bazarnews

کد خبر: ۶۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
بازارنیوز بررسی می کند؛
آمار تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش است و کل کشور چین، درگیر این مسئله است و بر اقتصاد آن تاثیر منفی می‌گذارد. برای مثال، درآمدزائی صنعت گردشگری در هفته اول سال گذشته، به بیش از ۵۰۰ میلیارد یوآن رسید. ولی امسال، ترس از ویروس سبب شده است که تقریبا تمام سفر‌ها به چین، لغو شود.

گروه بین الملل بازارنیوز: مجموعه ای از غرفه ها در قلب شانگهای آماده تعطیلات سال نو چینی می شوند. راهروهای آنها با فانوس های رنگی تزئین می شوند و ورودی های آن ها توسط ده ها نگهبان امنیتی، تامین امنیت خواهد شد و فقط یک چیز وجود نخواهد داشت: «مردم». آنها از ترس ویروس کرونا در خانه خواهند ماند.

 

مردم، محبوس در خانه های خود 

در ابتدا، شهر ووهان تحت قرنطینه قرار گرفت و سپس بقیه استان که قریب به 60 میلیون جمعیت دارد نیز قرنطینه شد. گفته می شود به غیر از کامیون های مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، کمتر کسی مجاز به تردد در شهر و روستاهای مجاور است. مردم به جای جمع شدن با خانواده و دوستان، حضور در نمایشگاه ها و معابد و رفتن به رستوران ها، در خانه های خود به سر می برند.

ةشسیش

سینما ها تعطیل، گردشگری رو به افول

به گفته منابع محلی، سال گذشته و در تعطیلات سال نو چینی 9 درصد از درآمد گیشه چین در آن مقطع رقم خورد ولی امسال تقریبا تمام 11 هزار سینمای کشور، تعطیل است.

همچنین درآمدزائی صنعت گردشگری در هفته اول سال گذشته، به بیش از 500 میلیارد یوآن رسید. ولی امسال، ترس از ویروس سبب شده است که تقریبا تمام سفرها به چین، لغو شود.

این مسئله در دیگر کشورها نیز اثرگذار خواهد بود. در تایلند، مقامات انتظار دارند که تعداد گردشگران چینی امسال، 2 تا 9 میلیون نفر کاهش یابد و درآمد گردشگری را حدود 1.5 میلیارد دلار کاهش دهد. در این بین، ارزش سهام خطوط هوایی نیز کاهش یافته است.

لیک شینمینگ، مدیر یک فروشگاه روسری ابریشم میگوید: «فروش من بسیار کم شده است.»

همچنین آقای لی از سرمایه گذاران چینی معتقد است اگر ضرر و زیان او ادامه داشته باشد، برای ماه های بعدی به مشکل بر میخورد.

بر اساس آمار منتشر شده، شرکت بین المللی استارباکس، بیش از نیمی از 4292 کافه خود را در چین بسته است.

قابل ذکر است که ووهان یک قطب تولید، به خصوص برای اتومبیل هاست. نیسان، هوندا و جنرال موتورز در آنجا شرکت های زیادی دارند. بلومبرگ به ووهان از لحاظ تولید، رتبه 13 از 2 هزار شهر چین را اختصاص داده است.

 

آیا این مشکلات اقتصادی، گسترده تر خواهند شد؟

سوالی برای مردم چین و بسیاری از شرکت ها و کشورهای جهان که به اقتصاد چین ارتباط دارند پیش آمده است. «آیا این مشکلات اقتصادی، گسترده تر خواهند شد؟».

هرچند که اتفاقات گزارش شده خبر از پیشرفت عفونت ها می دهد، اما نکته قابل توجه، نبرد چین با ویروس سارس است که در سال 2003 رخ داد. شیوع این ویروس از چین بود و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل هنگ کنگ، تایلند، ویتنام و سنگاپور و بعد به کشورهای آمریکای شمالی مثل کانادا و آمریکا سرایت کرد.

برخی نظریات بیانگر این هستند که اقتصاد دانان نباید بیش از حد نگران باشند. مادامی که پزشکان خوب در این کار مشغول به کار باشند، اتفاقی نمی افتد. نه آنفلوانزای مرغی در سال 2006 و نه آنفلوانزای خوکی در سال 2009، اثر چندانی بر اقتصاد جهانی نگذاشتند.

با این وجود، مشخص نیست چه زمانی، عادی بودن وضعیت اقتصاد از سر گرفته شود. آمار تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش است و کل کشور چین، درگیر این مسئله است و بر اقتصاد آن تاثیر منفی می گذارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: