bazarnews

کد خبر: ۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
راهکار های جلوگیری از سفته بازی:
سفته بازی و دلالی از جمله مواردی هستند که اگر در چارچوب قانونی انجام نشوند به اقتصاد لطمه وارد می کند و دلیل گرایش دلالان فرار از قانون و مالیات می باشد که قاچاق کالا هم در دامن زدن به این مهم بی تاثیر نبوده است.
بازار نیوز - سفته بازی انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور به دست آوردن سود از نوسانات کوتاه یا میان مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، بجای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) می‌باشد. خیلی از سفته‌بازها توجه کمتری به ارزش اصلی سهام دارند و به جای آن صرفاً بر تغییرات قیمت یا تحلیل تکنیکی، تمرکز می‌کنند. سفته‌بازی در اصل می‌تواند هر کالای قابل معامله یا روش اقتصادی را در بر بگیرد.

اخیرا مشاهده می شود کاهش نرخ سود بانکی و انگیزه سودآوری کوتاه مدت منجر به افزایش تمایل افراد به سفته بازی و دلالی شده است درواقع سفته بازی برای پویایی بازار مناسب است اما بعضا مشاهده می شود با سرمایه گزاری های کلانی که صورت می گیرد منجر به نوسانات غیر طبیعی اقتصادی می شود.

حسن مرادی کارشناس اقتصادی در خصوص علل به وجود آمدن سفته بازی و دلالی تصریح کرد: اقتصاد هایی موفق هستند که بیش از همه به فکر شفافیت باشند دلالی و سفته بازی یکی از مواردی است که اصولا شفافیت را کدر می کند و سیالیت کار را کاهش می دهد.

وی افزود: جامعه سالم باید همه امور را شفاف نماید مانند مالیات بر ارزش افزوده که دولت و کاگزان کشور باید به سالم سازی همه امور در فضای صحیح بپردازند.

مرادی تاکید کرد: کسانی که در حوزه دلالی فعالیت می کنند از مالیات و قانون گریزان هستند بنابراین شایسته است که در یک نظام سالم اقتصادی با همه گونه اشکال سفته بازی و دلالی مخالفت شود البته دلال و حق العمل کار در چهارچوب عرف بازار می تواند فعالیت بکند اما اگر قرار باشد که بر اصل پیشی بگیرد و امور خلاف اصل انجام دهد قطعا به اقتصاد ضربه می زند و باعث نارسایی اقتصادی در جامعه می شود.

وی افزود: دولت باید تلاش نماید تا همه چیز را شفاف کند و با وضع قوانینی که شایسته است این قوانین را اصلاح نماید.

مرادی پیرامون راهکار کاهش سفته بازی و دلالی تصریح کرد: واقعی بودن قیمت ها باعث می شود کالا ها از مبادی قانونی وارد شود نه به صورت قاچاق که توسط دلال ها و سیستم پیچیده این شبکه به فروش برسد، بنابر این شفافیت کمک می کند امور با سیالیت هرچه تمام تر انجام بشود.

وی افزود: اگر دلالی را عاملی در نظر بگیریم که اشکال مختلفی دارد یکی از این روش ها سفته بازی می باشد بنابراین در دلالی میتواند در سایر امور هم نقش داشته باشد.

مرادی در ادامه گفت: در واقع سفته بازی روشی است که توسط سفته این امور را سامان می دهد و از روش هایی است که خارج از عرف بازار انجام می شود اگر سفته در چارچوب بازار انجام شود ضربه ای به اقتصاد نمی زند ولی جایی که به صورت پنهان عمل می کند قطعا به بازار لطمه می زند.

  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: