنوان یک اهرم فشار و چانه زنی به ضرر اصولی ملی استفاده نکنند.

شورای همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و رهبران کرد روز شنبه بار دیگر تاکید کردند که همه‌پرسی در موعد خود یعنی فردا (دوشنبه) مصادف با ۲۵ سپتامبر ، بدون توجه به مخالفت دولت فدرال، کشورهای منطقه‌ای و جامعه بین‌الملل برگزار خواهد شد.
 
ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: