bazarnews

کد خبر: ۵۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
در دومین نشست اقتصادی بازارنیوز مطرح شد:
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت :ما دنبال اقتصاد آزاد نیستیم. اقتصاد آزاد یعنی همین اقتصاد رفاقتی موجود. آن چیزی که ما از آن دفاع می کنیم اقتصاد رقابتی است،

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: کامران ندری گفت: به نظر می رسد بخش عمده اقتصاد در دست گروه های خاص است که اساس مدیریت اقتصادی که اعمال می کنند رانت است و می بینید وقتی هم از ظرفیتهای کشور صحبت می شود عمدتا می گویند که ما این قدر ذخایر نفتی و منابع طبیعی داریم. اگر مثلا مصرف انرژی را به اتکای همین منابع نفتی بهینه کنیم، می‌توانیم منابع نفتی را صادر کنیم ولی به هر حال دقت کنید این اقتصاد نفت و برخوردار از مواهب طبیعی، بستر را برای شکل گیری  اقتصاد رفاقتی فراهم کرده، حالا به نظر شما چه باید کرد؟ اقتصاد رفاقتی همان اقتصاد بازار آزاد است؟ چند روز پیش نوشته ای از دکتر صالحی اصفهانی در تجارت فردا دیدم که ایشان گفته بود واژه اقتصاد آزاد برای ما دردسر آفرین شده، ما دنبال اقتصاد آزاد نیستیم اقتصاد آزاد یعنی همین اقتصاد رفاقتی موجود. آن چیزی که ما از آن دفاع می کنیم اقتصاد رقابتی است، اقتصادی است که شفافیت داشته باشد و بداند گروه ها در این اقتصاد چه فعالیت هایی می کنند.

وی افزود : من الان نمی گویم شما بروید اقدامات رادیکال و تند انجام دهید و بگویید آقایانی که در این چند دهه گذشته ثروت های آنچنانی کسب کردید وقتش شده که بیایید ثروت ها را پس دهید. این نشدنی است و نگاه واقع بینانه ای نیست ولی می شود اقتصاد را از این حالت انحصاری خارج کنید و شرایط را برای ورود تازه وارد ها هم فراهم کرد و فعالیت اقتصادی را در کشور بر پایه ساز و کار فعال کرد. می‌خواهیم مکانیسم قیمت رانت را هم از بین ببریم، نهاد هایمان هم در جهت این رقابت تقویت می کنیم.

این استاد دانشگاه گفت : مهم ترین لطمه ای که اقتصاد رفاقتی به کشور ما زده این بوده که نهادهایمان ضعیف شدند، نهادهایی که الان داریم بسیار ضعیف تر از قبل از انقلاب یا حتی همان دوران جنگ هستند. اگر بتوانید رانت را بردارید و نهادها را تقویت کنید و درجه مقاومت اقتصاد در مقابل شوک های بیرونی از جمله همین تحریم ها یک شوک است. شما می توانید درجه مقاومت اقتصاد نسبت به این شوک را افزایش دهید، بنابراین راه حل مشکلات رفتن به سمت بازار رقابتی شفاف با نهادهای قوی و مستحکم البته یک روزه ایجاد نمی‌شود. این مسیر را نمی‌توانید یک شبه، یک ساله و دوساله طی کنید ولی باید اراده کنید. اولین جایی که الان هم فرصتش مهیاست و می توانید انجام دهید در وهله اول حذف دلار 4200 تومانی است.

 

برچسب ها: ندری ، ارز ، دلار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: