bazarnews

کد خبر: ۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
زمان بر بودن مقابله با دلالی و سفته بازی:
دلالی و سفته بازی دو عامل پویایی بازار می باشند اما به دلیل وجود شکاف های قانونی فرصتی برای سود جویان متصل به شبکه قدرتمند محیا شد و به دلیل همین قدرت و سرمایه ای که در اختیار این اشخاص قرار گرفته امکان مقابله سریع وجود ندارد.
بازار نیوز - یکی از بحران های اقتصادی این روزها سفته بازی و دلالی می باشد که به جای اینکه موجب پویایی بازار شود رکود را به همراه داشته سرمایه گذاری های کلانی که انجام شده منجر به ایجاد یکسری نوسانات غیر طبیعی می شود که دود آن به چشم سهامداران تازه وارد و نا آگاه می رود که خسارت های جبران ناپذیری را متضرر می شوند.
میر معین، کارشناس بورس با اشاره به اینکه مافیا، رانت ها و دلال ها دارای امکانات بسیار گسترده مالی می باشند، تاکید کرد: با شبکه ای قدرتمند روبرو هستیم که به سرعت نمی توان با آنها مقابله کرد که برای تحقق این امر به تحول نظام اقتصادی نیاز است.
 
وی افزود: هرجا که شکاف قانونی وجود داشته باشد مطمئنا افرادی پیدا خواهند شد که از این ترک و شکاف ها استفاده کنند و در ابتدا باید قوانین سلبی، جامع و یا مانع باشد تا امکان سو استفاده سودجویان وجود نداشته باشد.

میر معینی تصریح کرد: قبلا اوراق قرضه مسکن امکان سو استفاده سفته بازان و دلالان را فراهم می کرد اما اقانون فروش دوماهه اوراق قرضه در فرابورس و محدودیت خرید و فروش اوراق قرضه منجر به کاهش سفته بازی و دلالی شد.

وی افزود:در بازار فرابورس هرکد تا سقف خاصی که در تهران 120 اوراق و در شهرستان 80 اوراق می باشد محدودیت فروش دوماهه دارد و چون سفته بازی و دلالی در بازه زمانی یک یا دو روزه انجام می شود این محدودیت ایجاد شده امکان سفته بازی و دلالی را کاهش می دهد.

میر معینی گفت: مکانیزم عرضه یکی از محورهای اصلاح ساختار اقتصادی است که مانند مکانیزم اصلاح نظام یارانه، اصلاح نظام ارزی، اصلاح نظام مالیاتی و... باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: به دلیل اینکه چندین لایه طی می شودتا کالا از تولیدکننده یا وارد کننده اصلی به دست مصرف کننده نهایی برسد فضا را برای دلالی و سفته بازی محیا می کند که به مرور زمان قابل اصلاح است که تا به الان موفق نبود.

میر معینی تاکید کرد: معمولا بازار مقدار عرضه و تقاضا را مشخص می کند که متاسفانه به دلیل زیرساخت های موجود نتوانستیم خود را با اقتصاد بازار آزاد هماهنگ کنیم که با تحقق این مهم می توان بحث کاهش دلالی و توزیع توجیه شده را اعمال نمود.

وی افزود: میانگین دلال بازی در بازار سرمایه کمتر است زیرا به خاطر نظارت ها و رویکرد کارشناسانه موجود امکان سفته بازی و دلالی کاهش می یابد.

میرمعینی با بیان اینکه دلالی و سفته بازی متفاوت است، تصریح کرد:  برای پویایی هر بازاری سفته بازی و دلالی لازم می باشد که استفاده لحظه ای و بهره برداری مقطعی دلال ها که معمولا بدون آگاهی از بازار می باشد مخرب است اما سفته بازها با نگاه تخصصی به قوانین و مقررات و تحلیل روزانه این امکان را در بازار سرمایه ایجاد می کند که پویایی و جذابیت بازار سرمایه  افزایش پیدا کند. 

وی افزود: با برگزاری کلاس های آموزشی باید دلال ها با فرهنگ سرمایه گذاری و قوانین و مقررات آشنا شوند تا شاید اینگونه توانست به بازار سرمایه کمک کرد و با قوانین شفاف، جامع و مانع می تواند در تحقق این مهم راهگشا باشد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: