bazarnews

کد خبر: ۲۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
نتیجه اولیه همه پرسی کردستان عراق از جدایی این اقلیم حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز از چند هفته پیش که ماجرای همه پرسی کردستان عراق جدی شد افراد و شخصیت های بسیاری نسبت به آن موضع گرفتند. در حالی بارزانی این طرح را پیش برد و در نهایت روز دوشنبه به اجرا گذاشت که همه مقامات عراقی و حتی مسئولین کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای جهان با آن مخالفت کرده بودند و تنها اسرائیل از همه پرسی استقلال دفاع کرد.

نتیجه همه پرسی کردستان عراق
نتیجه همه پرسی کردستان عراق

دولت مرکزی عراق، ایران، ترکیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر مخالفتشان را با جدایی کردستان از صریحا اعلام کرده اند و این اقدام را عامل بر هم خوردن آرامش منطقه و کشور عراق در شرایطی که با داعش می جنگد دانستند.

در این بین هر چند انگلیس از همه پرسی کردستان عراق حمایت علنی نکرده اما رسانه دولتی آن ها یعنی بی بی سی چیزی از حمایت کم نگذاشته است و با حجم قابل توجهی این تحولات را پوشش می دهد.


اما در بین احزاب کرد هم این همه پرسی استقلال مخالفانی داشت. مخالفان معتقد بودند امروز زمان مناسبی برای همه پرسی نیست و تبعات زیادی برای کردستان عراق و منطقه خواهد داشت. از جمله این افراد جلال طالبانی بود که به شدت با بارزانی مخالفت کرد و شهر حامی او یعنی سلیمانیه مشارکت کمی در این همه پرسی داشت.

نتیجه همه پرسی کردستان عراق
نتیجه همه پرسی کردستان عراق

برخی تلاش های بارزانی برای جدایی کردستان از عراق در شرایط کنونی را خیانت او به مردم کردستان و عراق می دانستند. به عقیده این گروه بارزانی با آنکه از مخالفت ها و تبعات سنگین جدایی کردستان عراق اطلاع دارد برای منافع شخصی از این مساله کوتاه نیامده تا جایگاه تضعیف شده اش در برابر طالبانی را احیا کند.

در سال های گذشته میزان محبوبیت بارزانی به دلیل مناسبات فامیلی در حکومت اقلیم کردستان  و فساد گسترده و وضعیت نامناسب مردم به شدت کاهش یافته بود و تنها چیزی که می توانست این وضعیت را اصلاح کند تاکید و پیگیری شعار جدایی از عراق و استقلال کردستان بود و بارزانی توانست با سوار شدن بر موج احساسات مردمی این اعتبار از دست رفته خود را تا حدی بازگرداند.

این دسته معتقدند بارزانی یک مساله دیگر را نیز از مردم اقلیم کردستان عراق پنهان می کند و آن هم تبعاتی است که این جدایی می تواند در پی داشته باشد. کرستان مستقل که روابط شکر آبی با همسایگان دارد مستعد مشکلات بسیاری از جمله کمبود مواد غذایی و محصولات مورد نیا این اقلیم است. علت آن هم تحریم احتمالی همسایگان و ناتوانی این اقلیم در تولید مایحتاج است چرا که تا کنون بر واردات متکی بوده اند و تولید قابل اتکایی ندارند. همه پرسی کردستان عراق / همه پرسی کردستان / کردستان عراق / نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان / نتیجه رای گیری کردستان عراق

اعلام نتایج لحظه ای همه پرسی کدستان عراق تا دقایقی دیگر

پایان رفراندم استقلال کردستان عراق
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۲۱:۵۸
شهروندان کردستان عراق با اکثریت بالا به جدایی از عراق رای دادند.
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۶:۴۶
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه:
احتمال اقدام مشترک با عراق علیه اقلیم کردستان مطرح است‌
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۲۴
رسانه‌های ترکیه جزئیات یک جلسه محرمانه کردها با حضور مسئولان آمریکایی وفرانسوی در منزل هوشیار زیباری رافاش کرده‌اند؛جلسه‌ای که در آن برای "بزرگ‌تر کردن کردستان تصمیم‌گیری شده است
اعزام تجهیزات موشکی جدید به غرب کشور
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۲۳
قرارگاه پدافندهوایی از اعزام تجهیزات موشکی جدید به غرب کشور و آمادگی برای پاسخگویی قاطع به هرگونه تجاوز خبر داد.
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۵:۲۲
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب: "بارزانی" دلال صهیونیست‌ها برای تجزیه کشورهای اسلامی است.
استقلال کردستان عراق حمام خون به راه می اندازد
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۲:۴۱
وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه :در صورت اعلام استقلال کردستان تمام سلاح‌های داده شده به پیشمرگ‌ها علیه مردم عراق استفاده خواهد شد
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۰:۴۱
روزنامه وطن ترکیه از نشست سری مقامات اقلیم کردستان عراق در مورد آینده این منطقه پس از اعلام نتایج همه پرسی جدایی خبر داد.

پیشتازان موافقان استقلال
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۰:۲۴
نتایج اولیه شمارش آرا از پیشتازی قابل توجه موافقان استقلال حکایت دارد. منابع کردی میزان مشارکت در این همه‌پرسی را 76 درصد اعلام کرده‌اند.
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۰:۲۳
اعلام نتایج لحظه ای همه پرسی کدستان عراق تا دقایقی دیگر

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۹:۲۵
نخست وزیر عراق در سخنانی بر عدم به رسمیت شناختن نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.
۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۸:۲۶
وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری همه پرسی کردستان عراق تاکید کرد که از برگزاری این همه پرسی به صورت یکجانبه عمیقا نا امید شده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: