bazarnews

کد خبر: ۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
عربستان سعودی در حال تشدید تلاش‌های خود برای کاهش بیشترین کسری بودجه در میان 20 اقتصاد بزرگ دنیا است. این کشور در حال لغو کردن بیش از 20 میلیارد دلار از پروژه‌های خود است.
بازار نیوز - یک منبع آگاه در عربستان اعلام کرد: دولت در حال بازبینی هزاران پروژه خود با ارزشی در حدود 260 میلیارد ریال سعودی (69 میلیارد دلار) است و ممکن است یک سوم از آنها را لغو کند. این اقدامات می‌تواند برای چندین سال روی بودجه عربستان تاثیر بگذارد. در طرحی جداگانه، مقامات عربستان در نظر دارند تا برخی از وزارتخانه‌ها را ادغام کرده و برخی دیگر را حذف کند.
 
بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در حال انجام اقداماتی کم‌سابقه‌ای را برای مقابله با کمبود بودجه‌ است. سال گذشته کسری بودجه عربستان به 16 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده بود. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد که در سال 2017، کسری بودجه عربستان به 10 درصد GDP‌ برسد.

تحول اقتصادی
وزیر دارایی عربستان از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده و مقامات وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی نیز برای گفت‌وگو در دسترس نبودند. بسیاری از مقامات ارشد دولتی به همراه محمد بن سلمان در تور آسیایی به سر می‌برند.

رضا آقا، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری VTB اعلام کرد: «استراتژی متنوع‌سازی اقتصادی و درآمدی آغاز شده نتایجی بلندمدت و میان‌مدت خواهد داشت. در کوتاه مدت، زندگی با قیمت‌های پایین نفت و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری پرسش‌ برانگیز خواهد بود.» 

در معاملات بازار سهام امروز، شاخص تمامی سهام تداول در ریاض 0.2 درصد افت داشت. این شاخص در 12 ماه گذشته 17 درصد افت داشته است. 
شاهزاده محمد بن سلمان در حال رهبری طرح‌هایی برای ایجاد بزرگترین تحول اقتصادی در تاریخ این کشور است تا وابستگی اقتصاد عربستان را به نفت کاهش دهد. برنامه او شامل فروش بخشی از سهام غول نفتی آرامکو و ایجاد بزرگترین صندوق ثروت ملی دنیا است.

با وجود این، تلاش‌ها برای بهبود تامین مالی عمومی توسعه بزرگترین اقتصاد دنیای عرب را کاهش داده و GDP‌غیر نفتی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته است.
بلومبرگ
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: