bazarnews

کد خبر: ۵۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت:علت کند شدن تصمیمات در حوزه اقتصاد، چرخیدن اقتصاد رفاقتی بر پایه رانت است و در این اقتصاد رفاقتی آن گروه های خاص تا بالاترین سطوح تصمیم گیری در اقتصاد نفوذ دارند و تصمیم گیری ها را با دلایل عامه پسند و عوام فریبانه به سمت رانت سوق می دهند.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: کامران ندری گفت:  نشانه خیلی روشنی از این که دولت در مورد ارز 4200 تومانی به نتیجه قاطعی رسیده باشد وجود ندارد. فقط هم ارز 4200 تومانی نیست، بحث قیمت حامل های انرژی هم بحث بسیار مهمی است، به نظر می رسد دولت هنوز به تصمیم قاطعی نرسیده، نتیجه چه شده؟ من فکر می کنم نتیجه تا حدود زیادی با چیزی که دشمن هدف گذاری کرده بود، همراه بوده. دشمن می خواست بازار ارز را به هم بریزد و در حوزه کالاهای اساسی کمبود ایجاد کند که تا حدودی موفق شد. دشمن می خواست میزان درجه فساد و رانت جویی را در اقتصاد افزایش دهد تا اعتماد عمومی کاهش پیدا کند که با این سیاست تشدید شد.

وی افزود : به نظر می رسد که ارز 4200 تومانی چه به شکل اول که شکست خورد و بساطش برچیده شد، چه به شکل فعلی، سیاست درستی نباشد. مقایسه کردن با دهه اول انقلاب و دوران جنگ هم به نظر مقایسه درستی نیست، تفاوت‌های خیلی زیادی وجود دارد .من این را قبول دارم که اقتصاد ما ظرفیت بالایی دارد، همچنین ظرفیت فنی ما بالاست، منتهی برخی ظرفیت های ما خصوصا در حوزه زیرساخت های اجتماعی و سرمایه اجتماعی بسیار ضعیف است و حتی من می توانم اینجا ادعا کنم که از دوران جنگ هم ضعیف تر است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق ادامه داد : سرمایه و زیرساخت های اجتماعی که انگیزه ها را در جهت تولید رونق می دهند،در یکی دو دهه گذشته به شدت آسیب دیدند و اقتصاد را به سمتی هدایت کرده که به نوعی می شود اسمش را شبه آنارشیست بگذاریم یا برخی به آن کلپتوکراسی (دزدسالاری)، اقتصاد رفاقتی و اقتصاد چپاول می گویند.  علت کند شدن تصمیمات در حوزه اقتصاد، چرخیدن اقتصاد رفاقتی بر پایه رانت است و در این اقتصاد رفاقتی آن گروه های خاص تا بالاترین سطوح تصمیم گیری در اقتصاد نفوذ دارند و تصمیم گیری ها را با دلایل عامه پسند و عوام فریبانه به سمت رانت سوق می دهند.

 

برچسب ها: ندری ، ارز ، دلار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: