bazarnews

کد خبر: ۶۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
بررسی بازدهی دارایی ها در شش ماهه نخست سال 98:
نکته حائز اهمیت ضرر ده بودن دو بازار جذاب سکه و ارز در ۶ ماهه نخست سال جاری است. این دو بازار که همواره دندان طمع افراد سودجو را تیز می‌کرد و باعث ایجاد مشکلات بزرگی در اقتصاد کشور می‌شد، دست فعالان  خود را در پوست گردو گذاشت و ضرر را به آن‌ها تحمیل کرد.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: همواره سرمایه گذاری در جوامع بشری، امری جذاب و پر بحث بوده است. بازار‌های مختلف سرمایه گذاری، در عین مجزا بودن، کاملا به یکدیگر وابسته هستند و بر روی هم اثر می‌گذارند و با تلاطم و شوک به هرکدام، بازار‌های دیگر هم دچار تلاطم می‌شوند.

بازار‌ها در ایران به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی به دلایل مختلف که مهترین آن تحریم هاست، همواره در نوسان هستند. بازار‌های مورد علاقه ایرانی ها، بازار بورس، مسکن، خودرو، سکه، ارز و سپرده گذاری در بانک است که بیشترین میزان سرمایه گذاری ایرانی‌ها در این بازار‌ها انجام می‌گیرد.

بورس تهران پربازده‌ترین بازار سهام دنیا

اما در بین این بازار‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری، برخی پربازده و سودده بوده و برخی هم زیان ده بودند. بازار بورس در این بازه زمانی، بازدهی بیش از ۷۳ درصدی داشته است که این میزان بازدهی توانسته این بازار را در صدر بازار‌های پربازده قرار دهد.

همچنین باید گفت، شاخص تدپیکس بورس تهران به عنوان متغیر اصلی این بازار توانست علیرغم فشار‌های اقتصادی وارده بر اثر تحریم‌های یک جانبه غرب با بازدهی ۹۷.۴ درصدی از ابتدای سال میلادی تا به امروز در رتبه نخست پربازده‌ترین بازار سهام دنیا قرار بگیرد

بازدهی بازار مسکن در شرایط رکود

پس از بازار بورس، بازار مسکن با نزدیک به ۱۵ درصد بازدهی در رتبه دوم بازدهی بازار‌های ایران قرار گرفت. این درحالی است که از ابتدای تابستان سال جاری، بازار مسکن وارد دوران رکود خود شده است و طبق آمار و ارقام میزان خرید و فر  وش در یان بازار کاهش یافته که همین باعث کاهش قیمت خواهد شد.

بازار پربازدهی که مورد رضایت مردم نیست

خودرو، سومین بازار پربازده ایران است که شاید برای خیلی از افراد جامعه خبر خوبی نباشد. رشد قیمت‌های خودرو‌ها عموما باعث نارضایتی عامه مردم می‌شود. میزان بازدهی این بازار، ۷.۷ درصد بوده که توانسته رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. رشد قیمت در پراید ۱۵۱، نزدیک به هشت ۸ درصد، پ. ژو ۲۰۶، بیش از چهار درصد، کیا اسپورتیج بیش از ۱۵ درصد بوده است.

بازدهی سپرده گذاری در بانک‌ها شانه به شانه با بازار خودرو در رقابت است. میزان بازدهی سپرده گذاری در بانک ها، ۷.۵ درصد است.

بازار‌های جذاب، ضررده بوده اند

اما نکته حائز اهمیت ضرر ده بودن دو بازار جذاب سکه و ارز در ۶ ماهه نخست سال جاری است. این دو بازار که همواره دندان طمع افراد سودجو را تیز می‌کرد و باعث ایجاد مشکلات بزرگی در اقتصاد کشور می‌شد، دست فعالان  خود را در پوست گردو گذاشت و ضرر را به آن‌ها تحمیل کرد.

بازار سکه، با بازدهی منفی ۹.۱ درصد و دلار با بازدهی ۱۱.۶ درصدی ضرر بزرگی را به فعالان خود وارد کرد.

اوضاع بازدهی بازار‌های جهانی 

اوضاع سرمایه گذاری در بازار‌های جهانی هم چندان مساعد نیست. سه بازار اصلی سرمایه گذاری جهانی یعنی، فلزات گرانبها، فلزات پایه و انرژی نتواستند فعالان خود را قانع کنند. بازار انرژی با بازدهی منفی ۴.۱ درصد، بازار فلزات پایه با بازدهی منفی ۹ درصد فعالان خود را متضرر کردند، اما بازار فلزات گرانبها با رشد بازدهی ۱۲ درصدی توانست تا حدودی سرمایه گذاران را راضی نگه دارد.
اینفوگرافیک بازدهی دارایی ها در شش ماهه نخست سال 98 را می‌بینید:
 
دست سرمایه گذاران در پوست گردوی بازارهای سکه و ارز+اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: