bazarnews

کد خبر: ۳۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
یک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصادی اظهار داشت:
حسین راغفر گفت:ساختار اقتصاد ایران در حال حاضر مبتنی بر خام فروشی است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : حسین راغفر افزود ، اکنون حجم بسیار زیادی از ذخایر معدنی و ثروت‌های طبیعی و خدادادی ایران به کمترین قیمت به خارج صادر و درآمدهای حاصل صرف امور جاری دولت می‌شود.

وی همچنین اظهارداشت: بدون شک با جلوگیری از پدیده خام‌فروشی و انجام عملیات تبدیلی و تکمیلی روی این ذخایر سالانه میلیاردها تومان ارزش افزوده و به خصوص اشتغال در مملکت ایجاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه هم اکنون نفت به تنهایی ۶۰ درصد صادرات کشور را تشکیل می دهد، گفت: این ماده با ارزش پس از تبدیل به محصولات نهایی باید روی ریل صادرات قرار گیرد.

وی همچنین ضمن اشاره به صادرات ۲۲ درصدی غیر نفتی در کشور افزود: واقعیت اینکه بخش عمده ای از این کالا ها مشتقات نفت و گاز است تا اقلام دیگر!.

راغفر بیان داشت: برای رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت باید بسترهای صادرات غیر نفتی در کشور تقویت شود.

وی در ادامه سهم صادرات محصولات کشاورزی را در اقتصاد ایران پنج درصد اعلام کرد وگفت: صادرات حوزه مدنظر مرهون آب رایگان است بنابراین اگر آب در کشور قیمت گذاری شود به یقین هیچ صادراتی در این بخش اتفاق نخواهد افتاد چرا که نظام اقتصادی ایران یک نظام ناکارآمد است.

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دولت سالانه دستکم ۳۰ میلیارد دلار به صنایع بزرگ اعم از فولادی ها، پتروشیمی ها، معادن و مواردی از این دست یارانه پرداخت می کند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه پرداخت سوبسید صنایع را وابسته و تنبل بار می آورد، یادآورشد: سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها در جامعه باید به نحوی باشد که بخش های اقتصادی به سمت نوآوری، خلاقیت و ابتکار حرکت کنند.

 

رادیو اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: