bazarnews

کد خبر: ۴۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
حمایت پاکستان از تولید داخل؛
با توجه به عدم تغییر قیمت گندم در پاکستان طی دو سال گذشته، دولت این کشور قصد دارد تا به منظور جلوگیری از زیان احتمالی کشاورزان در سال زراعی جدید، قیمت خرید تضمینی گندم را بیش از ۱۵ درصد افزایش دهد. به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم گندم در پاکستان به ۲۴۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

گروه بین الملل بازارنیوز : پاکستان یکی از تولید کنندگان بزرگ گندم در جهان است که نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می کند. این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب طی سال های گذشته توانسته است تا میزان تولید گندم را افزایش دهد؛ به طوریکه بر اساس آمارها میزان تولید گندم از ۴ میلیون تن به بیش از ۲۷ میلیون تن رسیده است و خودکفایی در این محصول اساسی محقق شده است.

دولت پاکستان تجارت گندم را از سیاست های اقتصادی خود کنار گذاشته و با توجه به رقم قابل توجه تولیدات داخلی و نیاز مصرفی این کشور نه گندمی صادر و نه وارد می کند.

خودکفایی در تولید گندم برنامه پاکستان به منظور تامین امنیت غذایی

دولت پاکستان به منظور تامین نیاز مصرفی خود به گندم برنامه های مناسبی را برای تولید این محصول از جمله اتخاذ سیاست حمایت قیمتی از گندم درنظر گرفته است.

سیاست تضمین قیمت گندم در پاکستان به کشاورزان این امکان را می دهد تا در صورت نبود مشتری به قیمت مناسب برای گندم های تولیدی خود این محصول را با قیمت مشخص به دولت بفروشند.

بررسی ها نشان می دهد قیمت گندم در پاکستان تحت تاثیر کاهش قیمت های جهانی و نیز عدم تغییر هزینه های کشاورزان، طی دو سال گذشته تغییری پیدا نکرده است.

عدم تغییر قیمت گندم در سال گذشته به ضرر کشاورزان پاکستانی

اما عدم تغییر قیمت گندم در پاکستان موجب اعتراض کشاورزان مبنی بر زیان آن ها از تولید این محصول اساسی شده است و خواستار افزایش قیمت گندم شدند.

به همین منظور دولت پاکستان قصد دارد تا در سیاست جدید خود، قیمت گندم را پس از پیشنهادات دولت های ایالتی این کشور افزایش دهد. به گونه ای که دولت های فدرال موظفند با بررسی شرایط تولید گندم در ایالت خود و هزینه های رایج تولید پیشنهادات قیمتی خود را به دولت مرکزی پاکستان اعلام کنند.

افزایش قیمت هر کیلوگرم گندم در پاکستان به ۲۴۰۰ تومان

طبق اعلام محمد محبوب سلطان وزیر امنیت غذایی پاکستان دولت فدرال تنها برای تعیین قیمت گندم اقدام خواهد کرد و قیمت دیگر محصولات کشاورزی با سازوکار دیگری تعیین خواهد شد. به عنوان مثال قیمت برنج در پاکستان بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و دولت ضمانت قیمتی را برای این محصول نخواهد داشت.

گفتنی است تا به امروز قمیت پیشنهادی سه استان KPK، پنجاب و بلوچستان به دولت فدرال ارائه شده است و استان های دیگر همچنان قیمت پیشنهادی خود را ارائه نکرده اند.

پیش بینی ها نشان می دهد قیمت هر کیلو گندم در پاکستان از ۳۲.۵ روپیه به ۳۷.۵ افزایش خواهد یافت که با بررسی نرخ ارز رایج در کشور مشخص می شود قیمت هر تن گندم در پاکستان بیش از ۲۸۰ دلار تعیین خواهد شد. بنابراین قیمت هرکیلوگرم گندم در پاکستان، با احتساب نرخ ارز در سامانه نیما، به بیش از ۲۴۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

بیشترین قیمت گندم در منطقه متعلق به پاکستان است

گفتنی است پیشنهاد تغییر قیمت گندم ماه گذشته در نشست کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) توسط وزیر نفت پاکستان مطرح و با استقبال سایرین مواجه شد؛ چرا که به اعتقاد کارشناسان کشاورزی و اعضای هیات دولت پائین بودن قیمت های گندم نسبت به هزینه های تولید منجر به آسیب دیدن کشاورزان فقیر خواهد شد.

این در حالی است که طبق گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا قیمت گندم در پاکستان بیشتر از کشورهای دیگر در منطقه است و این کشور بیشترین ذخایر استراتژیک گندم را در اختیار دارد.

مقاومتی

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: